اخبارنفت و پتروشیمی

فروکش اشتیاق نفت برای رکوردشکنی

به گزارش صنعت کار به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۷ سنت کاهش، در ۶۱.۴۴ دلار در هر بشکه بسته شد. وست تگزارس اینترمدیت روز پنج شنبه به ۶۲.۲۱ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۵ بود.

نفت برنت برای تحویل در مارس ۴۵ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش یافت و در ۶۷.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات برنت روز پنج‌شنبه به ۶۸.۲۷ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۵ به این طرف بود.

وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۱.۷ درصد و برنت ۱.۱ درصد افزایش داشت.

معامله‌گران می‌گویند افزایش تولید آمریکا و تقاضای ضعیف‌تر برای محصولات پالایش شده، بر قیمت‌ها در بازار تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته ریچارد هستینگز‎، استراتژیست کلان در شرکت “سیپورت گلوبال سکیوریتیز”، معامله‌گران نفت خام احتمالا در محدوده ۶۰ دلار برای وست تگزاس اینترمدیت با نگرانی‌هایی برای تقاضا روبه‌رو خواهند شد و این ریسک وجود دارد که برنت برای مدتی طولانی بالای ۶۵ دلار بماند.

قیمت‌های نفت به طور کلی از توافق کاهش تولید میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و همچنین رشد اقتصادی قوی و عملکرد مثبت بازارهای مالی حمایت یافته‌اند.

طبق آمار اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام تجاری این کشور در هفته منتهی به ۲۹ دسامبر به میزان ۷.۴ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۲۴.۵ میلیون بشکه رسید که در مقایسه با رکورد بالایی که در مارس سال گذشته مشاهده شد ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و نزدیک به متوسط پنج ساله ۴۲۰ میلیون بشکه قرار دارد.

با این‌همه تولید رو به رشد آمریکا ممکن است کاهش تولید از سوی اوپک را تا حدی خنثی کند. طبق آمارهای رسمی، تولید آمریکا در هفته گذشته به ۹.۷۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

اما شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های حفاری آمریکا شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۵ ژانویه پنج حلقه کاهش داده و به ۷۴۲ حلقه رساندند. شمار دکل‌ها که معیاری برای سنجش تولید آینده به شمار می‌رود، در مقایسه با ۵۲۹ حلقه در سال گذشته بسیار بالاتر است.

بانک جفریز در گزارشی اعلام کرد صعودی بودن قیمت نفت در حال حاضر برای ما روشن نیست، اما انتظار می‌رود بازار نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ همچنان با محدودیت عرضه مواجه باشد اما تحلیلگران شرکت جولیوس بائر معتقدند قیمت‌های بالای ۶۰ دلار منعکس کننده دورنمای مثبتی هستند.

لوکمان اوتانگا، تحلیلگر شرکت کارگزاری FXTM محتاط‌تر بوده و در این باره گفت: اگرچه روند اخیر احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها را نشان می‌دهد اما باید به خاطر سپرد که شیل آمریکا همچنان تهدیدی برای قیمت‌های بالاتر نفت مانده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا