اخباربانک و بیمهویژه ها

ریزش بورس دائمی نیست

به گزارش صنعت کار، رشد شاخص بورس در ماه‌های اخیر را بیشتر ناشی از افزایش قیمت دلار و ایجاد حاشیه سود بالاتر برای شرکت‌های صادرکننده عنوان می‌کنند. با این حال، چند هفته‌ای است که شاخص با شیب نزولی همراه بوده و کاهش قیمت‌ها را رقم زده است.

شاخص بورسی که تا مرز 200 هزار واحد بالا رفته بود اکنون به کانال 170 هزار تایی بازگشته، اما اینجا دیگر خبری از دلار نیست و تابلوی بورس که سبزپوشی خود را بیش از هر چیز مدیون رشد قیمت دلار بود، اکنون بدون دخالت دلار کاهش را ثبت می‌کند.

**اصلاح قیمتی طبیعی است

در همین زمینه محمدرضا آرام بنیار، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرناپلاس، با بیان اینکه روند بورس طبیعی است، گفت: زمانی که شاخص از 90 هزار به 190 هزار واحد افزایش پیدا می‌کند، باید منتظر اصلاحات قیمتی نیز باشیم اما این کاهش‌ها دایمی نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های صادراتی با افزایش قیمت ارز مهم‌ترین نقش را در رشد شاخص داشته‌اند، ادامه داد: اما باید به این نکته توجه شود که در شرکت‌های صادراتی، ارز را با قیمت هشت هزار تومان می‌فروشند و کاهش قیمت دلار از 14 هزار تومان به 11 هزار تومان نمی‌تواند در صورت‌های مالی این شرکت‌ها اثر گذارد. اما اگر کاهش بیشتری اتفاق بیفتد ممکن است تاثیر‌گذار شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: همچنین باید گفت زمانی که قیمت ارز از چهار هزار تومان به هشت هزار تومان رسیده به معنای سود 100 درصدی شرکت‌ها نیست، بلکه ممکن است سود از این رقم هم بیشتر باشد.

**سه عامل کلیدی تأثیرگذار بر بورس

آرام بنیار افزود: با توجه به این موضوع می‌توان گفت کاهش نسبی قیمت دلار در بازار، عملاً تا این مقطع روی شاخص اثرگذار نبوده است.

وی گفت: تغییرات قیمتی در بورس تابع چندین فاکتور است که یک مورد آن می‌تواند بحث نرخ ارز، شاخص تورم و بحث‌های کلان اقتصاد باشد. یکی دیگر از موارد، بحث رونق بازار بورس و حرکت نقدینگی به سمت آن است که در کنار وضعیت و سودآوری شرکت‌ها، صنایع و… سرنوشت شاخص را رقم می‌زند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بر فرض مثال، زمانی که قیمت دلار رو به افزایش باشد، شرکت‌هایی که تولید متانول دارند و 100 درصد آن را صادر می‌کنند، اگر با قیمت حداکثری متانول در بازارهای جهانی همراه شود، افزایش قیمت در بورس خواهند داشت، زیرا هم فروششان به دلار افزایش پیدا می‌کند و هم به ازای تبدیل دلار به ریال سود می‌برند.

**افق بورس مثبت است

به گفته آرام بنیار،همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی چه در ایران و چه در جهان می‌تواند باعث کاهش ریسک شده و قیمت تمام شده کمتر شود که سود بالاتری را برای شرکت‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما چیزی که عامل ثبات و پایداری شرکت‌ها برای پیشرفت در بازار سرمایه است، تضمین فروش، طرح‌های توسعه‌ای و بحث کارایی و کارآمدی است.

آرام بنیار با اشاره به اینکه بورس پس از رشد زیاد به‌دنبال اصلاح قیمت‌ها خواهد بود، افزود: از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی به‌دنبال کاهش قیمت نفت با افت همراه بود و همین امر اصلاح بیشتر قیمت‌ها را به‌دنبال داشته است.

وی گفت: از سوی دیگر، تحریم‌های آمریکا اثرات منفی زیادی بر بورس نداشته و می‌توانیم افق مثبتی را برای آن در نظر بگیریم، اما هنوز ثبات قطعی حاصل نشده، بنابراین پیش‌بینی سخت است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا