اخباربانک و بیمهویژه ها

مجوز بانک مرکزی به صرافی ها برای خرید ارز صادراتی تا یک میلیون یورو

به گزارش صنعت کار، بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرده بود صادرکنندگانی که برابر دستورالعمل صادره، مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند؛ برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان، ارز حاصل از صادرات را به بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز عرضه کنند. این دستورالعمل بانک مرکزی برای اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به همه شرکت های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ شد.
بر این اساس، بانک مرکزی امروز اعلام کرد که صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند.
برابر این دستورالعمل نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر متناسب با شرایط بازار به نرخ بازار و همچنین کارمزد فروش متناسب با شرایط بازار و برای اسکناس دلار حداکثر یک هزار ریال و برای حواله‌های ارزی حداکثر یک درصد خواهد بود.
همچنین صرافی‌های مجاز معتبر، موظفند ارزهای خریداری شده را بابت مصارف ارزی خدماتی و یا واردات کالا و خدمات براساس ثبت سفارش کالا یا خدمات تایید شده توسط بانک های عامل به صورت اسکناس یا حواله های ارزی در چارچوب قوانین و مقررات ارزی در «سامانه نظارت ارز (سنا)» بفروشند.
براساس دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی، خرید و فروش ارز بین صرافی‌های مجاز معتبر به صورت اسکناس یا حواله با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است.
همچنین خرید و فروش حواله‌های ارزی توسط آن صرافی بر مبنای نرخ بازار (به جز درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا و خدمات) با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» مقدور است.
در دستورالعمل بانک مرکزی آمده است که همه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی بر عهده مشتری است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا