اخبارراه و ساختمانویژه ها

شورای رقابت ریلی ایجادمی‌شود/کشته‌های جاده‌ای چطور کاهش می‌یابند؟

به گزارش صنعت کار، سعید محمدزاده در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با بیان اینکه باید در بودجه سال آینده، به سمت بهره‌وری برویم، اظهار داشت: معتقدم بخش یارانه‌ها در کشور باید هدفمند شده و بررسی‌های لازم نیز صورت گیرد تا مشخص شود هزینه‌ها تا چه میزان اثربخش است.

وی افزود: دومین مصرف‌کننده انرژی در کشور، بخش حمل و نقل است که ۹۳ درصد این میزان، در بخش حمل و نقل جاده‌ای مصرف می‌شود؛ در حالی‌ که می‌توانیم با انتقال بخش مهمی از بار ریل، در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: ۱۲ درصد کشته‌های جاده‌ای به دلیل تردد کامیون‌های بزرگ و حمل بارهای ریل‌پسند توسط جاده است که اگر این میزان بار به ریل منتقل شود، بخش زیادی از کشته‌های جاده‌ای کاهش خواهد یافت.

محمدزاده ادامه داد: شرکت راه‌آهن باید به سمت رگولاتوری پیش برود و اولین کاری که برای این هدف انجام ندادیم، اصلاح اساسنامه شرکت راه‌آهن بود که چند ماهی است که در دولت در دست بررسی است. همچنین در شرکت راه‌آهن، نهاد تنظیم مقررات ایجاد کردیم تا نقش رگولاتوری شرکت راه‌آهن پررنگ‌تر شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اهمیت بخش خصوصی در صنعت ریلی، اشاره و تصریح کرد: در سال جاری به بخش خصوصی مسافری ظلم کردیم؛ چراکه شرکت‌های ریلی مسافری از سال ۸۴ تا ۹۷ اجازه افزایش تعرفه قیمت بلیت نداشته‌اند؛ اما قبل از نوسانات ارزی، قیمت بلیت ۱۰ درصد افزایش یافت که با تورم ارزی مواجه شدیم.

محمدزاده با بیان اینکه باید مدل خرید خدمت از بخش ریلی به صورت واقعی انجام شود، گفت: پس از آنکه قیمت‌ها واقعی شد، می‌توانیم درآمد حاصل از صرفه‌جویی سوخت را به بخش خصوصی پرداخت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتشار اوراق صکوک ریلی افزود: هفته گذشته مجوز انتشار اوراق صکوک ریلی را از سازمان بنادر دریافت کردیم و شرکت راه‌آهن نیز ریسک سرمایه‌گذاران در این بخش را می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه از ۲۲.۵ میلیارد تن ـ کیلومتر در بخش حمل و نقل ریلی بار در سال‌های گذشته به ۳۰.۵ میلیارد تن ـ کیلومتر در سال جاری رسیده‌ایم، تصریح کرد: شرکت راه‌آهن از سرمایه‌گذاران بخش حمل و نقل ترکیبی ریل‌پایه و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر برای انتقال بار با ریل حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: قرار است شورایی شبیه شورای رقابت در شرکت راه‌آهن با حضور فعالان صنعت ریلی ایجاد شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا