اخبارصنعت و معدنویژه ها

تغییر اساسنامه سازمان حمایت / الزام دستگاه‌ها به تدوین مقررات فنی

به گزارش صنعت کار، فرزین انتصاریان در نشست خبری روز ملی کیفیت اظهار کرد: برای توسعه کیفیت دو اقدام ضروری باید صورت بگیرد، یک، اقدام از سوی بنگاه‌های تولیدی خدماتی و دوم اقداماتی که باید در سطح کلان کشور صورت بگیرد.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت افزود: اقدامات زیادی در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی صورت گرفته و شاهد توسعه مدیریت کیفیت در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی هستیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کیفیت را فراتر از بنگاه‌های اقتصادی ببینیم نیازمند زیرساخت‌های مهمی در کشور هستیم که مهم‌ترین آن‌ها نظام استانداردسازی است.

انتصاریان با بیان اینکه تفاوت عمده کشور‌های پیشرفته از کشور‌های در حال توسعه تفاوت نظام استانداردسازی است، گفت: برای توسعه کیفیت در دو سطح زیرساخت لازم است یکی در سطح خرد که سطح بنگاه است و دیگری سطح کلان شامل زیرساخت‌های قانونی و اقداماتی است که نهاد‌های حاکمیتی باید انجام دهند.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت با اشاره به تصویب قانون جدید استاندارد در کشور خاطرنشان کرد: این قانون یکی از ابزار‌های اساسی برای توسعه کیفیت در کشور به شمار می‌رود و مواردی در آن وجود دارد که اگر اجرایی شود تاثیر بشرایی در توسعه کیفیت در کشور خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مواردی که در این قانون دیده شده الزام دستگاه‌های اجرایی برای تدوین مقررات فنی در حوزه‌های مربوطه است که در حال حاضر به جز حوزه ساختمان در هیچ حوزه دیگری مقررات فنی نداریم.

انتصاریان با بیان اینکه قانون حمایت از مصرف کننده در کشور اجرا نمی‌شود و یکی از دلایل آن سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، گفت: اساسنامه سازمان حمایت در حال تغییر است که امیدواریم به موضوع کیفیت نیز توجه شود.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت درباره مشکلات موجود بر راه صادرات به دلایل موضوع کیفیت اظهار کرد: ما با برخی از کشور‌ها از جمله ترکیه روابط تجاری خوبی داریم اما، مشکلی که در این بین وجود دارد اختلاف موجود بین نظام استاندارد ایران و آن‌ها است که به دلیل تبعیت این کشور‌ها از نظام استاندارد اروپا است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا