اخبارراه و ساختمانویژه ها

افزایش ۹۱ درصدی قیمت مسکن در تهران

به گزارش صنعت کار، بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در آبان امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۹۱.۸ میلیون ریال رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین و کمترین رشد قیمت در مناطق تهران

این گزارش حاکی از آن است که بیشترین رشد متوسط قیمت در آبان سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۹ بوده که معادل ۱۱۱ درصد افزایش قیمت داشته و در مقابل، کمترین رشد قیمت نیز در منطقه ۱۹ بوده است که متوسط قیمت مسکن در این منطقه نسبت به آبان ماه سال گذشته ۴۸.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۹۶.۳ میلیون ریال و مربوط به منطقه یک شهرداری و کمترین متوسط قیمت با ۴۰.۹ میلیون ریال مربوط به منطقه ۱۹ بوده است.

کاهش ۲۶ درصدی معاملات نسبت به سال گذشته

همچنین تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۶۹۰۰ فقره بود که نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش ۵۳.۶ درصدی و نسبت به ماه گذشته نیز کاهش ۲۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در هشت ماهه سال ۱۳۹۷ نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۹.۹ درصد کاهش داشته است.

در این ماه همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷ و ۱۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

بیشترین معاملات مسکن در منطقه ۵

بر پایه گزارش بانک مرکزی، در این مدت بیشترین حجم معاملات انجام شده مسکن به تفکیک مناطق شهری تهران، مربوط به منطقه ۵ با سهم ۱۵.۷ درصد بوده و پس از آن مناطق ۲، ۴ و ۱۰ به ترتیب با ۹.۴، ۸.۸ و ۶.۸ درصد، بیشترین معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع ۷۴.۱ درصد از کل معاملات انجام شده مسکن در شهر تهران در آبان ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهری بوده و ۱۲ منطقه تنها ۲۵.۹ درصد از معاملات را شامل می‌شود.

خانه‌های نوساز بیشتر طرفدار داشتند

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و کمترین سهم از معاملات انجام‌شده را نیز واحدهای مسکونی بیش از ۲۰ سال ساخت با ۱۱.۶ درصد به خود اختصاص داده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در هشت ماهه سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۹ درصد کاهش داشته و مجموع معاملات در این مدت ۹۱ هزار و ۱۰۰ فقره بوده است، اما در عین حال متوسط قیمت هر متر مربع بنای واحد مسکونی در این مدت در شهر تهران ۷۲.۸ میلیون ریال بوده که رشد ۶۰.۱ درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

مردم بیشتر خانه‌های متری ۶ تا ۷ میلیون را خریدند

در آبان ماه سال جاری همچنین بیشترین تعداد معاملات انجام شده مسکن مربوط به منازل مسکونی با قیمت ۶۰ تا ۷۰ میلیون ریال به ازای هر متر مربع بوده که این معاملات ۹.۴ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و پس از آن، منازل متری ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال و ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال با سهم‌های ۹.۱ و ۹ درصد بیشترین معاملات را داشته‌اند.

از طرفی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که ۵۴.۵ درصد از کل معاملات انجام‌شده در تهران مربوط به منازلی است که قیمت هر متر مربع آن کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع در تهران بوده است.

خانه‌های ۶۰ متری رکورددار شدند

در آبان ماه سال جاری همچنین بیشترین سهم معاملات انجام شده مسکن مربوط به منازل مسکونی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر بوده که ۱۴.۴ درصد از کل معاملات را دربرمی‌گیرد و پس از آن خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متری و ۷۰ تا ۸۰ متری بیشترین معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی در این ماه بیش از نیمی از معاملات انجام‌شده مربوط به خانه‌های با متراژ کمتر از ۸۰ متر مربع بوده است.

خانه‌های بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز با ۱۷.۱ درصد بیشترین سهم را در معاملات مسکن شهر تهران داشته‌اند و پس از آن بیشترین معاملات انجام شده مربوط به خانه‌های با قیمت ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون و ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

اجاره بها ۱۷ درصد افزایش یافت

این گزارش نشان می‌دهد که قیمت کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته به ترتیب ۱۷ و ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا