صنعت کار » آب رفتن خدمات پس از فروش در سایه تحریم ها/شانه خالی کردن شرکت های وارد کننده از ارائه گارانتی

آب رفتن خدمات پس از فروش در سایه تحریم ها/شانه خالی کردن شرکت های وارد کننده از ارائه گارانتی

برخی از شرکت های واردکننده خودرو ممنوعیت واردات خودرو و شرایط تحریم ها را بهانه کرده اند و از ارائه خدمات پس از فروش در زمان گارانتی محصولات سر باز می زنند.

به گزارش صنعت کار، ممنوعیت واردات خودرو شرکت های واردات کننده را دچار چالش های متفاوتی کرده است. ارائه خدمات پس از فروش یکی از مشکلاتی است که شرکت ها این روز ها با آن رو به رو شده اند. تامین قطعات خودرویی به علت مشکلات پیش آمده و روند واردات  و ترخیص آن ها از گمرک به کندی و با مشکلات خاصی رو به رو شده است. اما در این میان برخی از شرکت های واردکننده ممنوعیت واردات را بهانه کرده و خدمات گارانتی ارائه نمی کنند،  و عنوان می کنند گارانتی ها در شرایط تحریم لغو می شود و مشتریان باید بابت همه خدمات هزینه آن را پرداخت کنند. این در حالی است که شرکت ها طبق قانون باید حداقل ۲ سال گارانتی و ۱۰ سال وارانتی ارائه دهند.

در همین رابطه علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو می گوید: « اصولا شرکت های وارد کننده و یا شرکت های تولیدکننده طبق گارانتی هایی که در شرایط فروش خودرو در زمان تحویل محصول به مشتری تعهد می کنند موظف هستند همان را اتا پایان دوره ارائه کنند. یعنی اگر شرکت های واردکننده گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلیومتر تعهد کرده اند نمی توانند اکنون به قانون ارجاع دهند که چون سازمان حمایت گفته دو سال ما هم همان را ارائه می کنیم. به طور قانونی باید همان ۵ سال تعهدات خود را انجام دهند.»

او می افزاید: «تولیدکنندگان نیز به همین صورت باید به همان دوسال که تعهد کردند به تعهدات خود عمل کنند. اما اینکه شرکت ها اکنون از این موضوع سرباز می زنند این زیر پا گذاشتن قانون است چراکه چه شرکت های واردکننده چه شرکت های تولید کننده ملزم هستند طبق مافاد مندرج در کارت گارانتی خدمات را به مشتریان ارائه کنند. اگر در حال حاضر این خدمات را ارائه نمی دهند به رویه نادرست شرکت ها و عدم نظارتی که از سمت سازمان های نظارتی همانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و یا سازمان های زیر نظر وزارت صمت و یا هر ارگان دیگری که می تواند دراین موضوع اثر گذار باشد بر می گردد»او تاکید کرد: «اینکه  در حال حاضر قطعات پیدا نمی شود یک بحث دیگر است. یعنی واردکردن و تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش به واسطه مشکلاتی که به وجود آمده برای شرکت های واردکننده تبدیل به یک معضل شده است.»

این کارشناس صنعت خودرو در مورد راهکارهای موثر برای بهبود این شرایط و برطرف شدن مشکلات شرکت های واردکننده برای تامین قطعات می گوید:« دولت در این زمینه با تعیین یکسری از دستور العمل و قوانین بیشترین کمک را می تواند انجام دهد. دولت باید روند واردات قطعات و تامین قطعات یدکی را تسهیل کند چراکه شرکت ها نمی توانند همانند گذشته قطعات مورد نیاز خود را واردکنند.»نادر وهاب آقایی کارشناس خدمات پس از فروش نیز در این زمینه می گوید: «الزاما نمی شود گفت بحث سو استفاده شرکت های واردکننده مطرح است.یک طرف موضوع شرکت های خارجی هستند که باید هزینه گارانتی را به آن ها پرداخت کنند و در حال حاضر این امکان وجود ندارد و شرکت های داخلی عملا این هزینه را باید از جیب خود هزینه کنند بدون اینکه هیچ پرداختی از شرکت های مادر باشد. بنابر این شرکت های داخلی باید یک مدیریت هزینه ای انجام دهند تا هزینه هایشان از سوی شرکت مادر پرداخت شود. این راهکاری است که دولت باید در مورد آن تصمیم گیری کند و راهکار هایی در اختیار شرکت های وارد کننده قرار دهد که تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.»

در شرایطی که تحریم ها اثرات خود را بر صنعت خودرو گذاشته و ممنوعیت واردات نیز ضربه کاری را به شرکت های واردکننده وارد کرده است به نظر می رسد دولت با نظارت و تسهیل شرایط باید به داد مشتریان این شرکت ها برسد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات