اخبارتاپخودرو

ضرورت واردات خودروهای لوکس برای دیپلمات ها/ خودروهای وارداتی دیپلمات ها بازار را بهم می ریزد؟

به گزارش صنعت کار، از تیرماه سال جاری واردات انواع خودرو خارجی به ایران ممنوع شد. این خبر همه شرکت های واردکننده خودرو را تحت تاثیر قرارداد و نیمی از این شرکت ها به تعطیلی کشیده شده اند و نیمی دیگر در حال تعطیلی هستند و اگر این روند همچنان تداوم یابد دیگر نام و نشانی از شرکت های واردکننده خودرو در ایران نخواهیم دید. تحریم های آمریکا هم مزید بر علت شده است تا نتوان آینده روشنی در زمینه واردات خودرو در ایران متصور بود.

این شدت جدی بودن وزارت صمت در ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به علت غیر ضروری و لوکس خوانده شدن خودرو به میزانی بود که ابتدای آبان ماه اعلام شد بر اساس ضوابط اجرایی تدوین لایحه بودجه ۹۸ پیشنهاد اعتبار برای طرحهای تملک سرمایه ای جدید و همچنین خرید خودروهای خارجی از سوی دستگاههای اجرایی ممنوع شده است همچنین عنوان شد برای سال آتی پیش بینی اعتبار برای خرید خودروهای سواری خارجی و داخلی(به استثنای دستگاههای جدید التاسیس-بارعایت جایگزینی خودروهای فرسوده) ممنوع است.

اما اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به سازمان های خود در استان‌ها، براساس مصوبه هیات وزیران شرایط جدید واردات خودروهای سازمان های بین المللی، سفارتخانه های خارجی، دیپلمات ها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی در ایران را اعلام کرده است.

در این نامه آمده است این افراد مجاز به ورود یک خودرو سورای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی یا با ارزش بیش از 40000( چهل هزار) دلار نیز هستند. همچنین عنوان شده است که در زمان فروش خودروهای مذکور در داخل کشور، رعایت سایر شرایط واردات خودرو الزامی است.

آنچه مشخص نیست این موضوع است که واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی که در زمان باز بودن واردات خودرو به کشور هم ممنوع بود برای دیپلمات ها چه ضرورتی دارد؟ و آیا این موضوع باعث نمی شود که دیپلمات ها این خودرو های لوکس وارد شده را در بازار به فروش برسانند و دوباره شاهد خودروهای لوکس در کشور باشیم؟در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می گوید: « این موضوع مورد عجیب و جدیدی نیست که دیپلمات ها می توانند خودرو وارد کنند. این قشر در اوج دوران جنگ هم می توانستند خودرو وارد کنند و این مورد مربوط به پروتکل های سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران آن را در فضای بین المللی قبول کرده و مجبور است این اجازه را بدهد.»
او ادامه می دهد:«در این خبر آمده است افراد مجاز به ورود یک خودرو سورای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی یا با ارزش بیش از 40000( چهل هزار) دلار هستند و زیر این قیمت و حجم محدودیت ندارد و بیشتر از این را می توانند وارد کشور کنند. اما این خودرو ها خودرو هایی نیستند که بعد از خروج از گمرک قابل پلاک کردن و فروختن باشند. در آن بندی که آورده شده هنگام فروختن باید بحث فنی و قانون واردات را رعایت کنند این فروش معمولا برای چهار پنج سال بعد از استفاده است که از نظر دیپلمات ها اسقاطی به حساب می آید. در نتیجه این موضوع امکان پذیر نیست که این خودرو ها به بازار خودروهای وارداتی وارد شود و به بازار آن ها آسیب بزند. تعداد این خودرو ها به 50 دستگاه هم نمی رسد.شرکت هایی که تامین کننده خودرو های سفارتخانه ها هستند کاسبی خود را دارند و خدمات خود را به آن ها ارائه می دهند. اما این خودروها قابلیت پلاک ملی شدن و نقل و انتقال به یک ایرانی غیر دیپلمات را ندارد و در نتیجه مطلقا هیچ ربطی به حضور خودرو های لوکس در بازار خودروهای ایرانی ندارد.» بر اساس صحبت های این کارشناس به نظر میرسد که از آنجایی که امکان پلاک ملی شدن این خودروها بسیار کم است و تا زمان اسقاط شمرده شدن آن ها این امکان فراهم نیست نباید نگرانی بابت حضور این خودروهای لوکس در بازار را داشت.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا