صنعت کار » افزایش سه برابری تصادفات در استان سیستان و بلوچستان/آیا سونامی تصادفات جاده‌ای در راه است؟

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس:

افزایش سه برابری تصادفات در استان سیستان و بلوچستان/آیا سونامی تصادفات جاده‌ای در راه است؟

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس گفت: در استان سیستان و بلوچستان، با فعال تر شدن بندر چابهار، حجم تردد کامیون ها و تریلرها افزایش چشمگیر داشته است،امابخاطر کمبودهای حمل و نقل جاده ای بر اساس آمارها حجم تصادفات سه برابر شده است.

به گزارش صنعت کار، علیم یارمحمدی، با اشاره به رویکرد دولت در توسعه زیر ساخت های حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: اخیرا سازمان برنامه و بودجه با اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای توسعه بخش ریلی موافقت کرده است که این مسئله می تواند به بهبود وضعیت ریلی کشور کمک کند.

تأکید برنامه های توسعه پنجساله برای گسترش خطوط ریلی در کشور

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله توسعه خطوط ریلی کشور یکی از مسائلی است که در برنامه های پنجساله چهارم، پنجم و ششم تأکید شده، زیرا توسعه خطوط ریلی می تواند ضمن صرفه جویی در هزینه های مرتبط با حمل و نقل، از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

حدود ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد/ افزایش ۳۰ درصدی حمل و نقل ریلی تا ۱۴۰۴

وی ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد، از طرفی بر اساس افق ۱۴۰۴ سهم شبکه ریلی در حمل و نقل باید به بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد.

یارمحمدی گفت: امروز استراتژی کشور، افزایش چشمگیر صادرات از طریق بنادر است، حال برای انتقال محصولات و کالاهای صادراتی باید از حمل و نقل ریلی و جاده ای استفاده کرد، حال با توجه به پایین بودن میزان خطوط ریلی، عملا بخش قابل توجهی از ترانزیت کالا به مقصد بنادر از طریق جاده ها صورت می گیرد.

آمار تصادفات جاده ای درمرز هشدار؛ افزایش حجم گسترده مسافران جاده‌ای

این نماینده مردم در مجلس دهم، نسبت به افزایش تصادفات جاده ای هشدار داد و گفت: متأسفانه با افزایش قیمت حمل و نقل ریلی و هوایی، حجم گسترده ای از مسافران از جاده ها استفاده می کنند که این مسئله زمینه را برای افزایش چشمگیر تصادفات جاده ای ایجاد کرده است.

افزایش تصادفات جاده‌ای در استان سیستان و بلوچستان؛ گسترش حجم تردد کامیون ها و تریلرها

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که در استان سیستان و بلوچستان، با فعال تر شدن بندر چابهار، حجم تردد کامیون ها و تریلرها افزایش چشمگیر داشته است، حال با رشد آمار حمل و نقل جاده ای، تصادفات نیز گسترش پیدا کرده است، این مسئله نشان می دهد که همزمان با توسعه بندر چابهار، زیر ساخت های جاده ای استان مورد توجه و توسعه قرار نگرفته است.

یارمحمدی گفت: راه های دسترسی غیر استاندارد و عدم سرعت غیر مطمئنه، عدم اصلاح و ایمن سازی جاده های روستایی، فواصل زیاد بین شهرهای استان، افزایش خستگی رانندگان، راههای دو طرفه، قوس و پیچ های فراوان در کنار سرعت زیاد بخشی دیگر از عوامل تأثیرگذار در افزایش تصادفات استان است.

افزایش سه برابری تصادفات جاده ای در استان سیستان و بلوچستان

این نماینده مردم در مجلس دهم با اعلام اینکه تصادفات جاده ای در استان سیستان و بلوچستان به علت کمبود امکانات ریلی و جاده ای سه برابر افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: از طرف دیگر حجم تردد کامیون ها در محورهای این استان حدود سه و نیم برابر شده است.

مدیران ریلی کشور تنها چشم به اعتبارات دولتی دوخته اند

یارمحمدی ادامه داد: مدیران بخش ریلی کشور در شرایط کنونی تنها چشم به اعتبارات دولتی دوخته اند، این در حالی است که باید مشوق های اقتصادی و مالی لازم برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی جهت توسعه خطوط ریلی کشور ارائه شود.

جایگاه بیست و سوم ایران در میزان خطوط ریلی

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش ها، ایران به ازای هر ۱۴۸ کیلومتر مربع مساحت، یک کیلومتر خط راه آهن دارد که با این اوصاف جایگاهی بهتر از ۸۱ در جهان بدست نخواهد آورد و ایران با این شاخص سنجش میان ۳۰ کشور اول در جایگاه ۲۳ قرار دارد.

گفتنی است در ایران به ازای هر ۶ هزار و ۸۱۶ نفر یک کیلومتر خط ریلی وجود دارد که از این جهت کشور ما در رتبه ۷۶ جهان قرار می گیرد که این شاخص ایران را در رتبه ۲۲ میان ۳۰ کشور قرار می دهد.

شایان ذکر است که ایران در میزان راه اندازی خطوط الکترونیکی ریل در جهان دارای رتبه ۴۵ است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات