اخبارخودروویژه ها

تحریم‌ها رفتار صنایع مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ نرخ ارز باید در بازار تعیین شود

به گزارش صنعت کار، حسن قالیباف اصل در مورد تاثیر تحریم‌ها بر بازار سرمایه و بورس گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که ‌تحریم‌ها ایجاد می‌کنند قاعدتا یک سری هزینه‌ها را به اقتصاد ما تحمیل می‌کند. بازار سرمایه و بورس نیز چون یک بازار انتظارات است و به نوعی نشان دهنده انتظارات سرمایه گذاران از آینده است حتما تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در تحلیل‌های اقتصادی وارد می‌شود و رفتار سرمایه گذاران و قیمت سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که در بورس اوراق بهادار شرکت‌های بزرگ، صنایع مادر و به عبارتی گلچین اقتصاد حضور دارند که منشاء تحول در اقتصاد کشور هستند، تحریم‌ها با هزینه‌های خود باعث محدود کردن فعالیت در مقایسه با شرایط غیرتحریمی می‌شود.

قالیباف افزود: اگر شرکت‌هایی بخواهند در برابر این تحریم‌ها ایستادگی کنند و به فعالیت خود ادامه دهند همین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه هستند و با توجه به پتانسیل بالای این شرکت‌ها قطعا عملکردشان نسبت به شرایط تحریمی متفاوت خواهد بود.

مدیرعامل سابق بورس و اوراق بهادار با اشاره به تاثیر ثبات قوانین و مقررات بر عملکرد بورس گفت: یکی از متغیرهای مهم در بازار سرمایه ثبات قوانین و مقررات و نیز شفافیت است. به هر حال سرمایه گذاران می‌خواهند براساس پیش بینی متغیرهای آینده سرمایه‌گذاری کنند که قاعدتا هرگونه تغییر و تحول زیاد باعث ایجاد فضای ناامن می شود.

وی افزود: برای نمونه تغییرات نرخ ارز اثر مهمی بر بازار سرمایه دارد بنابراین آنچه در این مورد مهم است ثبات قوانین و مقررات است که اجازه دهد نرخ ارز در بازار تعیین شود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا