اخبارراه و ساختمانصنعت و معدنگوناگوننفت و پتروشیمی

اقدامات مشترک دستگاه‌ها در زمینه مصرف آب

به گزارش صنعت کار، رضا اردکانیان ظهر امروز در دیدار آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، با اشاره به شرایط نامساعد بارش باران در کشور گفت: امسال به نسبت ۵۰ سال گذشته خشک‌تر است و در چهار ماهه آبی گذشته میزان بارش ۳۰ درصد از سال قبل کمتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال اگرچه وضع بهتر خواهد شد اما شرایط کمتر از شرایط طبیعی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی به عنوان اصلی همیشگی باید بیشتر مورد توجه باشد خاطرنشان کرد: در بخش شرب هرچند رقم مصرف به نسبت بخش کشاورزی محدودتر است اما به لحاظ محدودیت برای تامین آب شرب در شهر مصرف صحیح بسیار مهم است و در بخش کشاورزی موضوع جدی‌تر است و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مسوول هم در دولت هم در بخش خصوصی بتوانیم اقداماتی شایسته در زمینه مدیریت صحیح مصرف آب انجام دهیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه در سال‌های پر آب نیز نیازمند اصلاحات دامنه دار در زمینه الگوی کشت و محل کشت هستیم افزود: کشور خشک و نیمه خشکی هستیم و باید همواره نسبت به مصرف آب حساس باشیم.
وی کم‌آبی را پدیده‌ای مستمر برای کشور دانست و افزود: دانش امروز و تجربه ما در کشور خصوصا در سال‌های دور اینگونه است که اگر با هم کار کنیم خواهیم توانست هم غذای کشور را تامین کنیم هم آب را به نحو شایسته مصرف کنیم.
اردکانیان با تاکید بر اینکه در سطح دولت دستگاه‌های مسوول باید موضوع آب را موضوعی واحد و مشترک بدانند گفت: تمام دستگاه‌ها باید مشترکا اقداماتی را در زمینه مصرف آب انجام دهند.
وی ارتباط معنی‌دارتر وزارت نیرو با مصرف کنندگان را ضروری خواند و افزود: در دوران مدیریت تقاضا و مصرف هستیم؛ در دوران‌های دور بیشتر دوران مدیریت تامین و عرضه بود اما امروز دوران مدیریت تقاضا و مصرف است و باید برای استفاده بهتر از امکانات موجود برنامه‌ریزی کنیم.
وی اظهار کرد: میزان زیادی پساب در کشور در اختیار است که می توان با تصفیه سالم مجدد از آنها استفاده کرد و فناوری روز به گونه‌ای است که چندبار می‌توان آب را مورد استفاده قرار داد؛ در دنیای امروز حتی فاضلاب نیز از ادبیات جهانی حذف شده و دانش بشری به حدی رسیده که می‌شود که از رنگ‌های مختلف آب استفاده کرد.
وزیر نیرو شیرین کردن آب شور دریاها را مورد توجه قرار داد و گفت: دسترسی وسیعی به آب‌های آزاد داریم که می‌تواند منبع جدیدی برای ما باشد و کم کردن هدررفت آب‌های شهری نیز در دستور کار ما است.
وی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد منابع آب به دلیل فرسودگی سیستم آبرسانی هدر می‌رود خاطرنشان کرد: در موضوع کشاورزی که اصلی‌ترین بخش مصرف است قطعا نمی‌توانیم روال قبل را ادامه دهیم و نوع کشت باید براساس آب موجود باشد تا با تلفات کمتر کشت موثرتری داشته باشیم که همه این‌ها علاوه بر فناوری و منابع مالی نیازمند ارتقاء سطح همکاری بین دستگاه‌های مسوول و مصرف کنندگان است.
اردکانیان افزود: اینجاست که نقش حلقه واسط یعنی گروه‌های مرجع که می توانند ارتباط مردم را سامان‌دهی کنند بسیار تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: زمانی که شرایط کم‌آبی برقرار است بیش از اینکه پول و فناوری پیچیده کمک کار باشد ارتباط، مفاهمه و همکاری تعیین کننده است؛ ما در دوره‌ای هستیم که دستگاه‌ها و ارتباطات جمعی نقشی تعیین کننده برای مدیریت آب خواهند داشت و سعی داریم با تدوین و انتشار به موقع اطلاعات لازم به گروه های مرجع از جمله ائمه جمعه و جماعات و نمایندگان مجلس، این سازمان را توسعه داده و بتوانیم سال‌های آینده را به شکل پایدارتری پشت سر بگذاریم.
وزیر نیرو گفت: به جای مقابله با خشکسالی به سمت سازگاری با کم‌آبی پیش رویم و بپذیریم که اقلیم گرم و خشکی داریم و با مدیریت آب شرب هم معیشت کشاورزان را تامین کنیم با راه‌حل‌های مختلفی چون تغییر شغل و هم به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و نو برویم.
وی ادامه داد: در بخش برق نیز وضعیت مشابهی داریم و در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا و سطح تولید و رشد اقتصادی کشور، مصرف بالایی داریم؛ ما می توانیم تا حدود یک سوم مصرف فعلی را کاهش دهیم و کماکان در همین سطح از رفاه و آسایش قرار داشته باشیم که این امر مستلزم درک عمومی از مساله است.
اردکانیان خاطرنشان کرد: سالانه هزاران میلیارد صرف ساخت نیروگاه می‌شود که بتوانیم یک تا دو محدوده پیک زمانی را مدیریت کنیم در صورتی که با مدیریت مصرف می‌توان این هزینه‌ها را در بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار داد و این امر نیازمند مسوولیت مشترک مردم بوده تا مدیریت مصرف داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا