اخبارخودروصنعت و معدنگوناگوننفت و پتروشیمی

٨ سند همکاری بین ایران و بلاروس امضا شد

به گزارش صنعت کار، محمد شریعتمداری در اختتامیه چهاردهمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس گفت: سندهای همکاری در زمینه‌های دارویی، خودرو، اتوبوس و اتوبوس برقی و کامیون‌های گازسوز مورد توافق و امضای طرفین قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در این اجلاس دو روزه نقشه راه همکاری‌های دو کشور برای سال‌های 2018 تا 2020 تهیه و به امضای طرفین رسید، افزود: تبادل هیأت‌های عالی رتبه سیاسی، حمایت از هم در مجامع جهانی و انعقاد توافقنامه‌های مورد نیاز به خصوص توافق تجارت ترجیحی با اوراسیا مورد حمایت دو طرف قرار گرفت. شریعتمداری با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی در بلاروس، افزود: از طرف بلاروس همکاری و مساعدت برای حل مشکلات شرکت‌های ایرانی فعال در این کشور را خواستیم که مورد توافق واقع شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: توافق کردیم تا در ساخت خودروهای سبک و سنگین، اتوبوس‌های برقی و ماشین آلات معدنی با هم همکاری کنیم. از سوی دیگر صنایع دارویی و بهداشتی و درمانی زمینه همکاری نوینی برای توسعه همکاری‌ها بود که مورد موافقت قرار گرفت. شریعتمداری با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های بین بانکی، تصریح کرد: در حوزه همکاری‌های بانکی نیازمند مذاکرات تخصصی بیشتری هستیم که این مذاکرات باید پس از اجلاس به فوریت اجرا شود و سند راه همکاری‌های بانکی تهران و مینسک تهیه و تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری‌های نفتی تجربه ارزشمند جدیدی آغاز شده است، گفت: این همکاری‌ها را با قوت ادامه می دهیم و یکی دیگر از راه‌های گسترش همکاری‌ها، همکاری‌های منطقه‌ای است که مورد توافق طرفین قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه توسعه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی نیز توافقات خوبی حاصل شد، افزود: تامین گوشت قرمز از بلاروس از عرصه های مورد توافق در این اجلاس بود.

منتظر بازدید تجار ایرانی از بلاروس هستیم

همچنین وزیر صنایع بلاروس در این اجلاس با بیان اینکه منتظر بازدید تجار ایرانی از کشور بلاروس هستیم، گفت: توافقات این اجلاس تمهیدات لازم را برای سفر رییس جمهور بلاروس به تهران فراهم می‌کند.

ویتالی ووک افزود: به عنوان یکی از روسای کمیسیون مشترک از وزیر صنعت،معدن و تجارت ایران برای سفر به بلاروس دعوت می کنم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که توافقات انجام گرفته سطح تعاملات دو طرف را ارتقا دهد و به سطح بهتر و بالاتری برساند.

امضای نقشه راه و دورنمای همکاری‌ دو کشور برای سال های 2018 تا 2020 در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، حمل و نقل، علوم و فرهنگ، بهداشت و گردشگری مهمترین سند امضا شده در این کمیسیون مشترک بود.

همچنین دو کشور در زمینه تولید و صادرات دارو، همکاری های تحقیقاتی بین شرکتهای دارویی، تولید هزار دستگاه خودروی دنا و دنا پلاس به صورت اس. کی. دی و افزایش آن به پنج هزار دستگاه در پنج سال، تولید مشترک اتوبوس های برقی در ایران توسط شرکت سام سبز خودرو و بل کامون ماش بلاروس و همچنین سه هزار دستگاه کامیون و اتوبوس گازسوز توافق کردند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا