اخبارخودروویژه ها

ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار

به گزارش صنعت کار، سیدنواب حسینی‌منش  در خصوص اجاره دادن کاتالیست توسط تعمیرگاه‌ها به رانندگان برای دریافت معاینه فنی، گفت: کاتالیست جزو قطعات گران قیمت خودروهاست و وقتی خودرویی بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر پایش داشته باشد کاتالیست از رده خارج می‌شود و نمی توانند معاینه فنی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا حدود ۶۰۰ هزار تومان است، گفت: با تعویض سنسور، اجرت و سایر مسائل حدوداً یک میلیون تومان نصب یک کاتالیست هزینه دارد و برای خودروی پراید کاتالیست ۴۰۰ هزار تومان است و با نصب و سایر موارد حدود ۶۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

حسینی‌منش با بیان اینکه بسیاری از تعمیرگاه‌های اطراف مراکز معاینه فنی پیشنهاد کاتالیست اجاره‌ای به رانندگان می‌دهند، گفت: اجاره کاتالیست حدود ۱۰۰ هزار تومان است و وقتی کاتالیست را به راننده می‌دهند وثیقه می‌گیرند تا کاتالیست را بازگردانند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران گفت: از اسفند ماه سال گذشته که  اجرای معاینه فنی برتر را در تهران آغاز کردیم به چند مورد برخورد کردیم و تعمیرگاه متخلف را به اتحادیه  معرفی کردیم.

وی گفت: در حال حاضر کاتالیست‌ها را نشانه‌گذاری می‌کنیم تا قابلیت رجوع نداشته باشد اما هفته گذشته در بازدید از مراکز معاینه فنی دماوند تاکسی که در مرحله اول مردود شده بود کاتالیستش را تعویض و دوباره به مرکز مراجعه کرده بود وقتی همکاران در معاینه فنی تصمیم داشتند کاتالیستش را نشانه‌گذاری کنند متوجه شدند که این کاتالیست قبلاً نشانه‌گذاری شده است.

حسینی‌منش با تأکید بر این موضوع که در قانون هوای پاک این موضوع جرم کیفری دارد، گفت: در بند ماده ۶ اعلام شده هر کسی دخل و تصرف برای معاینه فنی غیرواقع داشته باشد جرم کیفری دارد و باید بر اساس قانون با وی برخورد شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران یادآور شد: فارغ از تمام داستان‌ها به شهروندان توصیه می‌کنیم که کاتالیست‌ خودرویشان  را تعویض کنند چرا که هم باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و هم بر اقتصاد خانواده تأثیرگذار است و باعث کاهش میزان مصرف سوخت می‌شود.

وی از ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار خبر داد و گفت: کاتالیست به دلیل اینکه ۷ گرم پلاتین (فلزات گرانبها) دارد هیدروکربن نسوخته در خودرو را می‌سوزاند و اجازه نمی‌دهد وارد جو شود در حال حاضر با افزایش قیمت طلا برخی از سازنده‌ها این فلز گران قیمت را از داخل کاتالیست برمی‌دارند. البته در ایران برای کاتالیست‌ها استانداردی وجود ندارد و محیط زیست پیگیر کار است.

به گفته حسینی‌منش، با برداشتن فلزات گرانبها فقط یک فیلتر در داخل کاتالیست وجود دارد و تعمیرگاه‌ها قوطی خالی را با نصف قیمت واقعی بر روی خودروها نصب می‌کنند و تأکید می‌کنم که بیشترین آمار تخلف روی کاتالیست‌ها است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران، افزود: در خودروهای سبک خیلی مشکل کاتالیست نداریم، بیشتر در خودروهای سنگین مانند خودروهای دیزلی، اتوبوس و کامیون که قطعاتش گران است بین راننده‌ها مرسوم شده که قطعات را قرض یا اجاره می‌دهند حتی رانندگان پمپ گازوئیل خودرویشان را قرض می‌دهند.

به اعتقاد وی، یکی از دلایل این تخلفات کیفیت پایین خودرو است و اینکه خودروهای قدیمی از رده خارج نمی‌شود.

منبع: فارس
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا