اخبارتاپخودرو

تیغ دو لبه افزایش قیمت خودرو / خودروسازان از افزایش قیمت سود می برند یا ضرر می کنند؟

به گزارش صنعت کار، پس از تحریم های خودرویی و مشکلاتی در تامین قطعات و مواد اولیه بوجود آمد، چرخه تولید خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و تیراژ تولید در ماه های گذشته با کاهش 40 درصدی مواجه شد . همین کمبود تولید و عرضه ،بازار خودرو را دستخوش تحول و التهاب کرد و در این بین دلالان نیز بر افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار دامن زدند.
همه فعالان چرخه صنعت خودرو معتقدند با شرایط موجود و قیمت های فعلی نمی توان به تولید ادامه داد و به همین دلیل زمزمه های افزایش قیمت خودرو مدت هاست به گوش می رسد و حتی شنیده می شود سازمان حمایت بررسی های خود را انجام داده و قیمت های جدید را در اختیار وزارت صنعت و ستاد تنطیم بازار قرار داده است.
افزایش قیمت خودرو علاوه بر تبعات اجتماعی و نارضایتی مردم، می تواند برای خودروسازان نیز تبعات منفی  داشته باشد و می توان گفت خودروسازان را در لبه تیغ قرار می دهد. از طرفی خودروسازان با افزایش قیمت و تامین مواد اولیه می توانند تولید را بهبود بخشند اما از سوی دیگر گران شدن خودرو منجر به کاهش تقاضا می شود و چه بسا خودروساز برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شود چون مثلا خرید پراید 35 میلیون تومانی برای مردم سخت به نظر می رسد کما اینکه بسیاری از خودروهای داخلی  در سال گذشته پس از تولید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بدون مشتری مانده بود حال با افزایش قیمت قطعا خرید آن برای مصرف کننده سخت تر هم می شود .
در واقع با افزایش قیمت خودروسازان با بهبود تولید با مشکل جدیدی به نام ” کاهش تقاضا” و فروش مواجه خواهند شد و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم طبیعتا خرید خودرو در اولویت های جدی خانوارهای ایرانی نخواهد بود.
در همین راستا فربد زاوه کارشناس خودرو
می گوید:” اواخر سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تعداد قابل توجهی از خودروهای خودروسازان داخلی بدون مشتری مانده بود و با توجه به شرایط فعلی احتمالا خودروسازان با افزایش قیمت با  بحران فروش مواجه خواهند شد.”
وی می افزاید:” احتمالا خودروسازان برای حل این مشکل دست به دامان دولت و بانک ها می شوند و یا خود با اعطای تسهیلات درصدد رفع بحران تولید برخواهند آمد و موضوعی است که می توانند مدیریت کنند.”
این کارشناس خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت برای خودروسازان گریزناپذیر است خاطر نشان می کند:” فروش اجاره ای و ورود لیزینگ ها به فروش خودرو نیز می تواند از راه هایی باشد که به کمک خودروسازان برای رفع مشکل تقاضا و فروش بیاید.”
زاوه معتقد است مدیریت کردن بحران فروش برای خودروسازان آسان تر از بحران تولید است چرا که نمی توانند 50 درصد صرفه جویی در تولید داشته باشند و ادامه روند فعلی زیان قابل توجهی برای آنها دارد که با بهره وری نمی توان با آن مقابله کرد.”
منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا