اخبار

ظرفیت فاز یک بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسید/تکمیل سامانه یکپارچه حمل ونقل تا پایان سال

به گزارش صنعت کار، محمد اسلامی در خصوص اولویت‌های این وزارتخانه تصریح کرد:اولویت وزارت خانه در حوزه راه این است که قطعه اول آزادراه تهران شمال برای رها شدن از ترافیک جاده چالوس در برنامه زمان بندی تعیین شده به اتمام برسد پیش بینی این بوده تا آخر سال ۹۷ به پایان برسد، اما با توجه به شرایط آب و هوایی این پروژه تا خرداد طول می‌کشد.

وی ادامه داد:قطعه ۲ و ۳ آزاد راه تهران شمال طبق برنامه ریزی انجام شده با سرمایه گذار جدید انجام می‌شود و طبق زمان بندی جدید پیش می‌رود.

وزیر راه و شهر سازی در پاسخ به اینکه در بخش تحول ساختاری بخش مسکن چه برنامه اصلی دارید، گفت: ما به لحاظ قانونی وظیفه داریم زمینه خانه دار شدن مردم با اولویت اقشار کم درامد را فراهم کنیم. مسکن مهر و مسکن اجتماعی دو الگوی دولت‌ها برای تحقق این هدف بوده است.

وی افزود: ما در این خصوص ۳ برنامه موازی داریم. بر این اساس برنامه ششم توسعه را در دستور کار داریم همچنین بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده در حال اجرا است تا مردم از کیفیت زندگی بهتری بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری مورد تاکید رئیس جمهور است و دراین مورد کارگروه ویژه تشکیل شد. روز گذشته جمع بندی کارشناسی و نهایی داشتیم که به استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ شد.

اسلامی اظهار داشت:برای سال ۹۷ نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده که البته در این مدت باقیمانده به سرانجام نمی‌رسد. از ابتدای سال تاکنون ۲۷۰ محله بافت فرسوده شناسایی و هدفگذاری شده همچنین ظرفیت هر شهرستان استخراج شده که این محله‌ها احیا می‌شود و مراکز بهداشتی، خدماتی و مدارس به اضافه واحد‌های مسکونی این محله‌ها نوسازی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ روش برای اجرای این طرح تعیین شده گفت: روش نخست عرضه زمین دولتی و نوسازی واحد‌های مسکونی با اولویت واگذاری به خانه اولی‌ها است. نوع دوم سرمایه گذارانی که زمین دارند و تمایل به ساخت و ساز و کسب سود هستند. نوع سوم افرادی که خودشان می‌توانند خانه‌های خود را احیا کنند با استفاده از تسهیلات حمایتی است.

وی افزود:با اجرای این سرفصل‌ها می‌توانیم نظارت در مرکز داشته باشیم و با مشارکت محلی و مردم این طرح را پیش ببریم.

اسلامی در پاسخ به این سوال که در عرضه زمین‌های دولتی برخی دستگاه‌ها تمایل ندارند، گفت: واگذاری زمین‌های دولتی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری، یک قانون و دستور رئیس جمهور است. استانداران در این زمینه نمایندگان دولت هستند که با اختیاراتی که دارند می‌توانند در واگذاری زمین‌ها سرعت دهند تا این پروژه با سرعت مطلوبی پیش رود.

وی در خصوص وضعیت مسکن مهر گفت:در پروژه مسکن مهر حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد بخشی ساخته شده، اما قابل سکونت نیست بخشی هم نیمه کاره است و ۱۰۰ هزار فاقد متقاضی است. برنامه داریم تا واحد‌های فاقد متقاضی را به کمیته امداد و بهزیستی بدهیم تا به محرومان اختصاص دهند.

اسلامی ادامه داد:در طرح مسکن مهر مردم باید حتما همکاری کنند برای پرداخت اقساط معوقی که به سبب بی اعتمادی به دولت و مجریان این طرح ایجاد شده است و البته ما هم با کیفیت مدیریت متفاوت به دنبال تکمیل این طرح هستیم.

وی افزود:تاریخ نهایی برای تکمیل مسکن مهر زیاد وعده داده شده، اما ما به دنبال مشخص شدن وضعیت پروژه‌های مختلف این طرح هستیم چرا که هر پروژه در هر شهر شرایط مختلفی دارد به طور مثال در پردیس بخشی واحد‌ها مشکل فنی دارد و بخشی مشکل حقوقی دارد که ممکن است طول بکشد.

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم تا پایان دی ماه همه متقاضیان از شرح وضعیت پروژه خود آگاه شوند.

اسلامی تصریح کرد: در این طرح بحث تاسیسات زیربنایی و سرانه‌هایی همچون مراکز آموزشی و خدماتی مد نظر قرار دارد که از ظرفیت استانداردان هم استفاده می‌کنیم.

وزیر راه و شهر سازی در خصوص بازار فعلی مسکن اظهار داشت: نکته مهم اینست که تحولات بازار مسکن به مسائل اقتصادی ما ربط دارد باید بحث مالی و اقتصادی از بحث تولید مسکن مجزا دیده شود.

وی افزود:ما باید با سیاست‌های مناسب جریان تولید پایدار مسکن را حفظ کنیم.

اسلامی افزود:ما هم کیفیت و استاندارد مصالح و هم کنترل ساختمان داریم. افراد باید با کسب پروانه فعالیت در این حوزه، ساخت و ساز انجام دهند. اگر در کنترل ساختمان و استاندارد مصالح نظارت نشود و سیستم‌ها به وظایف خود عمل نکنند شاهد کیفیت پایین مسکن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:زلزله اخیر کرمانشاه نشان از کیفیت مطلوب سازه‌هایی است که طی سال گذشته ساخته شده است. تهیه نقشه‌ها از سوی بنیاد مسکن انجام شده بود و مصالح با کیفیت استفاده شده همچنین در اجرا دستگاه نظارت مهندسی نظارت مستمر بر ساخت و ساز‌ها داشته اند. نظارت‌ها باید دقیق باشد تا شاهد اتلاف منابع نباشیم

اسلامی در پاسخ به این سوال که برای افزایش قدرت خرید مسکن چه باید کرد گفت:توانمندسازی مردم برای خرید مسکن تنها از طریق تسهیلات انجام نمی‌شود. ایجاد مزیت برای سازنده باید صورت گیرد تا سود را از جای دیگر بگیرد و واگذاری را به خانه اولی‌ها انجام دهد.

وی در خصوص میزان حباب بخش مسکن اظهار داشت:حباب روی همه کالا‌ها در کشور وجود دارد اگر مردم صبور ما مدارا کنند با سیاست‌های اجرایی دولت بازار مسکن به آرامش می‌رسد و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه راه‌ها اظهار داشت: تکمیل کریدور‌های حمل و نقل اصلی کشور اولویت دولت است چراکه جریان جابجایی مسافر و بار را برعهده دارد در این خصوص هم از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد:نکته دوم بحث راه‌های استانی و روستایی است برخی جاده‌ها اصلاح هندسی و تعریض نیاز دارد نقاط حادثه خیز در برخی راه‌ها وجود دارد که باید اصلاح شود. در بودجه ۹۸ سعی شده منابع متفاوتی خلق کنیم که صرف ایمن سازی و اصلاح راه‌ها شود.

اسلامی تصریح کرد: در بحث آزادراه‌ها نیز باید با سرمایه گذار‌ها کار کنیم که اخیرا با ۸ سرمایه گذار تفاهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مطالبات کامیونداران گفت:معتقدیم باید خواسته‌های این صنف را محقق کنیم. می‌بایست جامعه حمل و نقل زمینی لجستیک را خودشان انجام دهند و حمایت همه جانبه از آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود:در ماه‌های گذشته مقدار‌ی لاستیک توزیع شده، اما کفایت نمی‌کند باید به واردات لاستیک شتاب داده شود و توزیع لاستیک توسط خود انجمن‌ها صورت گیرد. در این حوزه عقب ماندگی داریم و باید خود انجمن‌ها همکاری داشته باشند. برای تامین لاستیک با کارخانه‌های داخلی هم قرارداد‌هایی امضا شده است.

اسلامی در پاسخ به این سوال که در این شرایط امکان توسعه ناوگان هوایی وجود دارد یا خیر گفت: تحریم موضوع جدیدی نیست و ما از ابتدای انقلاب اسلامی تحریم بوده ایم. قرارداد‌هایی که منعقد شده و پولش داده شده به طور غیرقانونی لغو شده امیدواریم با روش‌های گوناگون بتوانیم ناوگان هوایی را ترمیم کنیم.

وی در خصوص توسعه سواحل مکران اظهار داشت:کار ارزشنمدی در توسعه سواحل مکران صورت گرفت. ظرفیت فاز ۱ بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و راه آهنی که بتواند بندر را به شبکه سراسری وصل کند در حال اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:در بندر شهید رجایی توسعه‌های سنگینی انجام گرفته و ظرفیت کانتینری ۲ برابر شده است. بندر امیرآباد برای اتصال به کشور‌های حاشیه دریای خزر در حال توسعه است و ظرفیت آن ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی شده تا ظرفیت بندر چابهار به ۸۵ میلیون تن در سال برسد.

اسلامی در پایان در خصوص زمان راه اندازی سامانه یکپارچه حمل ونقل گفت: قرار بود این سامانه اوایل سال ۹۷ راه اندازی شود که محقق نشد، اما امیدواریم تا پایان سال این سامانه تکمیل شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا