اخبارخودروویژه ها

کاهش 3/7 درصدی تیراژ خودروهای تجاری

به گزارش صنعت کار، آخرین آمار تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد تجاری سازان با کاهش تیراژی اندک مواجه شده و همچنین کماکان زیر ظرفیت اسمی خود مشغول فعالیت هستند. بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت که به هفت ماه امسال مربوط می‌شود، تجاری‌سازان کشور در مجموع ۹هزارو۲۳۱دستگاه انواع محصول شامل کامیون، کشنده، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس و میدل باس را تا پایان مهر امسال به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷ / ۳ کاهش تیراژ را تجربه کنند.

در حالت تفکیکی، تولید مینی‌بوس و میدل باس طی هفت ماه امسال به یک هزار و ۱۴۴ دستگاه رسیده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، رشد ۱۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که تولید اتوبوس در کشور طی هفت ماه سال‌جاری، روندی کاهشی داشته و به ۵۱۰ دستگاه رسیده است. با این حساب، تولید این محصول در خودروسازی کشور نسبت به هفت ماه مشابه سال گذشته، به نصف رسیده است. در نهایت اما تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز روندی نزولی طی هفت ماه امسال داشته، به نحوی که ۷ / ۵درصد از تیراژ این محصول کاسته شده است. تجاری سازان کشور در مجموع، هفت هزار و ۵۷۷ دستگاه کامیون و کشنده و کامیونت را تا پایان مهر امسال تولید کرده‌اند. در بین تجاری‌سازان بزرگ، ایران‌خودرودیزل (واحد تجاری‌ساز ایران‌خودرو)، در بازه زمانی تحت بررسی، ۷۰ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس را به تولید رسانده، حال آنکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها ۶ دستگاه از این محصولات را تولید کرده بود. آمارها نشان می‌دهند ایران خودرودیزل تا پایان مهر امسال ۵۰ دستگاه اتوبوس را هم به تولید رسانده و این یعنی، نسبت به هفت ماه سال گذشته، حدود ۷۱ درصد کاهش تولید داشته است. ایران خودرودیزل اما در بخش کامیون با رشد تیراژ مواجه شده است، چه آنکه تولید خانواده کامیون‌های این شرکت از ۴۹ دستگاه طی هفت ماه سال گذشته، به ۸۵۳ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

به سراغ دو واحد تجاری‌ساز گروه خودروسازی سایپا یعنی سایپادیزل و زامیاد برویم و ببینیم آنها چه کارنامه‌ای را در تولید طی هفت ماه امسال به جا گذاشته‌اند. طبق آمار، تولید گروه کامیون در زامیاد از ۶۷ دستگاه طی هفت ماه سال گذشته، به ۱۵۹ دستگاه افزایش یافته است. سایپادیزل هم توانسته تیراژ این محصولات را از یک هزار و ۵۷۶دستگاه، به دو هزار و ۴۵۰ دستگاه برساند و ۵ / ۵۵ درصد رشد کند. دیگر تجاری‌ساز کشور یعنی گروه بهمن آماری دو هزار و ۱۴۵ دستگاهی را در تولید کامیون و کامیونت طی هفت ماه امسال از خود به‌جا گذاشته و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۳ درصد کاهش تیراژ داشته است. این شرکت همچنین تولید ۲۲۳دستگاه مینی‌بوس را تا پایان مهر به ثبت رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی هفت دستگاهی را تجربه کند.

از گروه بهمن که بگذریم، عقاب‌افشان نیز در تولید اتوبوس با کاهش تولید مواجه شده است. این شرکت در هفت ماه امسال ۴۳۷ دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۲ درصد نزول کرده است. عقاب‌افشان مینی‌بوس را نیز در سبد محصولات خود جای داده و این در شرایطی است که آمار منتشره از کاهش تولید مینی‌بوس‌های این شرکت حکایت دارد. بر این اساس، تنها ۲۹دستگاه مینی‌بوس در عقاب‌افشان تا پایان مهر امسال به تولید رسیده و با این حساب، تیراژ این محصول نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از ۴۳ درصد پایین آمده است.

در بین دیگر تجاری‌سازان، سروش دیزل‌مپنا نیز به‌عنوان یکی از تجاری‌سازان بخش خصوصی، تیراژ خود را در بخش مینی‌بوس، به ۵۳۲ دستگاه تا پایان مهر امسال رسانده است. با توجه به این آمار، این شرکت رشد تیراژی ۳۵۷درصدی را نسبت به هفت ماه سال گذشته به خود می‌بیند. گروه صنعتی ماموت هم که به‌عنوان شرکتی خصوصی مشغول به تولید است، افت تیراژ را به خود می‌بیند. این شرکت تا پایان مهر امسال یک هزار و ۲۲ دستگاه کامیون را به تولید رسانده و در نتیجه نسبت به هفت ماه سال گذشته، بیش از ۳۹ درصد کاهش تیراژ داشته است. در لیست تجاری‌سازان کشور البته نام شرکت‌های دیگری نیز به‌چشم می‌آید که با تیراژ بسیار پایینی مشغول به فعالیت هستند. در این بین، کاریزان‌خودرو توانسته ۵۱۴ دستگاه کامیون را در هفت ماه امسال به تولید برساند، که این آمار حکایت از افزایش تنها یک دستگاهی تیراژ این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. از آن‌سو اما پیشرودیزل آسیا توانسته با تولید ۲۹۲ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، تیراژ این محصولات را بیش از دو برابر افزایش دهد.دیگر تجاری‌سازان خصوصی شامل هوراند خودرو دیزل، آکیادویچ، آریادیزل، آذهایتکس و تیراژه‌دیزل تیراژهایی بسیار پایین را در بازه زمانی تحت بررسی به ثبت رسانده‌اند تا مشخص شود تولید آنها بسیار ضعیف بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا