اخبارراه و ساختمانویژه ها

شمارش معکوس برای آغاز تغییر برخی مدیران وزارت راه

به گزارش صنعت کار، کمی بیش از سه هفته از استعفای دقیقه نودی و البته طلبکارانه آخوندی می‌گذرد و در این مدت لابی‌های گسترده‌ای را برای در اختیار گرفتن پُست شهرداری تهران انجام داده است. رزومه 5 ساله آخوندی در وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در صورت انتخاب وی به‌عنوان سومین شهردار دوره پنجم شواری شهر تهران به جز جنجال‌های وقت و بی وقت عملا نمی‌تواند گرهی از مشکلات عدیده پایتخت باز کند.

63 ماه پیش وزیر مستعفی راه و شهرسازی بر خلاف ادعاهای متعدد تغییرات اتوبوسی را در وزارت راه و شهرسازی اجرایی کرد. حال با رفتن وزیر سابق راه و شهرسازی از ساختمان دادمان و روی کار آمدن وزیر جدید، تغییر و تحولات مدیریتی برای همراه کردن مدیران با انتظارات موردنظر رئیس‌جمهوری قابل پیش بینی است. تغییرات مدیریتی در حوزه مسکن بیش از حوزه حمل‌ونقل خواهد بود. در این بین تعدادی از معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی جزو بازنشسته‌ها هستند و عملا ادامه حضور آنها در این وزارتخانه بر اساس قانون تخلف است.

وزیر جدید راه و شهرسازی در روز معارفه‌اش تاکید کرد: «مهم ترین قولی می دهیم این است که تغییرات آنچنانی ندهیم و به دنبال آن باشیم که کار متفاوتی انجام دهیم. روی دغدغه های مردم و ریاست جمهوری متمرکز می شویم و باید با توجه با شرایط کنونی کشور اهتمام ویژه ای روی آن داشته باشیم.» با توجه به این اظهارات می‌توان پیش بینی کرد، زیرمجموعه‌ وزارت راه چندان دستخوش تغییر و تحول مدیریتی نخواهند شد.

در  ادامه سرنوشت احتمالی برخی معاونان وزیر راه و شهرسازی بررسی می‌شود؛

*علیرضا محفوظی معاون حقوقی و امور مجلس

علیرضا محفوظی در سایت وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزیر راه و شهرسازی معرفی شده، حال این‌کهوی دیماه 93 از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی به مشاور وزیر در امور مجلس منصوب شد. حضور در سه استیضاح وزیر مستعفی راه و شهرسازی یکی از خاطرات دوران حضور محفوظی در وزارت راه و شهرسازی است. وی در دولت قبل نیز معاون تلفیق بودجه و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی بوده است. گفته می‌شود محفوظی مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان است.

*حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان

مظاهریان اوایل اسفندماه سال 92 طی حکمی از سوی وزیر مستعفی راه و شهرسازی به‌عنوان معاون امور مسکن و ساختمان جایگزین صومعلو شده بود. شاید بتوان از ابلاغ حکم تعلیق پروانه اشتغال رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی و رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات دوره حضور مظاهریان در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نام برد. در دوره حضور وی مسئولیت طرح مسکن مهر نیز به قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مذکور سپرده شد. چنانچه آخوندی به‌عنوان شهردار انتخاب شود،‌ احتمالا مظاهریان یکی از افرادی خواهد بود که پس از حدود دو ماه دوری به مافوق سابق خود ملحق خواهد شد.

*سازمان ملی زمین و مسکن

این سازمان پس از رفتن ناگهانی پژمان به حیات خلوت وزارت راه و شهرسازی تبدیل شد. از اردیبهشت ماه 95 و از زمانیکه آخوندی رفیق 25 ساله خود را برکنار و یک مدیر صنعتی را به مدیرعاملی سازمان ملی زمین و مسکن منصوب کرد، تغییرات مشهودی در سیاست‌های یکی از پولدارترین زیرمجموعه‌های وزارت راه و دولت به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان راه‌اندازی سامنه ملی املاک و اسکان بود که عظیمیان در دو سال حضورش وقعی به آن ننهاد. در این مدت البته حواشی سازمان مذکور روز به روز بیشتر شد و به دفتر مدیریت نیز کشیده شد.

سازمان ملی زمین و مسکن در آخرین روز حضور آخوندی در وزارت راه نیز همچنان در کانون توجه بود. آخوندی 28 مهرماه امسال در روزی که استعفا داده بود، مدیر حراست وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان یکی از مدیران بازنشسته به عنوان سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن منصوب کرد. انتصاب عجیب که شائبه‌هایی را به وجود آورد. با توجه به اهمیت این سازمان در برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه به خصوص مسکن، شاید وزیر راه و شهرسازی هر چه زودتر برای مدیرعامل آن دست به قلم شده و با دقت فراوان حکم انتصاب سرپرست یا مدیرعامل جدید را امضا کند.

*سیدرضا حسینی مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

حسینی اوایل مردادماه سال 93 طی حکمی از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی به‌عنوان مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک منصوب شد. طی چهار سال اخیر می‌توان از خروج نام این شرکت از شرکت‌های مشمول واگذاری در سهام عدالت نام برد. این اقدام نیز به طور حتم در راستای انتقادات متعدد وزیر مستعفی راه و شهرسازی به روند خصوصی‌سازی در کشور صورت گرفته است. به گفته کارشناسان و فعالان این بخش، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نتوانسته به وظایف خود در پروژه‌های عمرانی در راستای کیفیت بخشی به آنها عمل کند. البته این زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر هر از چندگاهی با دعوت از برخی نمایندگان مجلس میزبان شایسته‌ای برای آنها بوده است. به نظر می‌رسد آزمایشگاه‌ فنی و مکانیک خاک باید یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه باشد که با هدف ارتقای کیفیت پروژه‌های عمرانی دستخوش تغییرات مدیریتی شود.

داوود پرهیزکار سازمان هواشناسی

آبان‌ماه سال 92 تقریبا حدود دو ماه پس از ورود آخوندی به ساختمان دادمان،‌ وی در حکمی پرهیزکار را به‌عنوان رئیس سازمان هواشناسی کشور منصوب کرد. در دوران مدیریت وی چند اتفاق ناگوار روی داد که طوفان سال 93 و حواشی هواشناسی مربوط به سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان بارزترین آنها به شمار می‌آید. در زمان وقوع طوفان تهران که تعدادی کشته به جای گذاشت، برخی کارشناسان سازمان هواشناسی در پیش بینی این اتفاق طبیعی مقصر دانستند. سازمان هواشناسی نیز با توجه به نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌های این بخش و وجود ضعف‌های مشهود، جزو سازمان‌هایی است که احتمالا در فهرست تغییرات مدیریتی قرار دارد.

*رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها

وزیر سابق راه و شهرسازی اسفند 93 در اقدامی ناگهانی محمد ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها را برکنار و رحمت‌الله مه‌آبادی را به‌عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب کرد. وی در سال 96 نیز از سوی وزیر مستعفی به مدت دو سال در این سمت ابقا شد. “وزیر متفاوت راه و شهرسازی” جمله اختصاصی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شده است. به ظن مه‌آبادی، وزیر سابق راه و شهرسازی در بخش فرودگاه‌ها عملکردی متفاوت داشته است. وی در برنامه‌ها و آیین‌های مختلف همواره بر این نکته که آخوندی وزیری متفاوت بوده تاکید کرده است.

در دوره حضور حدود چهار ساله مه‌آبادی، اتفاقاتی در حوزه زیرساخت‌های فرودگاهی کشور روی داده است. خرید هواپیما فلایت چک با حاشیه‌های قابل تامل‌ آن نمونه‌ای از کارهای صورت گرفته در دوره مدیریت مه‌آبادی بوده است.  بررسی رزومه کاری مه آبادی حاکی از آن است که وی احتمالا در سال سی و سوم خدمت خود به سر می‌برد و بازنشسته است.

*علیزاده سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی

محمدجعفر علیزاده یکی از مدیران با سابقه وزرات سابق مسکن و شهرسازی و فعلی ر اه و شهرسازی است. وی از سال 88 با حکم علی نیکزاد وزیر وقت به عنوان رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی منصوب شد. علیزاده در دوران ادغام وزارتخانه‌های مسکن و شهرساز و راه و ترابری در دوره حضور نیکزاد و پس از آن در دوره 63 ماهه نیز همچنان به‌عنوان رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی مشغول بوده است. مصلای امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این سازمان است که همچنان روند ساخت آن در حال انجام است. علاقه کم به رسانه‌ها یکی از نقاط ضعف رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی طی حدود یک دهه اخیر بوده است.

*محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی

ایزدی یکی از معاونانی است که آخوندی وی را از دانشگاه به وزارت راه و شهرسازی آورد. ایزدی ابتدا مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران شد و در ادامه با برکنار پیروز حناچی (معاون معماری و شهرسازی) و رقیب کنونی وزیر مستعفی برای پُست شهرداری تهران، به‌عنوان معاون معماری و شهرسازی منصوب شد. وی از شهریور سال گذشته که به این سمت منصوب شد در بسیار سخنرانی‌ها و اظهارات خود همواره وارد حوزه‌های دیگر به جز حوزه تحت مدیریتش یعنی معماری و شهرسازی شده است. ایزدی نیز یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی است که در لیست تغییر قرار دارد، وی نیز با توجه به نزدیکی به وزیر مستعفی در صورت شهردار شدن آخوندی به خیابان بهشت نقل مکان می‌کند.

*حبیب‌الله طاهرخانی شرکت عمران شهرهای جدید ایران

انتصاب طاهرخانی به‌عنوان یکی از مدیران جوان و مجرب در شرکت عمران شهرهای جدید ایران، یکی از معدود انتصاب‌های خوب وزیر مستعفی راه و شهرسازی است. شهریور ماه سال گذشته وزیر سابق راه وشهرسازی به مدت‌ها گمانه‌زنی برای برکناری محسن نریمان در شرکت عمران شهرهای جدید ایران پایان داد و حبیب‌الله طاهرخانی را به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مذکور منصوب کرد. در دوره حضور نریمان، برخی انتصاب‌های مدیریتی در شهرهای جدید، روند ساخت و ساز مسکن مهر را با چالش‌های اساسی مواجه کرده بود که البته طی یکسال و چند ماه اخیر دیگر خبری از چنین چالش‌هایی نیست. برنامه‌های طاهرخانی و انتصاب مدیران مجرب علاوه بر تسریع ساخت و ساز مسکن مهر ، تامین زیرساخت‌های این طرح را نیز تسریع کرده است.

*خیرالله خادمی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

آذرماه 95 یعنی همان ماهی که شاهکار آخوندی به وقوع پیوست و تعدادی از هموطنانمان در آتش سوزی قطار جان باختند،‌ وزیر سابق در حکمی خیرالله خادمی را به‌, عنوان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل منصوب کرد. طی دو سال اخیر روند اجرای زیرساخت‌های حمل‌ونقل با وجود محدودیت‌های مالی با روند مناسبی پیش رفته است. احتمالا وی یکی از معدود معاونان باقیمانده از دوره انتصابات وزیر سابق راه و شهرسازی خواهد بود. یکی از چالش‌های این زیرمجموعه وزارت راه طی دو سال اخیر، اظهارات وقت و بی وقت معاون حمل‌ونقل وزیر بوده که مشخص نیست به چه دلیلی اثرات مثبت پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل از جمله آزادراه قزوین-رشت و آزادراه تهران-شمال را زیر سئوال برده است.

*عبدالهاشم حسن نیا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

حسن نیا اسفندماه سال گذشته از سوی وزیر مستعفی راه و شهرسازی جایگزین کشاورزیان مرد با صراحت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شد. سازمان راهداری به خصوص در زمستان‌ها و فصول بارش وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده دارد. بهمن سال گذشته بارش برف در استان‌های مختلف کشور باعث گرفتاری‌های بسیاری برای مردم در جاده‌ها و خیابان‌ها شد، امسال نیز با توجه به افزایش بارش‌ها پیش بینی می‌شود داستان سال گذشته تکرار شود. این بار باید دید مسئولان وزارت راه و سازمان راهداری پیش بینی های لازم را انجام داده اند یا این‌که همزمان با بارش برف شاهد گیر افتادن وسایل نقلیه و رها کردن آنها از سوی مردم خواهیم بود یا خیر.

طی هفته‌های گذشته همزمان با ایام اربعین، بلیت اتوبوس از مبدا مهران به برخی شهرها چند برابر شد. ماجرایی که باعث شد تا وزیر جدید راه و شهرسازی دستور استقرار معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری را در مهران صادر کند. وی جزو مدیران بازنشسته وزارت راه و شهرسازی نیست.

*علی عابدزاده سازمان هواپیمایی کشوری

خودش می‌گوید جز مدیران بازنشسته نیست. مردادماه سال 94 و پس از چند هفته از استعفای مشکوک علیرضا جهانگیریان، وزیر راه و شهرسازی در حکمی علی عابدزاده را به‌عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری منصوب کرد. طی سه سال اخیر با دستور وزیر مستعفی، نرخ بلیت پروازهای داخلی در کشور آزادسازی شد که تبعات منفی متعددی را برای مردم به همراه داشت. قرار بود با آزادسازی قیمت‌ها ، نرخ بلیت کاهش یافته و کیفیت خدمات رسانی ارتقا یابد، اما با آزادسازی عکس این دو اتفاق افتاد؛ یعنی افزایش سرسام آور قیمت ها و کاهش کیفیت خدمات‌رسانی.

*شهرام آدم نژاد شهر فرودگاهی امام (ره)

آدم‌نژاد دیماه سال گذشته با حکم آخوندی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام شد. سابقه مدیریتی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، موفقیت نسبی وی در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای شهر فرودگاهی امام را تضمین کرد. طی حدود یکسال اخیر پروژه ترمینال سلام که زمانی پاشنه آشیل وزارت راه و شهرسازی بود، مراحل پایانی ساخت و بهره‌برداری را پشت سر می‌گذارد. این احتمال وجود دارد که وزیر راه و شهرسازی از آدم‌نژاد در پست‌های بالاتر وزارت راه استفاده کند.

*هوشنگ عشایری باز آفرینی شهری ایران

عشایری اسفندماه سال گذشته با حکم آخوندی به عنوان مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (شرکت بازآفرینی شهری) منصوب شد. وی مامور اجرای طرح مورد نظر رئیس‌جمهوری یعنی بازآفرینی شهری یا همان “بکوبید و بسازید” مطرح شده از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی در روز تودیعش است. با توجه به تعامل سازنده وی با مشاور رئیس‌جمهوری، قطعا عشایری جزو مدیرانی است که در وزارت راه و شهرسازی و در سمت مدیرعاملی شرکت بازآفرینی شهری ایران باقی خواهد ماند.

*سیدسعید سید علایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی

علایی آبان ماه سال 95 از سوی آخوندی به‌عنوان معاون توسعه مدیریت منابع انسانی منصوب شد. وی مسئولی است که اطلاعات نیروهای وزارت راه و شهرسازی از جمله مدیران بازنشسته این وزارتخانه را دارد. سیدعلایی تا قبل از این سمت، یکی از مدیران کل در سازمان زمین و مسکن بود. وی احتمالا همچنان در پُست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی باقی خواهد ماند.

*محمدزاده راه آهن جمهوری اسلامی ایران

آذرماه سال 95 با استعفای محسن پورسیدآقایی، سعید محمدزاده از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. در دو سال اخیر راه آهن علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی در حمل‌ونقل ریلی، اجرای برخی پروژه‌های زیرساختی راه آهن را نیز بر عهده گرفته است. با توجه به وضعیت مناسب حمل‌ونقل ریلی هم برای مردم و هم شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توان پیش بینی کرد که محمدزاده همچنان در ساختمان راه‌آهن به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا