اخبارتاپخودرو

سروکله مصوبات سال ۹۶ پیدا شد/ مشکلات مالیاتی پاگیر واردکنندگان

به گزارش صنعت کار، بهمن‌ماه سال گذشته بود که طرح دریافت ۶۰ درصد از سود حاصل از واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به عنوان مالیات ویژه از واردکنندگان خودرو مطرح شد. اما در همان زمان اعضای انجمن واردکنندگان بلافاصله اعلام کردند که این طرح در حد پیشنهاد است و شاید اجرایی نشود.

اما صبح روز 16 بهمن‌ماه سال 96،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷، دولت را موظف کردند که ۶۰ درصد از درآمد (سود) حاصل از واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به عنوان مالیات ویژه از وارد کنندگان خودرو اخذ و پس از واریز به خزانه ۱۰۰ درصد از آن را صرف حمایت و اشتغال کند.

در همان زمان اعضای انجمن واردکنندگان خودرو نیز گفتند که به نظر می رسد این مصوبه برای سال 95 و 96 امکان پذیر نباشد چرا که باید پیش از این در ردیف بودجه ذکر می شد، اما این امر برای سال آینده جای بحث و بررسی دارد.

حالا اما مجددا مصوبه اخذ 60 درصد مالیات ازدرآمد واردکنندگان طی سال‌های 95 و 96 زنده شده و جلساتی نیز در این باره میان بهارستانی‌ها و اعضای انجمن واردکنندگان خودرو برگزار شده است.

مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین زمینه می‌گوید:« در جلسه ای که به تازگی به همین دلیل برگزار شد؛ بسیاری از افراد حاضر در جلسه معتقد بودند که اخذ 60 درصد اشتباه محض است. اما واقعیت این است که چه باید کرد چرا که قانون بودجه است و انفعال در مقابل اقدامات ناصحیح همین نتیجه را دارد».

او می‌افزاید:« اما در این زمان پرسشی نیز مطرح است که از کدام یک از فعالیت های اقتصادی اکنون 60 درصد مالیات اخذ می شود؟ آیا اصلا ادامه فعالیت در این شرایط منطقی است؟ »

به گفته دادفر؛ در همین زمینه میز مسئولین خود متوجه این موضوع بوده‌اند که این امر یک قانون هیجانی غیر کارشناسانه شخصی است. چرا که حتی آقای رییس جمهور و آقای جهانگیری نیز راضی به اجرای این مصوبه نیستند و این امر در لایحه بودجه نبوده است. اما مهم این است که و این مصوبه در زمان بررسی بودجه توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شده است».

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار می‌کند:« همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز دراجرای این مصوبه چندان رضایت ندارد چرا که بر این باور است که اخذ 60 درصد مالیات از واردکنندگان، ضد فعالیت‌های اقتصادی است؛ اما قانون است و ما موظف به رعایت و مراجع موظف به اجرای آن هستند».

دادفر تاکید می‌کند:« زمستان سال گذشته این مصوبه مطرح و در اسفندماه مورد موافقت قرار گرفت که باید تاکید شود که این مصوبه هیچ گاه از سوی دولت مطرح نشده است». در حال حاضر که واردکنندگان خودرو برای زنده ماندن کسب و کارشان دست و پا می زنند و منتظر هستند تا خودروهای در گمرک مانده‌شان ترخیص شوند و آنها را به دست مشتریان شان برسانند، درگیر مشکلات مالیاتی و مصوبه‌های سال گذشته شده اند و باید فکری هم به حال پرداخت 60 درصد از درآمد حاصله از سال‌های 95 و 96 خود باشند. انگار این بار واردکنندگان خودرو باید هر آنچه که طی سال‌های اخیر درآمد کسب کرده بودند را به عنوان مالیات پس دهند و با بازار خودرو خداحافظی کنند.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا