اخبارراه و ساختمانویژه ها

حمل و نقل ریلی کشور 20 درصد رشد یافت

به گزارش صنعت کار، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در حاشیه برگزاری بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) در گفت وگو با ایرنا افزود: شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تُن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد.
وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است، اظهارداشت : حمل و نقل ریلی کشور در چهار سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: در دولت یازدهم در مجموع بیش از 600 کیلومتر راه آهن جدید به شبکه حمل و نقل ریلی کشور افزوده شد و یک هزار و 200 کیلومتر از خطوط راه آهن ، 2خطه شد.
به گفته وی در 6 سال گذشته 2 هزار کیلومتر راه آهن را نوسازی و بهسازی کردیم و آمادگی داریم که کمتر از یکسال آینده یک هزار کیلومتر راه آهن جدید ایجاد کنیم.
محمدزاده تصریح کرد : طی 2 سال گذشته ، سه هزار واگن باری توسط بخش خصوصی، حدود 200 لوکوموتیو و 200 واگن مسافربری به شبکه حمل و نقل ریلی کشور اضافه شد.
وی میزان کنونی مبادلات کالا از طریق حمل و نقل ریلی به کشورهای همسایه را 75 میلیون تُن اعلام کرد و گفت : توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در شرق، شمال و غرب کشور به منظور مبادلات کالا و مسافر به کشورهای همسایه در برنامه های دولت قرار دارد.
وی تصریح کرد : در شرق کشور خط ریلی برای اتصال به افغانستان از خواف تا هرات بطول 207 کیلومتر را در دست احداث داریم که تکمیل و بهره برداری از آن زمینه انتقال کالا از کشورهای شرق آسیا به ایران و ترانزیت آن به ترکیه و اروپا را تسهیل می کند.
محمدزاده احداث خط ریلی رشت – آستارا به طول 163 کیلومتر را از دیگر طرح های مهم شرکت راه آهن بیان و اضافه کرد : خط ریلی قزوین به رشت آخرین مراحل تکمیلی خود را طی می کند و ایجاد خط ریلی رشت به آستارا موجب خواهد شد تا از طریق این خط ریلی شمال به جنوب کشور متصل شود. وی بیان کرد : تکمیل این شبکه ریلی در شمال کشور، تاثیر بسزایی در ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و روسیه به شهر آستارا جمهوری آذربایجان و سپس به داخل ایران دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه طرح های ریلی خوبی در جنوب کشور اجرا شده است، ادامه داد: با بهره برداری از خط ریلی رشت – آستارا زمینه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به کشورهای خلیج فارس و کشورهای همسایه غرب ایران فراهم می شود.
وی همچنین اتصال شبکه ریلی ایران به عراق را از دیگر برنامه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و افزود: در این راستا مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور برای اتصال راه آهن ایران به عراق در غرب و جنوب کشور انجام شده است.
محمدزاده گفت : اتصال به شبکه ریلی عراق حائز اهمیت است زیرا می تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران گفت: این طرح در دست اقدام است و امیدواریم تا چهار سال آینده مرحله اول آن را به بهره برداری برسانیم.
راه آهن ایران حدود 13 هزار کیلومتر خط، 25 هزار واگن باری، یکهزار و 900 واگن مسافری و 556 دستگاه لکوموتیو دارد.
شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تُن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد.
در برنامه پنج ساله ششم توسعه(از سال 95 تا 1400) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از 12‌درصد به 30 درصد و مسافر از هشت درصد به 20 درصد پیش بینی شده است.
بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) با هدف توسعه همکاری کشورهای عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه می یابد.
کشورهای ایران، ترکیه عراق، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو این مجمع هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا