اخباربانک و بیمهتاپراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگوننفت و پتروشیمی

دولت به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه نیست

به گزارش خبرنگار صنعت کار، حسن روحانی رییس جمهور هم اکنون در گفت‌و‌گوی تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما و شبکه خبر درباره تلاطمات ارزی گفت: تا انتهای سال، ۹۰ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۷۵ میلیارد دلار مخارج ارزی ما است، بنابراین نگران تامین ارز نباشید.

رییس جمهور با بیان اینکه سال آینده درآمد ارزی ما از امسال بیشتر خواهد بود و  درآمد ارزی بیش از مخارج است، افزود: نرخ ارز باید کاهش پیدا کند و کاهش پیدا می کند. نوسانات ارزی بلندمدت نیست و مقامات بانک مرکزی در حال تلاش هستند.

وی با اشاره به اینکه اشکالاتی در کشور برای توزیع دلار داریم، اظهارداشت: در هیچ کجای دنیا در خیابان اسکناس نمی گیرند.

روحانی ادامه داد: برخی از این اشکالات که قسمتی از آن مربوط به زمان تحریم است، ارتباط های بانکی است که بخشی از آن هنوز حل نشده است. تمام ارز مورد نیاز کشور قطعا از سوی دولت تامین خواهد شد. کمبود منابع ارزی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: به نفع دولت نیست که نرخ دلار را برای تامین کسری بودجه بالا ببرد. دولت هیچ گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه نیست زیرا اثرات نامناسبی می گذارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما قول امنیت و آرامش به مردم داده ایم و پای قول خودمان ایستادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی از صندوق های مالی و اعتباری از دهه 80 شروع بکار کردند که برخی از آنها بدون مجوز شروع به فعالیت کردند. هر صندوق یا بانکی قول نامتعارف برای سود بالا به مردم داد، مردم باید نسبت به آن تردید کنند.

روحانی بیان کرد: به هرحال مردم به این صندوق ها اعتماد کردند که مشکلاتی پیش آمد. دولت باید این مشکلات را حل کند. وقتی دولت می خواهد پول بپردازد ورشکستی یک صندوق را بدهد، در واقع از پول مردم است و مردم هم باید همراهی کنند.

رییس جمهور عنوان کرد: بانک مرکزی تاکنون 11 و نیم هزار میلیارد تومان پول گذاشته تا این مشکلات حل شود. این فشار زیادی بر دولت است ولی ما داریم این کار را ادامه می دهیم تا مشکل را حل کنیم.

وی افزود: به هرحال ما مشکل مردم را حل خواهیم کرد اما این نکته باید روشن باشد که پول دولت همان پول ملت است. بودجه هم پول مردم است و به همین دلیل مجلس و شورای نگهبان باید نسبت به آن نظر بدهند.

روحانی خاطرنشان کرد: به مردم اعلام می کنم که الان دیگر موسسه مالی بدون مجوز نداریم. مشکل عمده را حل کرده ایم و تلاش برای حل همه مشکل ادامه دارد.

وی گفت: روسای 3 قوه جلساتی را برگزار می کنند تا این مشکل به صورت کامل حل شود و امروز ما دیگر موسسه غیرمجاز در کشور نداریم. با این حال من به بانک مرکزی دستور دادم فعلا مجوز بانک خصوصی جدید صادر نشود. تاکنون مشکل 98 درصد سپرده گذاران حل شده است.

وی گفت: آلودگی هوا دغدغه مردم است، محبت مردم خوزستان و سایر استانها را فراموش نمی کنم. برنامه جامعی برای مهار منشاء داخلی ریزگردها آغاز کرده ایم.

وی افزود: در منطقه جنوب شرق اهواز 5 هزار هکتار نهال کاری شده و تا پایان سال 30 هزار هکتار دیگر نهال کاری می شود. 20 متر مکعب آب در ثانیه با کانالی 47 کیلومتری به کانون ریزگردها منتقل می شود.

روحانی عنوان کرد: تا پایان امسال مالچ پاشی 5 هزار هکتار اراضی شنی خوزستان تمام می شود. بودجه مورد نیاز مقابله با آلودگی هوای خوزستان را به هر نحو تامین می کنم.

وی بیان کرد: مسکن مهر باید تکمیل شود، آب رسانی، گاز رسانی و سایر امکانات شهری باید برای مسکن مهر انجام شود. مسکن مهر در خارج از شهر ساخته شده که امکانات ندارد و تلاش ها برای تکمیل همین مسکن مهر بود. دولت متعهد است تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود حتما ما متعهد به تکمیل آن هستیم.

رییس جمهور گفت: زلزله کرمانشاه کم سابقه بود؛ از دقایق اول با وزیر کشور در تماس بودم و گروهی به منطقه اعزام شد. تیم های امدادی کار بزرگی انجام دادند. قرار بود جای خاصی در سرپل ذهاب سخنرانی کنم؛ برگشتم و در میان مردم و ساختمانها با مردم صحبت کردم.  بودجه های لازم برای تامین کانکس و چادر بلافاصله تامین شد.

وی با بیان اینکه ایران روی گسل های متعدد است؛ باید کشور و محل زندگی مردم در برابر زلزله ایمن شود، افزود: ساختمانهایی که مقررات فنی را رعایت کردند، کمتر آسیب دیدند. بودجه 97 آغاز احیای بافت های فرسوده در سراسر کشور است. زمین مجانی به سازندگان و مسکن مجانی به ساکنان منازل فرسوده خواهیم داد.

روحانی بیان کرد: از محل صندوق توسعه، بودجه و بانکها بازسازی بافتهای فرسوده از دهه فجر آغاز می شود.

وی با بیان اینکه حادثه سانچی حادثه تلخ و بسیار تاثر انگیز بود، اضافه کرد: صبح روز بعد از حادثه از دستگاه های ذیربط خواستم کمیته ای تشکیل دهند و وزارت امور خاره مکلف شد بطور منظم با چین و کشورهای اطراف هماهنگ شود برای نجات جان ملوانان.

رییس جمهور گفت: در عین کم امیدی، همه تلاش ها برای نجات ملوانان عزیز انجام شد.تیم های مختلف از ایران به چین رفتند. این حادثه باید از دو بعد مورد توجه قرار گیرد: این حادثه چرا رخ داد و چه اقدامات حقوقی باید انجام شود و نیز باید به خانواده های آنان رسیدگی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل (نهم و دهم) به خاطر بدهکاری که دولت تعهد داده بود برخی از اموال را واگذار کرده که یکی از اینها نفتکش است که در اختیار تامین اجتماعی است فلذا وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به ریاست کمیته بررسی این حادثه تعیین شد.

روحانی بیان کرد: دستور اکید دادم به تامین اجتماعی و سایر نهادها که بنگاه های اقتصادی خود را واگذار کنند و اگر سهامی باید داشته باشند در بورس باشد. مدیریت را داشته باشند اما بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند این کار هم به نفع مردم هم به نفع خودشان است.

وی با بیان اینکه باید به مشکل آلودگی هوا غلبه کنیم. یک بخش کار این است که باید به سمت تولید سوخت باکیفیت برویم، افزود: اقدام بعدی اینکه باید به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.

وی ادامه داد: طرحی برای خودروهای فرسوده داریم. تلاش می کنیم خودروهای جدید سبک و سنگین را جایگزین ناوگان قدیمی کنیم. در سه سال آینده امید ما این است که خودروهای سنگین فرسوده را در کل کشور جمع کنیم و با ارائه تسهیلات ارزان، به مردم کمک می کنیم تا خودروهای نو خریداری کنند.

رییس جمهور عنوان کرد: ضمن اینکه در صدد تقویت خودروسازان داخلی هستیم که بتوانیم میزان تولید داخل را افزایش دهیم. وزارت نفت نیز متعهد خواهد شد تا هزینه ارزی این طرح را برعهده بگیرد.

وی گفت: برخی فکر می کردند دولت به دنبال بهانه بود تا شبکه های اجتماعی برای همیشه فیلتر شوند. این اشکال که مسئولان دولت در یک شبکه اجتماعی توییت می کنند ولی برای دیگران مسدود است وارد است ولی کلید دولت یازدهم نتوانست آن را باز کند و امیدوارم دولت دوازدهم بتواند قفل آن را باز کند.

روحانی عنوان کرد: دو وعده مهم به مردم در دوران انتخابات دادم که یکی تلاش مضاعف برای اشتغال بود و دیگری رفع فقر مطلق و این دو بحث در لایحه بودجه 97 آمده است.

وی افزود: برای اشتغال بودجه پیش بینی شده و من از نمایندگان می خواهم اهداف دولت را در این زمینه محقق کنند و امیدوارم بودجه ای را تحویل بگیریم که دولت و رییس جمهور بتواند به وعده های خود در زمینه فقرزدایی و اشتغال عمل کند.

وی عنوان کرد: به مردم قول می دهم با وجود مشکلات موجود در شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، دولت قادر است با همکاری همه قوا و حمایت مقام معظم رهبری آنها را حل کند.

روحانی گفت: درخصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی آن طور که می گفتند این خودروها هیبریدی نیست اگر واقعا هیبریدی باشد حتما (برای کاهش تعرفه آن) کمک خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا