اخبارتاپخودرو

اما و اگر های ظرفیت های خودروسازان در زمان تحریم/ پلتفرم داخلی تا چه حد به کار می آید؟

به گزارش صنعت کار، صنعت خودرو یک صنعت بین المللی است که  درآن مراودات و تبادلات علم،تکنولوژی و دانش،امکانات و ابزارها در بین کشورها صورت می گیرد و همین امر این صنعت را از بسیاری از صنایع متمایز می کند اما همین نقطه عطف در زمان تحریم ها به نقطعه ضعف مبدل می شود و چالش های فراوانی را در پی دارد.
یکی از نکاتی که در زمان تحریم ها می تواند صنعت خودرو را همچنان پویا نگه دارد استفاده از توان بومی و داخلی سازی قطعات و بهره گیری از ظرفیت های موجود است. در این خصوص از سالها پیش اقداماتی جسته و گریخته انجام شده اما به خوبی پیگیری نشده است. مثلا خودروسازی سایپا در تولید پلتفرم تلاش هایی انجام داد و منجر به نتیجه هم شد لیکن تولید خودرو در تیراژ بالا براساس این پلتفرم در زمان تحریم در هاله ای از ابهام است.
چندی پیش محمدرضا هنری کیا قائم مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا در این رابطه اظهار کرده بود که یکی از بهترین راه‌های مقابله با دوران تحریم‌ها توسعه پلت‌فرم‌های داخلی و توسعه همکاری با کشور‌هایی است که با آن‌ها دارای ارتباط استراتژیک هستیم، است.
همچنین سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا گفته بود توجه بیشتر به پلتفرم های داخلی نکته ای است که باید مورد توجه واقع شود چرا که این پلتفرم ها به طوری طراحی شدن که تولید خودرو با قطعات داخلی نیز میسر می شود و نیاز چندانی به قطعات خارجی ندارند و به شرکت های بزرگ خودروسازی این امکان را می دهد که بتوانند در تولید بهتر عمل کنند.به گفته مدنی حتی ساخت خودرو برپایه پلتفرم های داخلی هزینه های تولید را کاهش خواهد داد و حتی فرصت صادرات خودرو را برای ارزآوری بیشتر فراهم خواهد کرد. در همین راستا علی مرادلو کارشناس صنعت خودرو
در مورد استفاده از پلتفرم های داخلی در دوران تحریم می گوید:«تمام اجرای پلتفرم های داخلی تکمیل نشده و در سال های اخیر باید یک حرکت اساسی و بنیادین انجام می گرفت تا در چنین شرایطی بتوان از آنها بهره لازم را برد.»
او ادامه می دهد:« ساخت یک خودرو ملی بزرگترین آرزو ماست و اگر کاری را که با ساخت سمند شروع کرده بودیم ادامه می دادیم الان در وضعیت بهتری قرار داشتیم و تنوع محصولات داخلی زیادی وجود داشت اما در 20 سال اخیر اقدام منسجم و کارشناسی ای انجام نشد.»

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر خودروها به صورت CKD تولید می شود خاطر نشان می کند:« در سال های اخیر از تولید داخل و استفاده از ظرفیت ها موجود غافل شدیم و نتیجه آن این است که خودروهای مثل کوئیک و رهام که ساخته می شوند الان توان تولید در تیراژ بالا را ندارند.»
مرادلو تصریح می کند:« بارها به خودروسازان پیشنهاد شد که با الگو گرفتن از شرکت های بزرگ خودروساز اقدام به تولید پلتفرم مشترک با خودروسازان دیگر اقدام کنند و هزینه های تولید را کاهش دهند و 10 سال پیش این کار آغاز شد اما ادامه پیدا نکرد و تولید پلتفرم مشترک به تولید خودرو مشترک منجر شد. خودروسازان داخلی ما از کیا و هیوندا یا نیسان و رنو بزرگترین و قوی تر نیستند آنها با همکاری پلتفرم مشترک می سازند اما در ایران این اتفاق نمی افتد.»
به عقیده او، امکانات ، پتانسیل و ظرفیت کافی برای داخلی سازی حتی در زمان تحریم وجود دارد و اگر خودروسازان به این سمت حرکت کنند قطعا قطعه سازان هم همکاری لازم را خواهند داشت و موتور هم که توسط خود خودروسازان تولید می شود بنابراین می توان امیدوار بود با برنامه ریزی دقیق تولید ملی با هویت ملی صورت گیرد به شرط آنکه عزم و اراده جدی وجود داشته باشد.»
منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا