اخبارخودروویژه ها

ماراتن فرسایشی قیمت‌گذاری خودرو ادامه دارد/ خودروساز و مصرف‌کننده همچنان بلاتکلیف

به گزارش صنعت کار، در حال حاضر صنعت و بازار خودرو وضعیت خوبی ندارند و هر دو بخش از مشکلاتی رنج می‌برند.

صنعت خودرو در حال حاضر به واسطه نوسانات نرخ ارز، خروج شرکای تجاری و تحریم، در تامین قطعات با مشکلاتی مواجه است که موجب شده خودروسازان در تولید خودرو با مشکل مواجه شوند.

نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه نیز موجب شده تا خودروسازان خواهان افزایش قیمت باشند و بار‌ها این موضوع را پیگیری کردند هر چند در ابتدای سال حدود ۱۰ درصد قیمت خودرو افزایش یافت اما، با توجه به شرایطی که در اقتصاد کشور به وجود آمد خودروسازان به دنبال افزایش قیمت بیشترهستند.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی قطعه سازان خودرو در این باره گفته بود: طی ۶ ماهه نخست سال جاری، ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو سازی وارد شده است.

به گفته وی؛ علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار، از سال۹۴، دستمزد حدود ۵۶ درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت‌ها بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد بر قطعات و ۸۰ درصد بر قیمت اصلی خودرو تاثیر گذاشته است.

مشکلات موجود در صنعت خودرو موجب شد تا عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار به شدت کاهش یابد و در مقابل کاهش عرضه موجب شد، اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار به وجود بیاید و تبدیل به آشفته بازار شود.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو، دلیل اختلاف قیمت به وجود آمده در بازار خودرو را متوجه خودروسازان می‌داند و اظهار کرد: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند و با عرضه قطره چکانی موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر عرضه هیچ خودرویی به تعداد بالا نیست، اگر اینگونه بود قیمت‌ها با ۵۰درصد کاهش روبه رو می‌شد.

موتمنی با بیان اینکه قیمت‌های فعلی غیرواقعی است، خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان واقعی برای خرید دست نگه داشته‌اند و بازار خودرو در انتظار تعیین تکلیف قیمت‌ها است.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تصریح کرد: باید از خودروسازان پرسید اگر قیمت‌ها افزایش یافت، نیاز بازار را می‌توانند تامین کنند تا حاشیه بازار از بین برود یا کماکان این روند ادامه خواهد داشت.

علی رغم اینکه از زمان وزارت شریعتمداری بر وزارت صنعت، بررسی قیمت خودرو آغاز شد اما، رسیدگی به این موضوع به عمر وزارت وی نرسید و ادامه این موضوع بر عهده رضا رحمانی وزیر جدید قرار گرفت و پروسه فرسایشی تعیین قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و پاسخ روشنی نیز از طرف مسئولان این وزارتخانه داده نمی‌شود.

در آخرین اظهار نظر در این باره امیرحسین قناعتی مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفته بود: آنالیز‌های قیمتی به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است اما، نمی‌توانم زمانی برای اعلام قیمت‌های جدید خودرو اعلام کنم.

از طرفی مسئولان سازمان حمایت نیز که به عنوان متولی جدید در موضوع قیمت گذاری جایگزین شورای رقابت شده نیز همانند گذشته پاسخ روشنی در این باره نداده اند و تنها سخنگوی این سازمان پیش‌تر فقط به این نکته بسنده کرد که اطلاعی از تصمیم گیری برای قیمتگذاری خودرو ندارم.

کاوه گفت: سازمان حمایت، فرایند بررسی تاثیر شاخص‌ها بر قیمت تمام شده را به عنوان گزارش کارشناسی به کمیته خودرو ارائه داده است و این کمیته باید آن را برای تصمیم گیری نهایی به ستاد تنظیم بازار ارسال کند.

عدم تصمیم گیری در این باره و طولانی شدن روند تعیین قیمت و وعده‌های متعددی که در این باره از سوی مسئولان داده شده است، موجب شده تا هم مصرف کنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر از خرید دست بکشند و از طرفی قطعه سازان نیز اعلام کنند با شرایط موجود در حال ضرردهی هستند.

باید منتظر بود و دید در نهایت این ماراتن طولانی و فرسایشی چه زمانی از سوی مسئولان متولی پایان یافته و تکلیف قیمتگذاری خودرو مشخص می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا