اخباربانک و بیمهتاپصنعت و معدنگوناگون

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۵.۸ درصد در سال 97/ واریز ۲۲۲ هزارمیلیارد به خزانه تا بهمن

به گزارش صنعت کار به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش عملکرد ۸ ماهه دولت در اجرای قانون بودجه ۹۶ به پیش بینی‌ها از فروش نفت اشاره کرد و گفت: در لایحه، دولت قیمت هر بشکه نفت را از قرار ۵۰ دلار تعیین کرده بود که برخی کارشناسان معتقد بودند می‌توانیم نفت را در طول سال به بیش از این مقدار به فروش برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پیش بینی دولت از فروش نفت، بشکه‌ای ۵۰ دلار بود گفت: مجلس در مصوبه خود این میزان را به ۵۵ دلار افزایش داده بود که تحقق پیدا نکرد.

وی تصریح کرد: از این رو سقف پیش بینی دیگری در بودجه در مجلس به تصویب رسید که هر بشکه نفت از قرار ۵۵ دلار فروخته خواهد شد از این رو منابع صندوق توسعه ملی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده بود با فروش نفت ۵۰ دلاری، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان و با فروش نفت ۵۵ دلاری مصوبه مجلس، ۳۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی ادامه داد: در پیش بینی دیگری که از سوی مجلس به تصویب رسید مقرر شد با افزایش واریزی دولت از محل فروش نفت به صندوق توسعه ملی از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد، این میزان به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان برسد که برای طرح‌های زیربنایی استفاده می‌شود.

در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم

نوبخت در ادامه با بیان اینکه پیش بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار درست بود، اظهار داشت: در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم لذا پیش بینی دولت درست بود و تحقق پیدا کرد، اما آنچه مجلس تصویب کرد تحقق نیافت و از آنجایی که به جای ۲۰ درصد باید ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌کردیم بخشی از منابع دولت تقلیل یافت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بر همین اساس یادآور شد: مبالغ ذکر شده برای کل سال ۹۶ بود لذا تاکنون یعنی تا اول بهمن ماه ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است از این رو با عملکرد دولت طبق مصوبه مجلس ۹۰ درصد منابع تحقق می‌یابد و طبق لایحه بودجه ۹۶ صد درصد منابع محقق می‌شود.

۷۲ درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تحقق یافته است
وی افزود: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون یعنی در ۱۰ ماه نخست ۷۹ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافته است یعنی پیش بینی می‌شد ۸۱ درصد تحقق یابد که در حال حاضر ۷۲ درصد تحقق یافته است.
نوبخت تصریح کرد: مصارفی که برای سال ۹۶ در لایحه بر اساس ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود که بر این اساس تا اول بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان از این منابع هزینه شده است.

حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تأمین شده و تا پایان سال نیز تسویه خواهد شد.
وی ادامه داد: در این بین ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده که در دو ماه آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این مبلغ هزینه خواهد شد.
نوبخت با اشاره به ارتباط طرح‌های عمرانی یا به عبارتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت اعتبار برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی آن را به ۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد؛ بر اساس همین ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که از این رقم ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق خزانه پرداخت شده و مابقی اوراقی است که بر اساس سررسید‌های زمانبندی تا پایان ماه پرداخت خواهد شد به سقف ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دست خواهیم یافت.

تا پایان ۲۳ دی ماه سال جاری؛ رشد ۱۷۲ درصدی پرداخت اعتبارات طرح‌های عمرانی نسبت به سال گذشته
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تا پایان ۲۳ دی ماه سال جاری ۱۷۲ درصد نسبت به ۲۳ دی ماه سال گذشته اعتبارات طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

محقق شدن ۷۲ درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای
وی اذعان کرد که ۱۰۶ درصد درآمد‌ها به نسبت سال گذشته تحقق یافته و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز ۷۲ درصد محقق شده و در این بین عملکرد بودجه نسبت به سال گذشته در حوزه منابع ۳۳ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد برای پیش‌بینی منابع درآمد‌ها و هزینه‌ها برای سال آینده باید با احتیاط بیشتری اقدام شود.
نوبخت اذعان کرد: خوشبختانه در لایحه سال ۹۷ کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دقیق عمل کرد و منابع را بر اساس پیش‌بینی دولت محدود کرده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۴۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه اعتبارات تملک‌های سرمایه‌ای پرداخت شود.
وی با اشاره به آثار رخداد‌های مالی در شاخص‌های کلان اقتصادی گفت: در سال ۱۳۹۵ که ۲۸۳ هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم رشد اقتصادی با نفت ۱۰.۸ درصد و بدون نفت ۶.۲ درصد بود.

رشد اقتصادی با نفت ۵.۶ درصد و بدون نفت ۶ درصد بود
نوبخت ادامه داد: این مهم در حالی است که در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل رشد اقتصادی با نفت ۵.۶ درصد و بر اساس عملکرد بودجه و سایر متغیر‌های کلان رشد تورم در ۱۲ ماهه نسبت به دی ماه گذشته در حوزه خوراکی ۱۳ درصد و غیرخوراکی ۶.۶ درصد بوده است. بدون نفت ۶ درصد بود که البته باید اشاره کرد این رقم در سال ۹۴ منفی ۴ درصد بود.

در ۶ ماه نخست امسال؛ هیچ یک از مولفه‌های اقتصادی منفی نبوده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه خوشبختانه در ۶ ماهه اول امسال هیچ یک از مولفه‌ها مانند ارزش افزوده و … در فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده است، افزود: این در حالی است که در ۶ ماهه سال گذشته این مهم منفی ۹ درصد بود که برای نخستین بار این رقم مثبت شده و به ۲.۳ درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن در سال ۹۵ این رقم منفی ۶ بود، افزود: بر این اساس در ۶ ماهه سال ۹۶ این رقم به منفی ۲.۷ رسید.

۱۸۱ هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته مشغول به فعالیت شده اند
نوبخت با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول امسال ۶۱۴ هزار نفر نسبت به ۶ ماهه سال گذشته وارد بازار کار شدند، تصریح کرد: ۷۹۵ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند؛ این در حالی است که ۱۸۱ هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته نیز مشغول به فعالیت شدند.

کاهش نرخ بیکاری در ۶ ماهه نخست سال به ۱۱.۷ درصد
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در ۶ ماهه اول نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد کاهش یافت در حالی که در سال گذشته ۱۲.۴ درصد بود.
وی ادامه داد: بر اساس عملکرد بودجه و سایر متغیر‌های کلان رشد تورم در ۱۲ ماهه نسبت به دی ماه گذشته در حوزه خوراکی ۱۳ درصد و غیرخوراکی ۶.۶ درصد بوده است.
نوبخت با اشاره به اینکه پیش‌بینی در حوزه رشد اقتصادی حدود ۵.۸ درصد با نفت و ۰.۶ درصد بدون نفت است، خاطر نشان کرد: ۱۱.۲ درصد نیز پیش‌بینی رشد سرمایه‌گذاری شده است.

سوال لاریجانی از نوبخت درباره عملکرد دولت در واگذاری اوراق
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آقای نوبخت، در اینجا یک سوالی مطرح است. شما فرمودید که در ۱۰ ماهه سال ۹۶ در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق واگذار کردید و تا پایان سال هم احتمالا با ۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری می‌کنید.

لاریجانی تصریح کرد: مطابق جزء ۲ بند (ل) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۶، این موضوع سقف دارد و شما اگر این کار را کرده باشید، از سقف بالاتر زده اید و این خلاف قانون برنامه است.
نوبخت در پاسخ به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر لاریجانی؛ این نکته‌ای که حضرتعالی مطرح فرمودید متاسفانه غالباً این اشتباه را مرتکب می‌شوند. واگذاری دارایی‌های مالی به منزله اوراق مشارکت نیست و ما چیزی در حد همان ۳۴ هزار میلیارد تومان سقف داشتیم که آن را رعایت کردیم و شما در تبصره ۵ بند (ل) کمیته‌ای تعیین کردید که نظارت کند، بنابراین آقای دکتر، این رقم افزون بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش سهام کارخانجات است.
لاریجانی نیز در پاسخ به نوبخت بیان کرد: بنابراین شما سقف را رعایت کردید.

عادل آذر در مجلس: محقق نشدن ۲۹ درصد درآمد‌های بودجه سال ۹۶
رئیس دیوان محاسبات کشور در نشست علنی امروز ضمن تشریح گزارش عملکرد بودجه ۸ ماهه سال ۹۶ گفت: در ۸ ماهه امسال در حدود ۲۹ درصد جمع کل درآمد‌های بودجه تحقق نیافته است.
عادل آذر اظهار داشت: مجلس رویه ارزشمندی را بنا نهاده که باید در طول سال دیوان محاسبات گزارش‌هایی را درخصوص ارزیابی عملکرد بودجه ارائه کند تا به دولت بگوییم چگونه حرکت کند و پس از این گزارش‌های چندماهه تفریغ سالانه انجام می‌شود.

تاکنون ۴ گزارش تفریغ بودجه ضمنی برای سال ۹۶ به مجلس تقدیم شده است
رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه تاکنون ۴ گزارش تفریغ بودجه ضمنی برای سال ۹۶ به مجلس تقدیم کرده ایم، گفت: ۲ گزارش ۴ ماهه با برش ملی و استانی و ۲ گزارش ۸ ماهه با برش ملی و استانی را به نمایندگان ارائه کرده ایم.
وی با بیان اینکه مبنای تفریغ بودجه ۸ ماهه دیوان محاسبات، پرداخت‌های خزانه است و نه تخصیص ها، افزود: مبلغی را که خزانه به صورت نقد یا اوراق پرداخت کرده به نمایندگان گزارش می‌دهیم.

تفاوت گزارش دیوان محاسبات با گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه
عادل آذر با بیان اینکه اعداد گزارش دیوان محاسبات با اعداد گزارش آقای نوبخت قدری متفاوت است، زیرا گزارش ما ۸ ماهه، ولی گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۰ ماهه است، ادامه داد: دیوان محاسبات به این موضوع توجه داشته که چرا برخی پرداخت‌ها انجام نشده است.

رشد ۳۵ درصدی تحقق منابع عمومی دولت در ۸ ماه نخست سال
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در بخش منابع عمومی دولت، درصد تحقق نشان می‌دهد که منابع عمومی ۸ ماهه در حدود ۸۴ درصد تحقق یافته و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است که نشان از حرکت خوب دولت دارد و و در بخش مصارف نیز ۸۴ درصد تخصیص داشته است.

تخصیص ۵۸ درصد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
وی با بیان اینکه ۵۸ درصد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص یافته است، گفت: گزارش نوبخت بیشتر بر بودجه سال قبل تمرکز داشت، ولی گزارش ما به لایحه بودجه ۹۶ توجه داشته است. در گزارش ما تحقق یا عدم تحقق مدنظر بوده است که ۴۲ درصد در این ۸ ماهه عدم تحقق داشتیم که جای تأمل دارد و در تملک دارایی مالی ۲۹ درصد رشد داشته که عمدتاً مربوط به سررسید اوراقی است که دولت باید در سال ۹۶ به آن عمل می‌کرد.
عادل آذر با بیان اینکه در حوزه درآمدها، بخش عمده‌ای از تمرکز که اصطلاحا به آن بودجه خوب گفته می‌شود به درآمد‌ها برمی گردد نه فروش نفت یا دارایی ها، اظهار داشت: در حوزه درآمد‌های مالیاتی که سهم آن ۶۷ درصد بوده تاکنون ۷۶ درصد آن تحقق یافته یعنی حدود ۲۴ درصد عدم تحقق داشته ایم.
رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه در جمع کل درآمد‌ها ۲۹ درصد عدم تحقق داریم و ۳۳ هزار میلیارد تومانی که در ۸ ماهه وصول نشده است دولت باید برنامه ریزی و کنترل کند تا این پول‌ها را دریافت کند، اظهار داشت: بخشی از این مبالغ به علی الحساب شرکت‌های ملی نفت ایران، پالایش نفت اراک، ارزش افزوده و ۵ و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به پرداخت سود سهام شرکت ملی نفت است که معمولا به صورت علی الحساب پرداخت می‌شود و این مبالغ، چون در دست دولت بوده، باید حاصل می‌شد.
وی افزود: در حوزه مالیاتی نیز، مالیات‌های مستقیم به مالیات شرکت‌های دولتی برمی گردد و حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال مربوط به مالیات شرکت‌های دولتی است و حدود ۴ هزار میلیارد تومان هم به بخش شرکت‌های غیردولتی باز می‌گردد.
آذر گفت: در بخش مالیات‌های غیرمستقیم، ۴ هزار میلیارد تومان آن به مالیات بر ارزش افزوده بر می‌گردد و ۴ هزار میلیارد تومان به حقوق گمرکی مربوط است.
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: ارزیابی عملکرد دیوان محاسبات ۸ ماهه بوده و دولت می‌تواند بگوید در ۴ ماه آینده می‌تواند این درآمد‌ها را حاصل کند، ولی در بحث برنامه ریزی اقتصادی، تخصیص، عمران و اشتغال وصول به موقع حرف اول را در مدیریت می‌زند.
وی گفت: با توجه به قانون رفع موانع تولید دولت مکلف شده تا بانک‌ها یک سوم دارایی‌های خود را از سال ۹۴ واگذار کنند، اما ساز و کاری برای آن تعیین نشده است.

۷۳۱ میلیارد تومان برای طرح جامع مالیاتی هزینه شده، اما اجرا نمی‌شود
عادل آذر در ادامه به دلایل عدم تحقق درآمد‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: طرحی به نام طرح جامع مالیاتی داریم که تاکنون ۷۳۱ میلیارد تومان برای آن هزینه شده، اما اجرا نمی‌شود چرا که صندوق‌های مکانیزه فروش هنوز در مراکز فروش مستقر نشده در حالی که ابتدا باید این صندوق‌ها مستقر می‌شد.

۳۰ هزار میلیارد تومان به خاطر فرار مالیاتی خسارت دیده‌ایم
رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه با انتقاد از عدم اقدام موثر در جلوگیری از فرار مالیاتی بیان داشت: تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان به خاطر فرار مالیاتی خسارت دیده‌ایم که یکی از روش‌های این فرار اعمال معافیت‌های متعدد مالیاتی و گمرکی است که سوء استفاده از این موقعیت باعث ایجاد فساد اقتصادی شده است.

صرفاً ۱۰ درصد گمرک‌ها به سیستم‌هایی نظیر X-Ray مجهز هستند
وی افزود: برخی افراد برای واردات اجناس خود با شرکت‌هایی که از معافیت گمرکی برخوردارند زد و بند و اقدام به واردات کالا می‌کنند و مالیات نمی‌دهند و در نهایت پولی به شرکت مذکور می‌دهند لذا باید روزنه فرار مالیاتی بسته شود. همچنین عدم استقرار کامل سیستم‌های گمرکی نظیر X-Ray باعث بروز مشکلاتی شده است و در حال حاضر صرفاً ۱۰ درصد گمرک‌ها به این سیستم‌ها مجهز هستند.
آذر گفت: طرحی به نام طرح جامع مالیاتی داریم که تاکنون ۷۳۱ میلیارد تومان برای آن هزینه شده، اما اجرا نمی‌شود چرا که صندوق‌های مکانیزه فروش هنوز در مراکز فروش مستقر نشده در حالی که ابتدا باید این صندوق‌ها مستقر می‌شد.

تنها ۸ درصد پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شده است
عادل آذر در ادامه با بیان اینکه تنها ۸ درصد پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: فروش نفت و صادرات خوب بوده، اما میزان درصد تحقق آن پایین است.

اسناد خزانه از مسیر اصلی خود خارج شده است
رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه با اشاره به وضعیت اوراق مشارکت عنوان کرد: اسناد خزانه از مسیر اصلی خود که ساماندهی بدهی‌های کوتاه مدت دولت بود خارج شده و از مسیر هدف انتشار آن انحراف پیدا کرده است.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به قانون رفع موانع تولید دولت مکلف شده تا بانک‌ها یک سوم دارایی‌های خود را از سال ۹۴ واگذار کنند، اما ساز و کاری برای آن تعیین نشده است.

تنها ۵ درصد سهم مدیریت بحران از بودجه ۹۶ پرداخت شده است
عادل آذر با اشاره به مبحث هدفمندی‌ها بیان داشت: اگر حذف دهک‌های پردرآمد جدی نشود، مجبوریم تمام بودجه عمومی را به پرداخت یارانه و حقوق کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی بدهیم. همچنین طرح نظام سلامت قانون خوبی دارد، اما منابع آن پایدار نیست و از آنجایی که درآمد خزانه در وهله اول برای پرداختی یارانه و حقوق می‌رود، تنها ۴۰ درصد منابع مالی طرح سلامت تخصیص یافته، همچنین تنها ۵ درصد سهم مدیریت بحران از بودجه ۹۶ پرداخت شده است.

لاریجانی: دولت مراقب استفاده از اوراق مشارکت باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گزارش رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه دولت در مدت ۸ ماه بیش از حد مجاز از اوراق مشارکت استفاده کرده است، گفت: دولت باید مراقبت کند تا پایان سال استفاده از اوراق مشارکت از سقف آن بیشتر نشود چرا که خلاف قانون برنامه است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید برای پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ چاره‌ای اندیشیده شود، تصریح کرد: به آقای تاجگردون گفته‌ایم در این خصوص پیگیری‌هایی داشته باشد چرا که از طرفی داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها طلبکار هستند و دچار مشکل می‌شوند لذا باید برای پرداخت هدفمندی یارانه‌ها منابع دولتی پیش‌بینی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: از آنجایی که تفریغ بودجه دیر به مجلس می‌رسد باید زودتر برای آن اقدام شود چرا که نمایندگان برای بررسی بودجه سال ۹۷ باید اطلاعات کاملی از سال‌های گذشته داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا