اخبارصنعت و معدنگوناگون

افزایش ۱۶۰ درصدی واردات رسمی گوشی همراه

به گزارش صنعت کار، حمیدرضا دهقانی نیا در تشریح اجرای طرح رجیستری گفت: مجموع واردات چهار نشان تجاری بلک بری، اپل، گوگل پیکسل و موتورولا که طرح رجیستری رو آنها اجرا شده از ابتدای آبان تا پایان دی پارسال ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۷۶ میلیون دلار افزایش یافته و از این رهگذر ۲۸ میلیون دلار عواید دولتی بوده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: این ۴ نشان تجاری اگرچه به لحاظ کمی ۱۱ درصد حجم بازار را تشکیل می دهد اما ۴۰ درصد گردش مالی بازار تلفن های همراه را به خود اختصاص می دهند.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال همه نشانهای تجاری تلفن همراه مشمول طرح رجیستری شوند.

هفته آینده فرآیند انتقال مالکیت گوشی های تلفن همراه اجرا می شود
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه طرح ثبت گوشی های تلفن همراه موسوم به رجیستری درهر مرحله بلوغ خود را سپری می کند، گفت: از هفته آینده فرآیند انتقال مالکیت گوشی های تلفن همراه اجرا می شود.
دهقانی نیا کاربرد این طرح را مشمول همه تجهیزات تلفن همراه خواند و گفت: این طرح بطور خاص برای خرید و فروش گوشی های دسته دوم انجام می شود که فرد فروشنده و خریدار باید از طریق *77 # فرایند انتقال را انجام بدهند.
وی تصریح کرد: از طریق این سامانه ابتدا فروشنده با انتخاب گزینه سوم کد آی ام بی آی وارد سیستم می کند و شماره تلفن خریدار را درج می کند و سیستم از طریق پیامک کدی به خریدار ارسال می کند و خریدار در ادامه فرایند گزینه دوم یعنی فعال سازی را انتخاب می کند پس ازآن پیامکی دریافت می شود مبنی براینکه گوشی ثبت و فعال شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: داد وستد کنندگان گوشی های دسته دوم قبل از معامله باید گوشی به تنظیمات کارخانه برگردانند و با # 06#* IMEI دریافتی را با IMEI روی جعبه و IMEI پیامک دریافتی تطبیق دهند که در صورت تطابق از اصالت گوشی اطمینان حاصل کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: حتما باید خریدار محتوای پیامک را با فیزیک گوشی تلفن همراه تطبیق دهد ضمن آنکه مجدد تاکید می شود برای اجرای طرح ریجستری هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و ترجیحا مردم بدون کمک فروشنده فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.

رجیستری نقشی در افزایش قیمت گوشی تلفن همراه ندارد

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به سه عامل رشد قیمت موبایل در بازار گفت: رجیستری فقط فرایند واردات گوشی های تلفن همراه را شفاف می کند و عوامل دیگری در افزایش نرخ این کالا موثرند.

حمیدرضا دهقانی نیا در نشست خبری امروز خود دریافت پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده در امارات، حذف ارز مبادله‌ای برای وارد کنندگان گوشی و افزایش نرخ دلار را از جمله علل افزایش قیمت این محصول برشمرد و گفت: بنابراین اجرای فرایند فنی رجیستری نمی تواند افزایش قیمت کالا را سبب شود.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کسانی که گوشی رجیستر نشده خرید کرده‌اند یا گوشی قاچاق به‌جای رسمی به آنها فروخته شده است گفت: در اینگونه موارد باید گوشی خریداری شدی به فروشنده مسترد شود که اگر وی از پس گرفتن محصول امتناع کرد مردم می توانند با مراجعه به نشانی Tazirat135.ir سازمانهای تعزیرات حکومتی یا حمایت مصرف کنندگان به نشانی Cppo.mimt.gov.ir شکایتشان را ثبت کنند.

دهقانی‌نیا با تأکید بر اینکه خریداران گوشی‌های چند سیم‌ کارته باید فرایند ثبت شناسه گوشی را در سامانه رجیستری برای تک تک سیم‌کارت‌ها با همان کد شش‌ رقمی انجام دهند، در این باره که سامانه ثبت شناسه گوشی‌های مسافری چه‌ زمانی راه‌اندازی می‌شود گفت: این سامانه در حال حاضر به‌ نشانی epl.irica.gov.ir/ImeiRegister راه‌اندازی شده و مسافرانی که با خود گوشی به کشور آورده‌اند می‌توانند در این سامانه اطلاعات محصولشان را ثبت کنند.

دهقانی‌نیا با تأکید بر اینکه در زمان ثبت شناسه گوشی‌های مسافری که مشمول طرح رجیستری می‌شوند اطلاعات مسافری متقاضی نیز در سامانه چک می‌شود، عنوان کرد: مسافرانی که کمتر از هفت روز است وارد کشور و گوشی‌شان مشمول این طرح شده، می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات شناسه گوشی را ثبت کنند و اگر نتیجه برآورد سایت مثبت باشد، می‌توانند وارد مرحله پرداخت حقوق گمرکی شوند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارزش واردات قانونی گوشی های تلفن همراه را در 9 ماه نخست پارسال 147 میلیون و 500 هزار دلار اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه امسال به بیش از 278 میلیون دلار رسیده است.

وی با تقطیع زمان مقایسه ارزش واردات قانونی و غیرقانونی گوشی های تلفن همراه نیز گفت: در پائیز سال 95 گوشی های وارداتی ترخیص شده از گمرکات کشور 56 میلیون دلار بود، حال آن که در مدت مشابه امسال این رقم به 144 میلیون دلار افزایش یافته است.

به گفته دهقانی نیا ارزش واردات انواع گوشی های تلفن همراه در سال 95 حدود 625 میلیون دلار، معادل 2 هزار میلیارد تومان بود.

11 هزار و 500 گوشی تلفن همراه مسدود شد

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با اجرای طرح رجیستری تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۹ گوشی تلفن همراه مسدود (بلاک) شده‌ است.

حمید دهقانی نیا با اشاره به بخشی از این انتقادات، آن را برگرفته از به خطر افتادن منافع شخصی دانست و گفت: از چند میلیون دستگاهی که برخی معتقدند در چارچوب اجرای رجیستری غیرفعال شده اند، در مجموع 21 هزار و 265 دستگاه بلاک شده اند که با تفکیک دارندگان گوشی های تلفن همراهی که کوتاه مدت وارد کشور شده و دیگر مراجعه نکردند، در مجموع 11 هزار و 509 مورد دیگر از شبکه های تلفن همراه خدمات نمی گیرند.

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند، ۱۰۰ درصد طرح رجیستری با شکست مواجه می‌شود گفت: این موضوعی است که نمی‌دانیم برچه اساس مطرح می‌شود و آیا این افراد از توان پیشگویی برخوردارند که با قطعیت طرحی را شکست خورده اعلام می‌کنند.

مدیرکل اداره ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه تلفن همراه سه یا چهار اتحادیه و انجمن مختلف فعالند که با همه آنها جلساتی برگزار شده و مسائل بررسی شده است.

وی تصریح کرد: اما عده‌ای که حتی فعالیت رسمی آنها ارتباطی با گوشی تلفن همراه ندارد دیدگاههایی را مطرح می‌کنند که اصلا نظر انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوط این وسیله ارتباطی نیست.

این مقام مسئول همچنین درباره شبهه افکنی ها درباره اجرای طرح برای ایجاد رانت گفت: فردی مدعی شده است که طرح رجیستری زمینه را برای واردات گوشی از طریق دستگاههای دولتی فراهم آورده است در حالی که شرکتی که وی آن را متهم می کند نه دولتی است که شرکتی خصوصی و زیرمجموع سازمان تامین اجتماعی است و نه تعداد زیادی گوشی وارد کرده است، ضمن این که در حال حاضر از بین 44 شرکت دارای مجوز، بیش از 30 شرکت اقدام به واردات می کنند.

وی در تشریح سخنانش ادامه داد: این شرکت از ابتدای سال تا کنون 7 هزار و 378 مورد سفارش آیفون ثبت کرده که از این تعداد 2827 دستگاه آن ترخیص شده حال آنکه از ابتدای سال تاکنون در مجموع بیش از 300 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه اپل در کشور ثبت سفارش شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا