اخبارتاپخودرو

رمق بازار خودرو گرفته شد/ وارداتی ها همچنان چوب قیمت گذاری داخلی ها را می خورند

به گزارش صنعت کار، از همان روزهای ابتدایی نوسانات نرخ ارز در کشور که بازار خودروهای وارداتی  پیش از خودروهای داخلی روند صعودی قیمت ها را تجربه کردند تاکنون، قیمت این خودروها حداقل دو برابر شده است. اما طی سه ماه اخیر و پس از افزایش قیمت جهشی این خودروها ناگهان خرید و فروش خودروهای وارداتی به رکود نشست، گویی ناگهان خرید و فروش این خودروها از تب و تاب افتاد.
البته ناگفته نماند که همواره فروش خودرو برای آن دسته از مشتریانی که برای نیاز واقعی خودرو می خرند، در جریان است. اما برای خریداران و فروشندگانی که خرید و فروش خودروهای وارداتی راه کسب درآمد آن ها شده، کمی به بن بست رسیده است.
حالا با شدت گرفتن روند قیمت گذاری خودروهای داخلی از سوی ستاد تنظیم بازار، بازهم بازار خودروهای خارجی درگیر این تصمیم دولت شده است و به نوعی رکود گریبان گیر وارداتی ها شده است.
در همین زمینه برخی فروشندگان خودرو و فعالان بازار بر این باورند که از ابتدای امسال هر تصمیم دولتی اعم از نرخ گذاری ارز، بسته و باز شدن واردات و غیره حکم مرگ و زندگی را برای بازار خودرو دارد. چرا که با هر تصمیم گیری دولتی یا خرید و فروش قفل می شود و یا قیمت ها آن چنان بالا می رود که خریداران بازار را پس می زنند.
سایه رکود بازار خودرو به بهشتی و مطهری رسید
با گشتی در خیابان های بهشتی و مطهری تهران که همواره بورس خرید و فروش خودروهای وارداتی و نمایندگی های خودروهای وارداتی است، سایه سنگین رکود در این خیابان ها مشاهده می شود. نمایشگاه هایی که گرد رکود در آن ها به چشم می خورد و نمایشگاه های خودرویی که روزی محل خرید و فروش خودروهای وارداتی بود، تنها نمایشگاهی از خودروهای لوکس و ویترینی برای عابران پیاده شده است.

غفاری- یکی از فروشندگان خودروهای وارداتی در خیابان مطهری تهران می گوید: « باید از همان روزهای ابتدایی

بسته شدن سایت ثبتارش و ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فاتحه بازار خودرو را می خواندیم، چرا که از آن روز به بعد دیگر کار مانند گذشته نشد».
او ادامه می دهد: « گرچه از بهار امسال قیمت خودروهای وارداتی دو برابر شد و فروشندگان سود خوبی عایدشان شد، اما به تلافی آن دیگر خودرویی وارد نمی شود و بسیاری از فروشندگان و خریداران برای ثبات قیمتی در بازار دست نگه داشته اند».
 یکی دیگر از فروشندگان خودرو در همین خیابان اظهار می کند: « اکنون در بدترین زمان خرید و فروش خودروهای وارداتی به سر می بریم، چرا که خریداران برای کاهش قیمت دست نگه داشته اند و فروشندگان به دلیل بسته بودن واردات و بهانه دپو خودروها و افزایش مجدد آن ها خودروها را به فروش نمی رسانند».
احمدی تاکید می کند: « حتی اگر به زودی قیمت خودروهای داخلی نیز اعلام شود، بازهم دردی از بازار خارجی ها درمان نمی شود و باید تصمیم گیری مستقلی برای این بخش از صنعت خودرو گرفته شود. شاید باز شدن واردات و یا ترخیص آن تعداد خودرو در گمرک مانده بتواند بازار خارجی ها را التیام بخشد».

از اردیبهشت ماه امسال تاکنون، بازار خودروهای وارداتی دستخوش افزایش نرخ ارز شد تا جایی که قیمت برخی خودروهای وارداتی از حدود 50 تا 80 درصد افزایش یافت. این روند تا مردادماه امسال و در زمان اجرای دور اول تحریم های خودرویی ادامه داشت تا زمانی که دیگر واردات خودرو به کشور ممنوع شد و شرکای خارجی یکی پس از دیگری تعلیق فعالیت شدند. از همان زمان تاکنون اما بازار خودروهای خارجی تحت تاثیر تصمیمات دولتی برای بازار خودروهای داخلی به رکود نشسته و منتظر تصمیم گیری منطقی برای این بازار است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا