اخبارتاپخودرو

خبر بد بودجه ۹۸ برای خودرویی ها/ درآمد دولت از واردات خودرو صفر اعلام شد!

به گزارش صنعت کار، لایحه بودجه 98 در حالی این هفته به بهارستان می رود که شنیده ها حاکی از آن است که در ردیف درآمدهای حاصل از مالیات خودرو عدد صفر قراردارد و این به معنی آن است که در سال آینده نیز توقف واردات خودرو ادامه خواهد داشت.

البته در حال حاضر ردیف درآمدی مربوط به حقوق و عوارض مالیاتی واردات خودرو حذف نشده و این امکان وجود دارد تا قبل از تصویب بودجه 98 تغییراتی در مالیات از محل واردات خودرو صورت پذیرد.

این تصمیم دولت مبنی بر ادامه ممنوعیت واردات خودرو در حالی است که همین الان بسیاری از واردکنندگان با مشکلات عدیده مواجه هستند و مجبور به تعدیل نیرو شده اند و از طرفی در تامین تعهدات خود به مشتریان با چالش های اساسی مواجهند و به طور کلی واردات خودرو یک معضل چرخه اقتصادی صنعت خودرو به شمار می رود و حالا با ادامه ممنوعیت به نظر می رسد مشکلات این بخش چند برابر هم شود.
این در حالی است که کمیسیون صنایع مجلس در ماه های گذشته در حال بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو بوده که در آن تاکید شده ممنوعیت واردات خودرو لغو شود و برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس از احتمال قریب الوقوع لغو ممنوعیت خودرو صحبت کردند.
چندی پیش داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرده بود احتمال زیادی  وجود دارد  که ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود و تعرفه های واردات تغییر کند،  و در طرح ساماندهی بازار خودرو آمده که اصلا نباید ممنوعیت واردات داشته باشیم و ممکن است تعرفه ها بالا و پایین شود، ولی چیزی به نام ممنوعیت معنی ندارد.
اسماعیلی  همچنین گفته بود مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات خودرو روز به روز بیشتر می شود و ممنوعیت واردات، بازار داخلی را انحصاری کرده و تولیدکنندگان به هر قیمتی که می خواهند محصولات خود را عرضه می کنند. ضمن اینکه اتومبیل های خارجی که در داخل وجود دارد، به شکل سرسام آوری گران شده و عملا فشار روی مردم افزایش یافته است.
عبدالله رضیان دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گفته بود با توجه به ممنوع بودن واردات و پائین بودن تعداد تولیدات داخلی، تقاضای زیادی هم وجود دارد که باعث التهابات در بازار خودرو شد و به دلیل تفاوت قیمت کارخانه و بازار، بازار سیاه بوجود آمد.
دبیر کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرده بود موضوع ممنوعیت واردات خودرو در کمیسیون مطرح شده و در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس اجازه واردات خودرو داده می شود و ممنوعیت واردات خودرو از بین می رود.
در حالیکه به نظر می رسد کمیسیون صنایع به ممنوعیت واردات خودرو موافق نیست اما گمانه زنی ها از لایحه پیشنهادی دولت ناظر بر ممنوعیت واردات خودرو است و باید دید به واردکنندگان سال آتی اجازه واردات داده خواهد شد یا خیر؟
حذف کامل واردات خودرو درست نیست
در همین راستا محمد منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس
می گوید:« با توجه به محدودیت های دولت در کسب درآمد تصمیم سختی است که از واردات خودرو جلوگیری کند اما با این کار درصدد است تا ارزش پول ملی را حفظ کند.»
وی با اشاره به انحصار در بازار خودرو اظهار می کند:« در صورت نبود واردات بازار خودرو عملا در دست خودروسازان داخلی خواهد بود و بازار از حالت رقابتی خارج می شود که مشکلاتی را برای این بخش به وجود خواهد آورد.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است برای آنکه بازار از خودروهای خارجی خالی نماند دولت می تواند به خودروهای قدیمی که کارکرد کمی داشته اند و در برخی مناطق آزاد هستند اجازه دهد تا در کلانشهرها به فروش برسند.
به گفته منصوری حذف کامل واردات خودرو مناسب نیست و دولت می تواند با نظارت دقیق بر عملکرد واردکنندگان مانع از بروز مشکلات شود لیکن حذف واردات مشکلات را بیشتر خواهد کرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا