اخبارخودروراه و ساختمانویژه ها

رد طرح شهرداری برای حذف محدوده زوج و فرد از سوی پلیس

به گزارش صنعت کار، طرح ترافیک جدید تهران اواخر سال گذشته  تصویب شد؛  اعضای اصلی شورای ترافیک همچون پلیس، استانداری و…در جلسات مختلف کلیات طرح را پذیرفتند اما همه این افراد دغدغه داشتند که با اجرای طرح جدید، به چه مقدار آلودگی هوا و ترافیک کاهش می یابد؟

پلیس در ابتدا با اجرای این طرح مخالفت کرد و گفت که این  طرح ناپخته است و در نهایت پذیرفت که این طرح در تهران اجرایی شود.

قرار شد سود حاصل از اجرای این طرح برای توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد. در همان زمان مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند در مرحله بعد طرح زوج و فرد در تهران حذف می شود و مردم باید برای تردد در این محدوده هزینه پرداخت کنند.

برخی مسئولان شهری معتقد بودند باید شرایط به گونه‌ای باشد که دیگر استفاده از خودروی شخصی مقرون به صرفه نباشد و مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

محسن پورسید معاون شهردار تهران خبر از حذف طرح زوج و فرد در  سال آینده  را داد و گفت: برنامه‌هایی در این باره داریم.

وی همچنین در مورد جزئیات احتمال حذف طرح زوج و فرد در تهران از سال آینده گفت: براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار براین بود که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مطالعات نشان داده است طرح زوج  و فرد، طرح  اشتباهی بوده که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است،  بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودوری ارزان قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که برای کاهش آلودگی هوا لازم است که طرح زوج و فرد ملغی شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه مطالعات ملغی شدن طرح زوج و فرد در حال انجام است و در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، احتمالا  اجرای طرح زوج و فرد پس از سالها ملغی می‌شود، در مورد جزئیات مطالعات آن، گفت: در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شود.

وی افزود: براین اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودورها با هر پلاکی می‌توانند، آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای ساکنین این محدوده نیز تدابیر خاص اندیشیده شده است، گفت: به مانند طرح ترافیک، برای تردد ساکنین  نیز  تخفیفات خاصی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: مطالعات این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران،  اجرای طرح زوج و فرد بعد از سالها در تهران ملغی می‌ شود.

همچنین پیرحسینلو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تعرفه ورود به محدوده زوج و فرد گفت:  تعرفه ورود به طرح زود و فرد هم یک سوم طرح ترافیک است.

وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان برای ورود به طرح زوج و فرد اقدام به خرید خودروهای دست دوم و آلاینده می‌کنند و همین امر باعث افزایش میزان آلایندگی هوا می‌شود.

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص طرح زوج و فرد گفت: بر اساس اعلام این معاونت قرار است هر خودرویی که وارد طرح زوج و فرد بشود هزینه پرداخت کند که البته این موضوع هنوز در شورا بررسی نشده است.

بعد از این انتشار این اخبار پلیس واکنش نشان داد و گفت اصلا برای تغییر محدوده زوج و فرد برنامه نداریم.

محمد مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای در مورد تغییرات طرح زوج و فرد در شهر تهران به تصویب نرسیده است و اینکه یک نفر از اعضا، در مورد تغییر محدود یا شرایط طرح زوج و فرد صحبت کند، احتمالاً نظر شخصی ایشان است.

بر اساس این گزارش ، همچنین تابستان امسال شهرداری تهران تصمیم گرفت مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا را از ماه دوم پاییز آغاز کند و برای اجرای این طرح با پلیس و ارگان‌های ذیربط جلسات متعددی برگزار کرد.

در ابتدای آبان به یک باره پلیس اجرای طرح را به دلیل طولانی بودن صف در مراکز معاینه فنی به تعویق انداخت و قرار شد از ۱۵ آبان طرح اجرایی شود. ولی  باز پلیس طرح راه به تعویق انداخت و کار به شورای عالی ترافیک رسید و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که پلیس طرح را اجرایی کند.

در نهایت در ۳ آذر این طرح اجرایی شد و به گفته پورسیدآقایی معاون شهردار تهران ،  شماره تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی برای پلیس ارسال می شود و خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران  در حال حاضر تصمیم گرفته است سال آینده طرح زوج و فرد را حذف کند و فعلاً پلیس در این باره واکنش نشان داده و گفته برنامه ای ندارد. مشخص نیست که بالاخره این طرح هم مانند طرح های دیگر اجرا می شود و یا سرنوشت دیگری خواهد داشت.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا