اخبارتاپخودرو

زیان هایی که صنعت خودرو از اعلام نشدن قیمت ها متحمل می شود / بلاتکلیفی نقطه مشترک خودرویی ها!

به گزارش صنعت کار، مدتی است که زمزمه هایی در خصوص تغییر قیمت خودروهای داخلی به گوش می رسد و به احتمال زیاد قیمت خودروهای تولید داخل افزایش قیمت خواهند داشت. در حالی که گفته می شد که رییس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است اما رضا رحمانی وزیر صنعت به صراحت اعلام کرد که روحانی مخالفتی با افزایش قیمت ها نخواهد داشت.
با توجه به تحریم صنعت خودرو و نوسانات قیمت ارز تامین قطعات و مواد اولیه برای خودروسازان با مشکل روبرو شد و به تبع تولید خودرو و عرضه آن به بازار کاهش چشمگیری داشت که همین امر موجب برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضای بازار خودرو شد و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار را برای برخی از خودروها تا 100 درصد ایجاد کرد.
به گفته خودروسازان ادامه تولید با قیمت ها موجود امکان پذیر نیست وحتی موجب زیان انباشته زیاد و حتی ورشکستگی صنعت خودرو خواهد شد  بنابراین در حال حاضر تنها افزایش قیمت خودرو می تواند راهگشای مشکلات تولید باشد.
زمزمه افزایش قیمت موجب ایجاد یک جو روانی در بازارهای موازی صنعت خودرو شد و قطعه سازان از یک سو و فروشندگان خودرو از سوی دیگر منتظر افزایش قیمت های خودرو هستند.

در همین راستا فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفته بود قطعه سازان در انتظار تعیین تکلیف قیمت های جدید خودرو هستند و همین امر باعث شده بازار قطعه سازی در بلاتکلیفی باشد. الان قیمت خودروها کاذب است و بعضی از خودروها تا 100 درصد افزایش قیمت داشته اند و باید هر چه زودتر تکلیف قیمت ها مشخص شود.
به نیا با اشاره به تعطیلی برخی واحدهای قطعه سازی اظهار کرد: «با توجه به مشکلات بوجود آمده بسیاری از تولیدکنندگان با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند و همچنین قیمت تمام شده قطعات هم 60 تا 80 درصد افزایش داشته که همین امر موجب تعدیل نیرو و حتی تعطیلی شده است؛ بنابراین قطعه سازان در انتظار قیمت های جدید هستند تا تکلیف خود را برای ادامه فعالیت بدانند.»
از سو دیگر سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو  هم
گفته بود، خرید و فروشی در زمینه خودرو‌های داخلی و خارجی صورت نمی‌گیرد و بازار راکد است. افرادی که نیاز به خودرو دارند، ناچار به خرید با قیمت بالا هستند.
موتمنی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت‌های فعلی غیرواقعی است می گوید:« مصرف کنندگان واقعی برای خرید دست نگه

داشته‌اند و بازار خودرو در انتظار تعیین تکلیف قیمت‌ها است.»

فعالان چرخه اقتصادی صنعت خودرو همگی منتظر قیمت جدید خودرو هستند تا تکلیف خود را بدانند و در حال حاضر صنعت خودرو در تمام شقوق خود در یک بلاتکلیفی قرار دارد که نتیجه آن رکود است و این رکود زیان های زیادی برای بخش های مختلف خواهد داشت و به نظر می رسد افزای قیمت و یا هرتصمیم دیگری ازسوی مسئولان در خصوص بازار خودرو هر چه سریعتر باید اعمال شود تا از زیان های بیشتر صنعت خودرو جلوگیری شود.
منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا