اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

سه مردی که قیمت جهانی نفت را تعیین می‌کنند

به گزارش صنعت کار، به نقل از ایکانامیک تایمز، اوپک کنترل خود بر بازار نفت را از دست داده است. اقدامات سه مرد (دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان)، روند قیمت نفت را در سال 2019 و پس از آن تعیین می‌کند ولی نظر آنها با هم متفاوت است.
در حالی که اوپک سعی دارد یک هدف مشترک پیدا کند، آمریکا، روسیه و عربستان سعودی بر عرضه جهانی نفت تسلط دارند. آنها با هم بیش از 15 عضو اوپک نفت تولید می کنند. هر سه در تولید نفت رکورد زده اند و می توانند سال آینده هم تولید آن را بالا ببرند. ولی همه این کار را انجام نمی‌دهند.
عربستان سعودی و روسیه باعث افزایش تولید اوپک در ماه ژوئن شدند و محدودیت تولید از ابتدای 2017 را برداشتند. هر دو در ادامه تولید را افزایش دادند و رکورد زدند. تولید نفت آمریکا هم به طور غیر منتظره ای در همان زمان بالا رفت، چون شرکت های آمریکایی بر گلوگاه های خط لوله فائق آمدند و توانستند نفت حوزه پرمین را به سواحل خلیج مکزیک برسانند.
این افزایش ها در تولید نفت به همراه پیش‌بینی‌های رشد تقاضا و تصمیم ترامپ به اعطای معافیت از تحریم‌های ایران به خریداران نفت این کشور، باعث شد طی سه ماه ترس بازار از کمبود عرضه نفت به نگرانی در مورد عرضه بیش از نیاز آن تبدیل شود.
ذخایر نفتی در کشورهای پیشرفته سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی که از اوایل 2017 کاهش یافته بود، دوباره رو به افزایش است و طبق آژانس بین‌المللی انرژی احتمالا با نهایی شدن اطلاعات ماه اکتبر، از میانگین 5 ساله فراتر می رود.
با کاهش قیمت نفت، عربستان اعلام کرد می تواند صادراتش را 500 هزار بشکه در روز در ماه آینده کاهش دهد و به تولیدکنندگان دیگر هم هشدار داد که لازم است حدود یک میلیون بشکه در روز نسبت به ماه اکتبر تولید را پایین بیاورند. این کار با استقبال گرم پوتین مواجه نشد و سرزنش ترامپ را برانگیخت.
بن سلمان به درآمد نفت برای هزینه‌های طرح های بلندپروازانه خود برای تغییر عربستان نیاز دارد و در عین حال می خواهد جلوی ناآرامی کسانی را که در این راه صدمه می‌بینند بگیرد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که عربستان به نفت بشکه‌ای 73.3 دلار درسال آینده نیاز دارد تا بودجه مالی خود را متعادل کند. الان نفت برنت 5 دلار زیر این قیمت معامله می‌شود. ادامه کاهش تولید برای سومین سال تنها راه رسیدن به قیمت مورد نظر بن سلمان است.
او با چالش های بیشتری از سوی پوتین و ترامپ مواجه می شود. روسیه اشتیاق چندانی به محدود کردن تولید کشورنشان نداده است. بودجه مسکو نسبت به سال 2016 وابستگی کمتری به قیمت نفت دارد و شرکت‌های نفت این کشور می‌خواهند از میادین نفتی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تولید داشته باشند . روسیه اعلام کرد که نفت حدود 70 دلار در هر بشکه برای او کاملا مناسب است.
صدای مخالفت ترامپ بسیار بلندتر بود. ترامپ و بن سلمان سعی می‌کنند روابط سیاسی خود را حفظ کنند، در حالیکه سناتورهای آمریکایی تصمیم دارند عربستان را در پاسخ به جنگ یمن و قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی تحریم کنند.
تولید کنندگان آمریکا به اندازه تولید کشور نیجریه در 12 ماه گذشته به تولید خود اضافه خواهند کرد. تولید آنها تا ماه آوریل به 12 میلیون بشکه در روز می رسد یعنی شش ماه زودتر از آنچه یک ماه پیش، پیش بینی می‌شد و 1.2 میلیون بشکه در روز بیش از پیش بینی ماه ژانویه.
عربستان اگر می‌خواهد بازار نفت را در سال 2019 متعادل نگه دارد، باید با خطر خشم ترامپ، بی‌تفاوتی روسیه و رونق صنعت شیل آمریکا مواجه شود.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا