اخبارخودرویادداشت ها

تحريم دو سويه و مشتريان سرگردان

به گزارش صنعت کار، نه تنها تحريم هاي آمريكا باعث شده است خودرويي ها دچار نقصان شوند متاسفانه موانع پيش روي خودرويي ها كه ريشه در تصميمات داخلي دارد اثرات مخرب بيشتري بيش از تحريم خارجي ايجاد کرده است. در واقع صنعت ساخت و واردات خودرو دچار تحريم هاي خارجي و داخلي شده است و تمام مسئوليني كه مي توانند در اين شرايط اثر مثبت در بهبود شرايط حال حاضر داشته باشند، با بي تفاوتي كار را براي شركت هاي خودرويي سخت تر از گذشته و باعث نارضايتي مشتريان، تعديل كاركنان و قطع ارتباط با خودرو سازي هاي جهان شده اند.
صنعت خودرو در كشاكش ناملايمات و بي تدبيري امروز نه به عنوان يك وسيله رفاهي بلكه كالايي سرمايه اي شده و همچون اسب افسار گسيخته هر لحظه رويي بد در هر سو را نمايان مي كند.

شايد ابتدايي ترين حقي كه در جامعه مي بايستي رعايت شود حقوق شهروندي است كه مصداق عدم رعايت آن در صنعت خودرو كشور مشهود است. اينكه شما حق انتخاب خودرو نداريد و با يك مبلغ خاص يك يا نهايتا دو خودرو مي توانيد انتخاب كنيد.

خودروهايي  كه بعضا سالهاست از چرخه توليد خود در كشور مبدا خارج شده است و هنوز هم برخي از قطعاتش وابسته به تامين كننده خارجي است. اما برچسب خودرو داخلي گرفته اند و با طرح خود اكتفايي ملي محصولي غير ملي را به بازار كشور عرضه مي كنند. اين در حاليست كه خود اكتفايي ملي نشان از برتري مديريت نيست بلكه استفاده از توانمندي شركت هاي پيشرو در دنيا در توليد محصول طراحي شده در هر كشوري افتخار آفرين است. اينكه به هزاران دليل داخلي يا خارجي از آن محروم هستيم احساسي بس ناخوشايند دارد.

عدم كيفيت و عدم تعهد نتيجه اول اين تصميم گيري نادرست است. حال چگونه اين محصول به فروش برسد؟ راهي جز انحصار ندارد، تا مشتري فقط بتواند همين محصول را خريداري نمايد و لا غير. خودرو هايي كه در تست تصادفات امتياز پاييني دارند و در مصرف سوخت بالا و ايجاد آلودگي از نظر استاندارد هاي روز دنيا رد صلاحيت كيفي هستند ولي همين انحصار طلبي باعث گرديده وقتي خودرويي نامعلوم با قيمت نامعلوم براي پيش فروش برنامه ريزي مي گردد، هزاران نفر به سايت ثبت نام مراجعه مي نمايند و شاكي از اين هستند كه چرا ظرفيت تكميل شد و ثبت نام نكردند.

آيا اين موضوع مصداق عدم رعايت حقوق شهروندي نيست. اينكه شهروندان از استفاده خودرو هاي روز دنيا محروم شوند. شرايطي براي همكاري و حضور اين خودرو سازان در ايران نداريم، خودمان هم رشدي در اين صنعت نداشته ايم ، زماني كه واردات خودرو باز بود آنقدر تعرفه بالا ديده مي شود كه از دسترس نود و پنج درصد جامعه خارج شود و در حال حاضر هم همان پنج درصد را محروم كرده ايم.

نود و پنج درصد خودروي بي كيفيت و آلوده كننده محيط زيست را سوار بشوند و  پنج درصد هم كه مي توانند خودروي مناسب و ايمن سوار شوند را محروم كنيم، آيا تدبير و انديشه اي ديده شده است؟ به واقع نه تنها به دنبال ايجاد رفاه و آرامش براي اقشار جامعه نيستيم بلكه بستري را براي سو استفاده و درگيري و مشكلات از جمله سلامتي  و امنيت جاني و مالي ايجاد نموده ايم. دو گانگي تصميم گيري ها علاوه بر ايجاد تلاطم در بازار سرمايه و بيكاري شاغلان صنعت خودرو، تمامي زحمات و سرمايه هاي معنوي حاصل از ايجاد ارتباط با خودرو سازان برتر دنيا را نيز در اين بخش ها را از بين برده است.

سالها تلاش و مذاكرات متعدد باعث مي گردد يك مدل از خودرويي در ايران توليد گردد كه تصميمات نادرست تمامي اين پروژه ها را متوقف نموده است.

در مواردي حتي شركت مادر خودرو هيچگونه پاسخي به طرف ايراني خود نمي دهد. آيا بهتر نيست واقع بينانه به موضوع خودرو نگريسته شود و تصميماتي بر اساس منفعت آحاد جامعه گرفته شود تا اميد توسعه و پيشرفت در صنعت خودرو به اين جامعه بزرگ بازگردد.

در حاليكه تمامي خودرو سازان روز دنيا به دنبال حذف خودروهاي با سوخت فسيلي هستند و صحبت از توليد خودروهاي خودران را در تيتر خبري پروژه هاي رو نمايي محصولات دارند، اخبار تاسف برانگيز توليدات داخلي كه با كيفيت پايين و عدم تكنولوژي مناسب جاي بسي تامل دارد و در واقع توليد كنندگان ارابه هاي مرگ همچنان در تلاش براي انحصار طلبي و ايجاد محدوديت براي حفظ بازار بدون هيچ رقيبي تلاش دارند و متوليان دولتي چشم بر حل معضلات اين حوزه را كامل بسته اند.

سجاد همتي/كارشناس خودرو

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا