اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

نفت در یک هفته ۱۱ درصد ارزان شد

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در فوریه در بازار نیویورک ۲۹ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و در ۴۵.۵۹ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱۱.۴ درصد کاهش به ثبت رساند.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۵۳ سنت یا یک درصد کاهش یافت و در ۵۳.۸۲ دلار در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین قیمت از هشتم سپتامبر ۲۰۱۷ بود و برای کل هفته ۱۰.۷ درصد کاهش نشان داد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد: شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آتی این کشور است، هفته گذشته با ۱۰ حلقه افزایش، به ۸۸۳ حلقه رسید که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به نهم نوامبر و پس از دو هفته کاهش متوالی بود.

پس از اقدام بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست سیاست پولی دسامبر خود، بهای معاملات نفت به همراه سایر دارایی‌های پرریسک هفته گذشته تحت فشار سنگینی قرار گرفتند.

کندی رشد اقتصاد جهانی ممکن است به تقاضای کمتر برای انرژی منتهی شود و با توجه به ادامه رشد تولید نفت آمریکا این امر نگرانی‌هایی را نسبت به اشباع عرضه جهانی نفت برانگیخته است.

بازارهای نفت روز جمعه از انتشار گزارشی مبنی بر این‌که عربستان سعودی میزان عرضه خود را بیش از آنچه که تحت توافق اوپک و غیراوپک اعلام شد کاهش خواهد داد اندکی حمایت یافتند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است، به منظور مهار افت قیمت‌ها قصد دارند تولید خود را از ابتدای سال میلادی آینده ۳۲۲ هزار بشکه در روز کاهش دهد که بیش از ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش تولیدی است که پیش از این برای شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ مقرر شده بود. این امر تولید عربستان سعودی را به حدود ۱۰.۳۱۱ میلیون بشکه در روز محدود خواهد کرد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، به همراه سایر اعضای اوپک و متحدانش شامل روسیه، ماه میلادی جاری در وین با هدف متعادل کردن بازار، موافقت کردند تولیدشان را در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

قیمت‌های نفت از رکورد بالایی که در اوایل اکتبر به ثبت رساندند، به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضا و اشباع عرضه نفت، بیش از ۳۰ درصد سقوط کرده‌اند.

به گفته رابی فریزر، تحلیلگر کالای جهانی در شرکت اشنایدر الکتریک، در حالی که اعضای گروه اوپک پلاس همچنان اقداماتی را برای تقویت قیمت‌ها از طریق کاهش تولید انجام می‌دهند به نظر می‌رسد این امر تاثیر چندانی در رفع نگرانی‌ها نسبت به ادامه اشباع عرضه نداشته، زیرا رشد عرضه آمریکا و نگرانی‌های فزاینده نسبت به ضعیف شدن تقاضا در سال ۲۰۱۹ همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در این بین مقامات عراقی اعلام کردند دولت ترامپ با موافقت بغداد برای خرید فناوری نفت و انرژی آمریکایی، به عراق اجازه داده است به مدت سه ماه دیگر به خرید گاز طبیعی ایران ادامه دهد. با این تصمیم معافیت ۴۵ روزه‌ای که عراق از سوی آمریکا برای تحریم‌های ایران دریافت کرده بود، تمدید می‌شود. عراق برای ۴۵ درصد از تولید برق خود به گاز ایران نیاز دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا