اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

آیا اوپک می‌تواند بازار نفت را به تعادل برساند؟

به گزارش صنعت کار، به نقل از رویترز ، دورنمای ضعیف مصرف نفت به همراه افزایش تولید شیل آمریکا و تحریم های نرم تر از حد انتظار آمریکا علیه ایران، اکثر تاجران را قانع کرده که بازار به سمت یک عرضه بیش از حد پیش میرود .
پس از نشست هفته گذشته اوپک در وین، مدیران صندوق های سرمایه گذاری اعتماد چندانی به توانایی این سازمان برای کاهش تولید و جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت در سال آینده ندارند .
مدیران سرمایه 32 میلیون بشکه دیگر نفت برنت در هفته منتهی به 4 دسامبر فروختند و آمار کل فروش را در 10 هفته گذشته به 36 میلیون بشکه رساندند. آنها 20 میلیون دیگر  هم بنزین اروپا را فروختند و مقدار فروش آن را در 8 هفته گذشته به 82 میلیون بشکه نفت رساندند.
سوخت های تقطیری مثل بنزین و گازوئیل اهمیت زیادی در چرخه اقتصادی دارند چون اکثر آنها در حمل و نقل های باری (کشتیرانی، حمل و نقل ریلی، هوانوردی، کامیونها)، تولید، معدنکاری و کشاورزی استفاده می شوند.
بنابراین از بین رفتن حساسیت نسبت به این سوختها باعث نگرانی در مورد دورنمای اقتصاد جهان در سال 2019 می شود.
ترس سرمایه‌گذاران از تأثیر تنش های تجاری و افزایش بی اعتمادی به سرمایه گذاری تجاری و رشد اقتصادی در سال آینده، دورنمای این سوخت‌ها را با ضربه زدن به بازار سهام تیره و تار می‌کند.

تنظیم بازار
انتظار عرضه بیش از حد نفت، در سقوط شدید قیمت نفت برنت از آغاز اکتبر نشان داده شد .اوپک و برخی کشورهای غیر اوپک هفته گذشته توافق کردند تولیدشان را 1.2 میلیون بشکه در روز طی شش ماه اول 2019 نسبت به اکتبر 2018 پایین بیاورند.

بیشترین کاهش از طرف عربستان خواهد بود و پس از آن روسیه، امارات ، کویت و عمان قرار دارند.
سایر کشورهای عضو اوپک و غیر عضو آن احتمالا به طور داوطلبانه کاهش چندانی در تولید خود نخواهند داشت و حضور آنها در این توافق نمادین بوده است.
این کاهش های برنامه ریزی شده در تولید نفت، روند افزایش تولید اوپک و کشورهای غیر عضو آن را برعکس می کند و باید اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران را هم متعادل‌تر سازد.
با کاهش سریع و شدید تولید نفت، اوپک و کشورهای غیر عضو آن ممکن است بتوانند تا حد زیادی ذخایر اضافی نفت را در سال آینده تعدیل کنند و مانند سال 2014 و 2015 قیمت‌ها را بالا ببرند.
برخلاف 2014 ، اوپک تصمیم دارد در تلاشی برای دفاع از قیمت نفت، علیرغم رشد سریع شیل آمریکا بازار را فدا کند.
ولی این گروه نمی تواند کار چندانی در مورد خراب شدن دورنمای اقتصادی انجام دهد که نشان دهنده نیاز به یک دوره قیمت پایین نفت برای مهار تولید و تحریک مصرف برای متعادل کردن بازار است. چون اقتصاد جهان به خاطر جنگ بین آمریکا و چین، افزایش نرخ سود، بی‌رونقی شرایط اعتباری و کندی اقتصاد در نوسان است، قیمت پایین نفت برای روند تنظیم اقتصادی لازم است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا