اخباربانک و بیمهویژه ها

یک ریال از کمک دولت به تأمین اجتماعی تخصیص پیدا نمی‌کند

به گزارش صنعت کار، وزیر اسبق رفاه در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» با موضوع چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی، گفت: از رقم ۴۸ هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق‌ها، ۹۹ درصد به صندوق‌های بازنشستگی و لشکری اختصاص داده می‌شود و یک ریال به تامین اجتماعی تخصیص پیدا نمی‌کند.

وی افزود: ولی قوانین حمایتی دولت‌ها چنان بر تامین اجتماعی خیمه زده که قادر نیست بر اساس محاسبات بیمه‌ای امورش را انجام دهد. دولت به تامین اجتماعی در هیچ مقطعی بودجه نداده و اتفاقا به تامین اجتماعی بابت تعهدات قانونی‌اش بدهکار است. مثلا دولت تعهد کرده و گفته ۵۰ درصد حق بیمه تاکسیرانان را خودم می‌دهم و۵۰ درصد حق بیمه را خودش، در حالی که در چند سال قبل ریالی بابت حق بیمه به تامین اجتماعی نپرداخته است.

مصری با بیان اینکه ۱۶ میلیون و ۱۱۲ هزار بیمه‌پرداز، ۵ میلیون و ۹۹ هزار و ۸۰۰ نفر مستمری‌بگیر داریم، اظهار کرد: در مجموع ۲۱ میلیون و ۱۲۱ هزار نفر با صندوق‌ها مرتبطند.

وی افزود: ۱۱ درصد جمعیت بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند. صندوق یک میلیون و ۱۵۰ هزار شاغل دارد که حق بیمه می‌دهند. دولت‌ها حق بیمه ندادند، آوردند در بودجه و نتوانسته‌اند بپردازند.

وزیر اسبق رفاه با بیان اینکه همه صندوق‌ها قواعدی برای خود در زمانی که دریافت‌ها زیاد بوده تعریف کرده‌اند، تاکید کرد: برای بیمه‌ها یک رگولاتوری نیاز است. اسناد بالادستی درباره نظام بیمه‌ای نداریم. لذا به مصوبات مجلس و هیأت مدیره صندوق‌ها معطوف شده است. باید هرچه زودتر صندوق‌ها در دل صندوق بزرگی چون تامین اجتماعی ادغام شود.

وی ادامه داد: نهادهای عمومی غیردولتی متولی خاصی ندارند و مشخص نیست و به همین دلیل نوع استقلال و قدرت سیاست‌گذاری‌اش دستخوش تغییرات دولت‌ها می‌شود. صندوق تامین اجتماعی چندنسلی است اما دولت‌ها موقت هستند و بار مالی خود را به دوش تامین اجتماعی می‌اندازند.

مصری گفت: شستا سرمایه ۱۶ میلیون ایرانی است. بالغ بر شش هزار برگ مطالعه ریاضی انجام دادیم که اگر پول حق بیمه‌ها را در بانک می‌گذاشتیم سودش بیشتر نبود؟ در این تحقیق از ۴۰ سال قبل که حق بیمه می‌گرفتیم را لحاظ و تورم را در نظر گرفتیم و نتیجه این شد که برابر مستمری که به اینها داده می‌شود می‌توان ۹ تا ۱۱ سال حقوق به بازنشسته بدهیم که جوابگو نیست و باید سرمایه‌گذاری کنیم. این در حالی است که صندوق‌های دنیا سقف زمانی پرداخت حق بیمه دارند ولی اینجا مادام‌العمر به فرد و بازماندگانش مستمری داده می‌شود.

وزیر اسبق رفاه در پایان با بیان اینکه بانک مرکزی تا کاملا مستقل نشود سیاست پولی مالی شکل کاملی نمی‌گیرد، گفت: تا تامین اجتماعی هم مستقل نشود نمی‌توانیم محاسبات اکچوئری را پیاده‌سازی کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا