اخبارصنعت و معدنویژه ها

چالش‌های بنگاه های کوچک در فضای اقتصاد/ چرا صنایع کوچک موفق نمی شوند؟

به گزارش صنعت کار، سعید فیلسوفیان درباره وضعیت صنایع کوچک در کشور با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته چندین هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی شکل گرفته که به چند دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: بخشی از این واحد‌ها بیزینس فامیلی هستند و یک ساختار خانوادگی دارند که پدر خانواه کسب و کار را راه اندازی کرده اند مانند شرکت پیمانکاری که به دلیل سازندگی که پس از جنگ وجود داشت شکل گرفتند.

این کارشناس صنعت ادامه داد: بخشی دیگر از این واحد‌های تولیدی نیز در دوره اصلاحات بدین صورت که به دلیل ارز زیادی که در کشور وجود داشت به واسطه فروش نفت در آن دوران، برخی از افرادی که فروشنده کالایی بودند مانند ظروف یکبار مصرف، به دنبال ساخت آن‌ها رفتند و با وارد کردن دستگاه، خط تولید راه اندازی کردند.

فیلسوفیان خاطرنشان کرد: این دسته عمدتا زنجیره آخر را تولید می‌کردند و ماده اولیه را وابسته بودند.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی این بود که هیچکدام از این واحد‌های تولیدی نقشه تجاری یا یک برنامه مشخص نداشتند و افرادی هم که این کار را انداختند دانش اینکار را نداشتند و همچنین اطلاعی از قوانین دولتی نداشتند.

این کارشناس بخش صنعت تاکید کرد: مشکل دیگری هم که در این زمینه وجود داشت این بود که به این واحد‌ها بها زیادی داده شد و قبل از اینکه صنایع بزرگ را ایجاد کنیم تا این واحد‌ها در اطراف آن‌ها شکل بگیرند، این واحد‌ها ایجاد شدند.

فیلسوفیان با بیان اینکه بسیاری از این واحد‌ها بی مهابا به دنبال دریافت تسهیلات رفتند و بانک‌ها در‌ها را به روی آن‌ها باز کردند، گفت: زمانی که رقابت در بازار کم بود این واحد‌ها اجناس خود را می‌فروختند، اما زمانی که رقابت زیاد شد به دلیل اینکه ادبیات رقابت را بلد نبودند، خود را به روز نکردند و به دلیل واردات کالا‌های خارجی این واحد‌ها همه حذف شدند و تسهیلاتی که از بانک‌ها گرفتند نتوانستند پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اشتباه دیگر که در رابطه با این واحد‌ها صورت گرفت این بود که به جای قوی‌تر کردن این واحد‌ها به آن‌ها پول تزریق و بدهکار شدند.

این کارشناس صنعت با اشاره به استفاده این واحد‌ها از مشاور اظهار کرد: مشکلی که به وجود آمد این بود که شرکت‌ها نمی‌دانستند از مشاورین چه چیزی می‌خواهند و مشکل بعدی از طرف مشاور‌ها بود که به دلیل اینکه بیشتر اساتید دانشگاه و یا فارغ التحصیلان جدید دانشگاه بودند، شناختی نسبت به کسب و کار نداشتند و مشاوره‌هایی که می‌دادند به دلیل اینکه نگاه یکپارچه نبود و کار‌ها به یک تناسب رشد نکرده مشکلی از این واحد‌ها رفع نکرد و در مجموع موجب شد شرکت‌های زیادی زمین گیر شوند.

فیلسوفیان با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان گفت: در حال حاضر دغدغه‌هایی برای شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که جزو شرکت‌های کوچک حساب می‌شوند ویکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند عدم توجه به سرمایه انسانی است که یکی از مشکلات اساسی این شرکت‌ها است.

این کارشناس صنعت تصریح کرد: شرکت‌ها و صنایع بزرگ که نیروی زیاد دارند حتما ساختارسازی کرده اند، اما شرکت‌هایی که کوچک هستند، چون نمی‌خواهند هزینه کنند به شدت در این حوزه گرفتار می‌شوند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا