اخبارخودروصنعت و معدن

تکرار تاریخ میان مجلس و خودرویی ها/ تحقیق و تفحص از صنعت خودرو چقدر اثر بخشی دارد؟

به گزارش صنعت کار، سال 91 نمایندگان مجلس  نهم طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي را به صحن بهارستان بردند. 4 ماه پس از طرح آن در هفته نخست اسفندماه سال 91 تصويب نامه آن را گرفتند  و رسما گروه تحقيق و تفحص از اين صنعت را تشكيل دادند. هدف این تحقیق و تفحص  بررسی  نحوه تعامل شركت هاي خودروسازي با قطعه سازان، عملكرد قانون ارتقاي كيفي توليد خودرو و ساير توليدات صنعتي داخلي و ميزان برنامه ريزي انجام شده جهت بهبود كيفيت خودرو، بررسي ميزان سرمايه گذاري هاي انجام شده در صنعت خودرو در جهت كاهش هزينه، قيمت تمام شده و استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته، بررسي ميزان هزينه هاي غيرمرتبط و غيرضرور و بررسي ميزان سرمايه گذاري هاي بي مورد و خارج از چارچوب مقررات شركت هاي خودرو سازي نیز اعلام شد و قرار بود از نتیجه این تحقیق و تفحص براي بهبود شرايط استفاده شود.

اما کارشناسان معتقد بودند نقش مجلس نهم در حوزه قانون‌گذاری که بتواند به رشد صنعت خودرو کمک کند کارگشا نبود و بیشتر موضوعات دنبال شده از جمله تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور نیز به نتایج عملی دست پیدا نکرد.

این کارشناسان معتقد بودند مجلس شورای اسلامی محیطی برای تصمیمات جزئی درخصوص یک صنعت نیست و نمایندگان باید تنها به مباحث کلان اقتصادی ورود کنند، اما چون خودرو حوزه فراگیری است و  به‌دلیل جذابیت این صنعت نمایندگان به آن ورود می‌کنند.

این کارشناسان در آن زمان دخالت مجلس نهم در موضوعات مرتبط با صنعت خودرو را به ضرر تولیدکنندگان داخلی می شمردند. همچنین مدیران ارشد صنعت خودرو  معتقد بودند دیدگاه مجلس نهم بیشتر از آنکه در جهت منافع صنعت خودرو باشد از دیدگاه آنها به عملکرد دولت ناشی می شود و مجلس در حوزه قانون‌گذاری حرکت جدی از خود نشان نداده است.

در حالی که کارشناسان و مدیران ارشد صنعت خودرو معتقد بودن این تحقیق و تفحص راه به جایی نبرده است.

بار دیگر اما در مردادماه سال گذشته نیز محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اعلام کرد اگر مطمئن شویم افزایش قیمت خودرو پراید و سایر خودروها برای پوشش ضعف‌های مدیریتی و هزینه‌های غیر کارشناسی و سربار در مراحل تامین تولید و فروش خودروسازان بوده است، تقاضای تحقیق و تفحص از آن فرآیند را در مجلس به جریان می‌اندازیم.

او همچنین تیر ماه امسال لزوم شفافیت عملکرد صنعت خودروسازی در طول فرآیند تامین، تولید و فروش خودرو با توجه به افزایش نارضایتی و شکایت های مردمی در قالب تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور تاکید و عنوان کرد که طرح تحقیق و تفحص در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است که به نظر می رسد تا نیمه مردادماه سال جاری در دستور کار مجلس قرار گیرد.

و مجددا جمع بندی واقعی و عمیق از وضعیت جاری صنعت خودروسازی کشور، عارضه یابی صنعت خودرویی کشور، ایجاد تحول در صنعت خودروسازی کشور و خروج صنعت خودرویی کشور از انحصار از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور خوانده شد.

ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  نیز در شهریورسال جاری از جزییات تحقیق و تفحص از خودروسازان سخن گفت و اعلام کرد تاکنون چندبار کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان تشکیل شده اما متأسفانه گزارش مؤثری توسط مجلس در این رابطه منتشر نشده است.

او  بررسی علل زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز اصلی داخلی و شرکت‌های تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های موجود، بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای قشرهای متوسط به پایین جامعه از جمله محورهای تحقیق و تفحص  خواند و گفت بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکت‌های رنو – پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکت‌های خودروسازی و تأثیرات آن در دانش فنی شرکت‌های خودروسازی داخلی از حیث طراحی ، بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقد شده و همچنین بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تابعه از دیگر محورهای تحقیق و تفحص برشمرد.

او تاکید کرد دلایل مختلفی در طول چند ماه گذشته موجب شده تا مجلس ،طرح تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان را به تصویب برساند.

حال عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس  نیز در تازه ترین مصاحبه خود اعلام کرده که تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در کمیسیون صنایع در حال بررسی است.

در حالیکه مادام از سوی اعضای کمیسیون صنایع در مقاطع مختلف سخن از تحقیق و تفحص از صنعت خودرو می شود و اهداف بلند بالایی را برای آن بیان می کنند اما کمتر نتیجه ای از جلسات بررسی به گوش می رسد.

اما به راستی این تحقیق و تفحص مجلس در حوزه خودروسازی تا به امروز چه تاثیر مثبتی در صنعت خودرو داشته است؟ اهدافی که برای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اعلام می شود همچون عارضه یابی صنعت خودرو و خروج انحصار خودروسازان همچنان به قوت خود باقیست و هیچ گاه مجلس نتوانسه قانون گذاری درستی در این زمینه انجام دهد و حتی این روزها در قیمت گذاری خودرو نیز با دولتی ها سرگردان و بلاتکلیف از بیان قیمت های جدید می هراسند و حتی طرح ساماندهی بازار خودرو که چندماهی است مجلس از آن دم می زند به طرح صنعت خودرو تغییر یافته اما آثار و نتایج این طرح ها گویا تنها در تغییر اسم و اهداف شان خلاصه می شود و نتیجه و اثر بخشی خاصی ندارد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا