اخبارصنعت و معدنویژه ها

افزایش نیافتن قیمت؛ تولید لوازم خانگی را کاهش داد/ گرانی ۸۰ درصدی مواد اولیه

به گزارش صنعت کار، لوازم خانگی جزو صنایعی در کشور است که با توجه به ظرفیت موجود در کشور می‌تواند هم از نظر اشتغالزایی و هم از نظر ارزآوری نقش مهمی ایفا کند.

از طرفی در سال جاری به منظور حمایت از تولید داخل واردات لوازم خانگی ممنوع شد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند از این فرصت به نحوه مطلوبی برای پیشرفت استفاده کنند اما، ظاهرا شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفته و به جای افزایش، تولید با کاهش مواجه شده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت آمار تولید لوازم خانگی در کشور طی ۶ ماهه امسال روند کاهشی داشته است.

بر این اساس، تولید تلویزیون ۲۹.۶، یخچال و فریزر، لباسشویی ۳۹.۵ و کولر آبی ۸.۴ درصد با کاهش مواجه شده است.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در این باره اظهار کرد: در ابتدای سال به دلایل مختلفی از جمله مسائل ارزی، افزایش نیافتن قیمت و ایجاد مشکل در تهیه مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان از جمله عوامل کاهش تولید لوازم خانگی است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تاکید کرد: در کنار تمام مشکلاتی که برای تولیدکنندگان وجود داشت اما، هیچ یک به اندازه عدم افزایش نیافتن قیمت بر روی میزان تولید اثرگذار نبود.

وی ادامه داد: علی رغم افزایش قیمت مواد اولیه اما، فقط به تولیدکننده نهایی اجحاف شد و اجازه افزایش قیمت به آن‌ها داده نشد و در نتیجه صرفه اقتصادی از بین رفت و میزان تولید کاهش یافت.

غزنوی با بیان اینکه در حال حاضر با دو مشکل سرمایه در گردش و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان مواجه هستیم، گفت: پولی که تولیدکنندگان امسال نیاز دارند ۲۵ برابر سال گذشته است و تامین چنین مبلغی برای تولیدکنندگان مقدور نیست.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی تولید لوازم خانگی گفت: پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم افزایش زیادی یافتند و بطور میانگین قیمت مواد اولیه ۸۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا