اخبارتاپخودرو

چالش های تولیدکنندگان تایر در فضای تحریم ها/ فرصت بازار های بین المللی برای تایرسازان از دست رفت

به گزارش صنعت کار، علی‌رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه تایرسازی به منظور واردات برای تولیدکنندگان به نظر می رسد واردات با ارز تخصیص یافته، برای آن ها امکان‌پذیر نیست و تولیدکنندگان مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد وارد کنند و همین موضوع باعث شده تا آن ها درخواست افزایش ۳۰ درصدی محصولات تایری را داشته باشند.

این موضوع در حالی  بیان شده که چند ماه است که فعالان حوزه حمل و نقل با مشکل کمبود و گرانی تایر رو به رو شده اند و مدتی است از جمله مشکلات مهم فعالان حوزه حمل و نقل کشور به حساب می آید که پس از گذشت چندماه همچنان مشکل تامین تایر برای رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها حل نشده است. به همین سبب هم نام تایر در فهرست برخی اقلام کالاهای اساسی که صادرات آنها ممنوع است نیز قرار گرفته تا مشکل تامین تایر در داخل کشور پا برجا نماند.

اما مشخص نیست هنگامی که کمبود و گرانی تایر یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل است آیا سازمان حمایت می تواند  با درخواست تولیدکنندگان تایر موافقت کند و یا باید برای این مشکل چاره ای دیگر اندیشیده شود؟

در همین رابطه مصفطی تنها در مورد علل درخواست تایر سازان برای افزایش قیمت ها  به خبرنگار خودروکار می گوید:« قیمت مواد اولیه به شکل شگفت انگیز و غیر قابل باور کردنی تا چندین برابر و حتی تا 5 برابر قیمت افزایش پیدا کرده است و علت درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش قیمت محصول نهایی همین موضوع بوده  است.»

او در در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه وزارت صنعت برای قرار گرفتن ماده اولیه تولید تایر در گروه یک اولویت ارزی برای همه مواد بوده است یا خیر می گوید: «خیر برای همه مواد اولیه نبوده است و بیشتر از هرچیزی افزایش قیمت های تایر مربوط به مواد اولیه داخلی است، مواد اولیه داخلی همانند محصولات پتروشیمی ها، محصولات پالایشگاه ها تا چندین برابر افزایش یافته اند.».

تنها ادامه می دهد:« گاهی مشکلاتی که کشور در ارتباطات بین المللی بانکی دارد باعث می شود ما دچار مشکلاتی می شویم و از ارزی که تخصیص داده می شود قادر به استفاده نیستیم. به طور مثال مدت هاست در چین بانکی نبوده که از ایران پولی قبول کند. در هند نیز پول ایران را قبول نمی کنند و پول ما را پس فرستاده اند و همه این ها سبب از دست رفتن زمان  و مصرف شدن ذخایر کارخانه ها شده است و تولید کنندگان مجبور می شوند از بازار آزاد با هر قیمتی مواد اولیه را خریداری کنند تا فعالیت کارخانه متوقف نشود.»

او در مورد تاثیر ممنوع شدن صادرات برای تولیدکنندگان نیز تصریح کرد: «ممنوع شدن صادرات باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان نمی شود اما  درست است که صادرات ما خیلی زیاد نیست اما بازار سازی در خارج از کشور و در فضای بین المللی مستلزم صرف وقت و هزینه بسیاری زیادی است و زمانی که ما وارد یک بازار شدیم و داوطلبانه از آن بازار خارج می شویم دیگر ورود به آن بازار به این سادگی ها میسر نخواهد شدچرا که بازار معطل ما نمی ماند و رقبای بین المللی جای ما را می گیرند و برای بازگشت مجدد به آن بازار باید وقت و هزینه بسیاری صرف کنیم تا بتوانیم جای پا دوباره ای ایجاد کنیم.» مشکلات حوزه تایر چندین ماه است که حوزه حمل و نقل کشور را تحت تاثیر قرارداده و وزارت صمت نیز برای رفع مشکل رانندگان چه در بخش سنگین و چه در بخش سواری با مصوبات مختلف تلاش کرده است تا راهی برای بهبود شرایط بیابد. اما به نظر می رسد افزایش قیمت مواد اولیه داخلی  و مشکلات تبادلات ارزی پیش از هر مشکل دیگری به این موضوع دامن زده است و دولت برای رفع این موانع تولید نیز باید چاره ای دیگر بیابد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا