اخباربانک و بیمهتاپ

بیمه اتکایی از شرکت‌های خارجی جدا می‌شود

به گزارش صنعت کار، غلامرضا سلیمانی‌امیری رئیس‌کل بیمه مرکزی در چهارمین همایش مالی اسلامی ضمن تاکید بر استفاده از ابزارهای نوین اسلامی در صنعت بیمه عنوان کرد: علمای شیعه در موضوع بیمه متعارف، نظرات مثبتی داشته و آن را حلال می‌دانند، این در حالی است که در برخی کشورهای اسلامی به‌ویژه از سال ۱۹۷۰ میلادی به بعد با اشکال شرعی بر شیوه متعارف بیمه موضوع تکافل را مطرح می‌کنند.وی افزود: برخی کشورهای اسلامی بیمه متعارف کنونی را حرام اعلام کردند و ۱۲ کشور نیز ازجمله عربستان، پاکستان و بحرین مباحث تکافل را در موضوع بیمه دنبال می‌کنند. از این رو صنعت بیمه با دیدگاه تکافل در این کشورها با ارزش بازاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار فعال است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در صنعت بیمه اسلامی دیدگاه تعاونی مطرح بوده و بیمه‌گذار و بیمه‌گر در سود و زیان شریک هستند، عنوان کرد: باید از ابزارهای نوین اسلامی با این دیدگاه استفاده کرد که ارزش‌گذاری اوراق ریسک بیمه را بتوان از طریق شریک کردن مردم در ریسک توسعه داد که خوشبختانه کمیته فقهی بورس نیز این اوراق را تایید کرده است. سلیمانی با اشاره به تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا درخصوص بیمه اتکایی اظهار کرد: پس از فشرده شدن حلقه تحریم‌ها، بیمه اتکایی از شرکت‌های خارجی جدا شد تا بتواند از طریق بیمه‌های داخلی این ریسک را کاهش دهد. بر این اساس برای انتقال این ریسک به بازار سرمایه لزوم همفکری و تعامل با اشخاص فعال در بازارهای مالی اسلامی ضروری است.این مقام مسوول تاکید کرد: برای انتقال اوراق ریسک بیمه‌ای به بازار سرمایه با ارزش ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی استفاده از ابزارهای نوین اسلامی ضروری است که در صورت صدور مجوز انتشار می‌توان با کمک شرکت‌های بیمه‌ای این موضوع را نهایی کرد.

وی‌ ادامه داد: سپرده‌گذاری شرکت‌های بیمه در بانک‌ها با هدف استفاده از منابع در زمان بروز خسارت با توجه به چرخه‌های تورمی در اقتصاد، به‌طور حتم شرکت‌های بیمه‌ای را دچار مشکل خواهد کرد. این موضوع به‌ویژه در زمینه بیمه‌های زندگی ظهور و بروز بیشتری دارد که شرکت‌های بیمه‌ای در دوره‌های تورمی نمی‌توانند با سپرده‌گذاری بانکی در سررسید تعهدات خود به بیمه‌گذار پرداختی داشته باشند. بر این اساس شرکت‌های بیمه باید از طریق بازار سرمایه امکان پوشش ریسک خود را فراهم کنند. رئیس‌کل بیمه مرکزی افزود: شرکت‌های بیمه همواره علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری حق بیمه دریافتی خود هستند تا از سود حاصل از آن در زمان تعهدات بلندمدت بتوانند به بیمه‌گذار پرداخت کنند.سلیمانی تصریح کرد: بیمه‌های زندگی می‌توانند در کنار صندوق‌های بازنشستگی، دریافتی بیمه‌گذاران را در کنار مبالغ مستمری بالا ببرند.

از این رو صنعت بیمه آمادگی کامل را برای استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی برای ورود به بازار سرمایه دارد. پیش‌تر، رئیس‌کل بیمه مرکزی رضایتمندی آحاد جامعه از صنعت بیمه را هدف نهایی نهاد ناظر دانست و گفت: اگر مردم از صنعت بیمه رضایت داشته باشند به این معناست که بخش نظارتی، ماموریت‌های خود را به خوبی انجام داده است. سلیمانی همچنین در گذشته بر ضرورت استفاده صنعت بیمه از ابزارهای مدرن نظیر استارت آپ‌ها و فین تک‌ها برای ساختارسازی نظارتی تاکید کرده بود. وی افزود: ما باید به این حقیقت باور داشته باشیم که استانداردها با وقوع مشکلات و بحران‌ها تغییر می‌کنند و در این تغییر روش‌ها استفاده از ابزار مدرن اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا