اخبارخودروویژه ها

ظرفیت خودروسازان حدود 2 برابر تقاضای بازار است / امکان احتکار قطعه وجود ندارد

به گزارش صنعت کار، میرآخورلو معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3 هزار و 860 تومان بوده که این رقم در سال جاری به 9 هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش به طور طبیعی در قیمت گذاری خودرو اثر می‌گذارد.

وی افزود: به جهت حمایت از حقوق مصرف کننده باید سهم عملکردی هر واحد مشخص شود و از تولید هم باید حمایت شود تا بتواند استمرار در عرضه داشته باشند.

در این برنامه حسن قره ئی نماینده خودروسازان اظهار داشت: پیشنهاد خودروسازان این است که خودروهای در 5 درصد کمتر از حاشیه بازار نرخ گذاری شود . اگر این اتفاق نیافتد قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.

قره ئی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود 2 برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند. قیمت خودرو می بایست تا تابستان 97 افزایش می‌یافت ولی در این امر تعلل شد و به خاطر مردم انتظار افزایش خودرو را داشتند؛ اینکه چند درصد از خودرو ، خارجی و چند درصد آن ایرانی است تاثیری در قیمت ندارد.

علی علیلو کارشناس صنعت خودرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: وقتی از حاشیه بازار حرف می زنیم باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد ،حال این رقابت در کجا نمود دارد؟

به بهانه حمایت از تولید داخل ، واردات خودرو وجود ندارد اما در داخل چند شرکت واقعا با هم رقابت می کنند ؟ ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند تا امشب به بهانه تحریم ، عرضه ای صورت نمی گرفت اما به یکباره تحریم حل شد و عرضه انجام گرفت !! تحریم تمام شد ؟ امسال حدود 3 مرتبه افزایش قیمت انجام گرفت ، افزایش قیمت های اخیر و حاشیه های بازار توسط خودروساز کارگردانی می شود.

قره ئی در استودیو گفت: وقتی خودرو ساز اجازه افزایش قیمت نداشته باشد توان مالی آن کم می شود . قطعه کم می آورد و تولید کم می شود.

میرآخورلو گفت: برای خودروسازان کشورمان امکان احتکار قطعه وجود ندارد، ولی این امکان برای نمایندگی ها و بنگاههای وابسته این اقدام را مرتکب شوند.

قره ئی نمایند خودروسازان گفت: برای نگهداری هر خودرو 20 متر فضا نیاز است چطور می شود احتکار خودرو کرد ؟ اصلا نمی شود چون هزینه نگهداری و اجاره فضا بسیار بالا خواهد بود.
البته احتکار خودور فقط به بازار خودرو آسیب می زند. تا امروز بیش از 10 هزار دلار از سرمایه خودروسازان به جیب دلالان سرازیر شده و این سبب پائین آمدن تولید خودرو شده است.

میرآخورلو گفت: سازمان حمایت به عنوان دستگاه حمایتی، وظیفه خود را زمانی که می بایست انجام داده در حال حاضر تنها راه کاهش قیمت، تزریق خودرو بیشتر به بازار است.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از دلایل تاخیر در بازار این است که هنوز نتوانسته ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم.

او ادامه داد: به نظر می رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده ، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه های سَربار خودروسازان تشکیل می دهد. حال اینکه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه های سَربارشان را کاهش دهند.

باستانی تصریح کرد: خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایران خودرو هم 13 هزار پرسنل مازاد ، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزارو پانصد چهل نفر عضو هیات مدیره شرکت‌های جانبی دارند . این دو شرکت سالانه حدود هزار و صد میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت می کنند. ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و می توان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.

قره ئی گفت: تعداد اعضاء هیات مدیره مطرح شده از سوی آقای باستانی 100 درصد اشتباه است .

او در مورد تعداد پرسنل هم تصریح کرد: خودروسازان در راستای حمایت از اشتغال، پرسنل خود را اخراج نکرده است.

مازیار بگلو دبیر انجمن قطعه سازان در ارتباط تصویری از دیگر استودیو گفت: ما در میان گازانبر دولتی گیر افتاده ایم و هر قدر این بحث ادامه یابد به پایان نمی رسیم.

او ادامه داد: مواد اولیه قطعه سازان چه خارجی و چه داخلی از بخشهای دولتی تامین می شود مواد خارجی با ارز بانک مرکزی تامین می شود و مواد اولیه داخلی هم از فولاد سازان و مس و آلومینیوم سازان داخلی تامین می‌شود که هر دو این مباحث ، دولتی هستند و یک سوی گازانبر را تشکیل می‌دهند . سوی دیگر گاز انبر را خریداران یعنی خودروسازان داخلی تشکیل می‌دهند که بطور مستقیم با غیر مستقیم از دولت دستور می گیرند.

جالب اینجاست که دولت نرخ ارزی که مبلغ خرید خارجی ما است را 3 برابر افزایش می دهد و از طرف دیگر قیمت قطعه را نمی پذیرد. در حال حاضر قطعه سازان چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند.

قره ئی گفت: نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان غیرقابل انکار است. در چندماه اخیر تولیدات خودروسازان به نصف رسیده و اگر افزایش قیمت خودروها اعمال نشود تولید بازهم کاهش می یابد، گویا خوشبختانه افزایش قیمتها در حال اعمال است.

سعید باستانی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت : زیان انباشت ایران خودرو حدود 8 هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود 10 هزار میلیارد است . در حال حاضر مردم حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه ای که خودروسازان نگه داشته‌اند، هزینه می‌کنند. بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است ایران خودرو در حال حاضر تا اردیبهشت 99 پیش فروش انجام داده است .

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا