اخباربانک و بیمهویژه ها

سهم بیمه سلامت در لایحه بودجه و نگرانی از افزایش چندهزار میلیاردی بدهی‌ها

به گزارش صنعت کار، رییس سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سازمان بیمه سلامت برای بودجه سال ۹۸، مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود که از منابع عمومی حدود ۲۰هزار میلیارد باید به ما تخصیص داده می‌شد. دفتر بخشیِ سازمان برنامه و بودجه نیز برای بیمه سلامت ۱۷ هزار میلیارد تومان را تایید کرده بود.

وی افزود: این درحالیست که ظاهرا برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان را در لایحه بودجه ۹۸ تصویب کرده‌اند که این رقم حتی با گزارش دفترِ بخشی نیز ۵هزارمیلیارد تومان تفاوت دارد.

موهبتی گفت: با وجود اینکه معتقدم دستگاه‌های اجرایی باید مشکلات خود را در دولت حل کنند، اما گزارشاتی را در خصوص بودجه به نمایندگان مجلس نیز ارائه می‌کنیم؛ چراکه بی‌تردید این کسری بودجه موجب کاهش خدمت  و افزایش بدهی‌ها می‌شود. طبیعی است که سالانه هزینه‌های ما کسر نمی‌شود، بلکه باید خدمات به مردم گسترش یابد. طبیعتا ارایه خدمات در حوزه سلامت ادامه‌دار است و چنین شرایط بودجه‌ای سبب می‌شود بدهی‌های ما هر روز زیاد شده و به ۱۶ ماه و ۲۰ ماه برسد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت جبران تاخیرهای صورت گرفته در پرداخت مطالبات ارایه دهندگان خدمات سلامت، افزود: اگر اکنون سطح پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت به روز شده و به سه ماه رسیده، به دلیل اقداماتی است که در جهت مدیریت هزینه‌ها انجام دادیم. نباید اجازه داد که تاخیرهای گذشته دوباره تکرار شود. همه می‌دانیم که با محدودیت منابع در کشور روبرو هستیم، اما حوزه سلامت باید آخرین جایی باشد که محدودیت منابع در آن اعمال می‌شود. بنابراین لازم است که یکبار برای همیشه بودجه بیمه‌ را واقعی ببینیم و مشکلاتش را حل کنیم.

موهبتی درباره مبالغ در نظر گرفته شده جهت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با توجه به تکلیف قانونی و برنامه وزارت بهداشت برای گسترش آن در شهرها نیز گفت: سازمان بیمه سلامت ایران برای نظام ارجاع در سطح یک که در کل کشور اجرا می‌شود، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند. در اجرای نظام ارجاع در یکی دو سال اول هزینه‌ها بالا می‌رود، اما بعد از مدتی مراجعات بیماران را ساماندهی می‌کند و بیماران القایی را کاهش می‌دهد و بنابراین به نفع نظام سلامت است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پایان تاکید کرد: البته مهم‌ترین موضوع در نظام ارجاع و پزشک خانواده، IT  و تغییر رفتار است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا