پلیس در ابتدا با اجرای این طرح مخالفت کرد و گفت که این طرح ناپخته است و در نهایت پذیرفت که این طرح در تهران اجرایی شود.
قرار شد سود حاصل از اجرای این طرح برای توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد. در همان زمان مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند در مرحله بعد طرح زوج و فرد در تهران حذف می شود و مردم باید برای تردد در این محدوده هزینه پرداخت کنند.
برخی مسئولان شهری معتقد بودند باید شرایط به گونهای باشد که دیگر استفاده از خودروی شخصی مقرون به صرفه نباشد و مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
محسن پورسید معاون شهردار تهران خبر از حذف طرح زوج و فرد در سال آینده را داد و گفت: برنامههایی در این باره داریم.
وی همچنین در مورد جزئیات احتمال حذف طرح زوج و فرد در تهران از سال آینده گفت: براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار براین بود که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه مطالعات نشان داده است طرح زوج و فرد، طرح اشتباهی بوده که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است، بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودوری ارزان قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود، اظهار کرد: مطالعات نشان میدهد که برای کاهش آلودگی هوا لازم است که طرح زوج و فرد ملغی شود.
پورسیدآقایی با بیان اینکه مطالعات ملغی شدن طرح زوج و فرد در حال انجام است و در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، احتمالا اجرای طرح زوج و فرد پس از سالها ملغی میشود، در مورد جزئیات مطالعات آن، گفت: در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک میشود.
وی افزود: براین اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودورها با هر پلاکی میتوانند، آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه برای ساکنین این محدوده نیز تدابیر خاص اندیشیده شده است، گفت: به مانند طرح ترافیک، برای تردد ساکنین نیز تخفیفات خاصی در نظر گرفته میشود.
وی افزود: مطالعات این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران، اجرای طرح زوج و فرد بعد از سالها در تهران ملغی می شود.
همچنین پیرحسینلو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تعرفه ورود به محدوده زوج و فرد گفت: تعرفه ورود به طرح زود و فرد هم یک سوم طرح ترافیک است.
وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان برای ورود به طرح زوج و فرد اقدام به خرید خودروهای دست دوم و آلاینده میکنند و همین امر باعث افزایش میزان آلایندگی هوا میشود.
همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص طرح زوج و فرد گفت: بر اساس اعلام این معاونت قرار است هر خودرویی که وارد طرح زوج و فرد بشود هزینه پرداخت کند که البته این موضوع هنوز در شورا بررسی نشده است.
بعد از این انتشار این اخبار پلیس واکنش نشان داد و گفت اصلا برای تغییر محدوده زوج و فرد برنامه نداریم.
محمد مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تا این لحظه هیچ مصوبهای در مورد تغییرات طرح زوج و فرد در شهر تهران به تصویب نرسیده است و اینکه یک نفر از اعضا، در مورد تغییر محدود یا شرایط طرح زوج و فرد صحبت کند، احتمالاً نظر شخصی ایشان است.
بر اساس این گزارش ، همچنین تابستان امسال شهرداری تهران تصمیم گرفت مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا را از ماه دوم پاییز آغاز کند و برای اجرای این طرح با پلیس و ارگانهای ذیربط جلسات متعددی برگزار کرد.
در ابتدای آبان به یک باره پلیس اجرای طرح را به دلیل طولانی بودن صف در مراکز معاینه فنی به تعویق انداخت و قرار شد از ۱۵ آبان طرح اجرایی شود. ولی باز پلیس طرح راه به تعویق انداخت و کار به شورای عالی ترافیک رسید و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که پلیس طرح را اجرایی کند.
در نهایت در ۳ آذر این طرح اجرایی شد و به گفته پورسیدآقایی معاون شهردار تهران ، شماره تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی برای پلیس ارسال می شود و خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند.
بر اساس این گزارش، شهرداری تهران در حال حاضر تصمیم گرفته است سال آینده طرح زوج و فرد را حذف کند و فعلاً پلیس در این باره واکنش نشان داده و گفته برنامه ای ندارد. مشخص نیست که بالاخره این طرح هم مانند طرح های دیگر اجرا می شود و یا سرنوشت دیگری خواهد داشت.
منبع:فارس
انتهای پیام/