اخبارخودروویژه ها

افزایش ثبت تخلف پارک دوبله توسط خودروهای مکانیزه پلیس

به گزارش صنعت کار، سرهنگ افزود: همواره طبق تدابیر اتخاذ شده برای روان ‌سازی ترافیک در معابر شهر تشدید برخورد با تخلفات ساکن به ویژه پارک دوبل و توقف در محل‌ های ممنوعه در دستور کار ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد و ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با حضور در معابر اصلی و فرعی، نسبت به اعمال قانون خودروهای متخلفی که به توقف در محل‌ های ممنوعه همچون پارک ممنوع یا به شکل دوبل و گاه سوبله خودروی خود را پارک می کنند، اقدام خواهند کرد.

سرهنگ ساعد افزود: علاوه بر معابر اصلی که حضور ماموران پلیس راهور در آن افزایش می‌یابد، شماری از ماموران در معابر فرعی نیز حاضر شده و با تخلفات مذکور برخورد می کنند چرا که در مواقع مختلفی دیده شده که بار ترافیکی در یک معبر فرعی به خیابان اصلی کشیده شده، سبب اخلال در ترافیک می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر حضور گشت ‌های محسوس و نامحسوس پلیس در معابر، در برخی محل ها به خصوص در معابر پرترافیک، از خودروی مکانیزه ثبت تخلفات ساکن نیز استفاده می شود. دستگاه های کنترل مکانیزه دوربین دار که روی خودروهای پلیس راهور نصب شده نیز با گشت زنی در سطح شهر، تخلف توقف حاشیه ای و ساکن (پارک دوبله و غیرمجاز) خودروها در سطح کلانشهرها را برای اعمال قانون ثبت و ضبط می کنند.

سرهنگ ساعد گفت: این خودروهای مکانیزه علاوه بر ثبت تخلف پارک حاشیه ای و دوبله خودروها، توقف غیرمجاز در معابر دارای پارکومتر را نیز برای اعمال قانون، ثبت می کنند و تخلفات ثبت شده توسط این خودروها از طریق پیامک به رانندگان و مالکان خودرو اعلام می شود. استفاده از این خودروهای مکانیزه سرعت و دقت ثبت تخلفات را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای‌ ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچ‌ها، روی پل‌ها، حریم تقاطع‌ها، توقف غیرمجاز در ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی ( اتوبوس و تاکسی)، توقفات دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور می ‌شود و توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاه‌های مخصوص بارگیری و تخلیه بار از جمله تخلفاتی است که توسط این سیستم مورد اعمال قانون قرار می ‌گیرد.

سرهنگ ساعد ادامه داد: در سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای با استفاده از خودرو، از دوربین پلاکخوان منصوب بر روی خودرو برای کنترل پارکینگ‌های عمومی، کنترل خودروهای سرقتی، خودروهای دارای خلافی یا نظارت بر حرکت منظم در خیابان‌ها در برخی کشورهای اروپایی استفاده شده است. مبنای قانونی سامانه جدید کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات است که با بکارگیری خودروهای مجهز به دوربین‌های ثبت تخلف، اجرا شد.

به گفته وی، خودروهای کنترل مکانیزه توان حرکت یکنواخت را در خیابان ها دارد و ابزار اصلی نظارت بر انواع پارک ‌های حاشیه‌ای است.‌ این خودروها با میانگین سرعت 20 تا30 کیلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافیک محل و توقفات در تقاطع‌ها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 پارک غیرمجاز را در ساعت دارا است. حرکت با این سرعت این امکان را به دوربین می‌دهد که ضمن تصویربرداری، پلاک اتومبیل را شناسایی و شماره آن را ذخیره کنند.

سرهنگ ساعد، در عین حال به معضل کمبود پارکینگ های عمومی و طبقاتی در سطح کلانشهرها اشاره کرد و از شهروندان خواست از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که خودروهای تک سرنشین در سطح شهر زیاد است و در این شرایط باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در خود نهادینه کنیم.

بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی، جریمه تخلف در محل ایستادن ممنوع یا مطلقا ممنوع در کلانشهرها و جاده های بین شهری 400 هزار ریال، سایر شهرها 300 هزار ریال و روستا و راه های روستایی 100 هزار ریال است.

توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع در کلانشهرها و جاده های بین شهری 500 هزار ریال، سایر شهرها 400 هزار ریال و در روستا و راه های روستایی 200 هزار ریال است.

همچنین توقف دوبله در معابر در کلانشهرها و جاده های بین شهری 300 هزار ریال، سایر شهرها 200 هزار ریال و روستا و راه های روستایی 100 هزار ریال است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا