اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

جزئیات طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان/انتقاد از تبدیل خودرو به کالایی سرمایه ای

به گزارش صنعت کار، ولی ملکی از تصویب “طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان” خبر داد و گفت: نخستین جلسه کمیته تحقیق و تفحص هفته گذشته برگزار شد و در آن وظایف اعضا برای بررسی مشکلات بازار خودرو، نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری و…مشخص شد. نمایندگان عضو کمیته موظفند با جمع آوری اطلاعات به ابهامات موجود این حوزه رسیدگی کنند.
مجلس مرجع قیمت گذاری خودرو نیست
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس مرجع قیمت گذاری خودرو نیست بلکه این امر در حیطه وظایف شورای رقابت و حمایت از مصرف کننده است اجرای طرح تحقیق و تفحص به منظور نظارت بر عملکرد خودروسازان است؛ در صورتی که شرکت‌های خودروسازی تخلفی در این زمینه انجام داده باشند در گزارش نهایی درج می‌شود.
خودرو سازینوسانات ارزی از یک سو و بعد روانی از سوی دیگر باعث افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و… شد در نهایت این روند باعث بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در کشور شد.
دلایل گرانی خودرو چیست؟
وی با اشاره به دلایل گرانی خودرو در ماه‌های اخیر، بیان کرد: خودرو مجموعه‌ای از قطعاتی مانند موتور، گیربکس، دیفرانسیل، بدنه، لاستیک، چرخ و… است به همین دلیل نمی‌توان تنها کارخانه‌های خودروسازی را مقصر گرانی خودرو دانست.
حدود 800 هزار نفر در کارخانه‌های قطعه سازی مشغول هستند
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه حدود یک هزار قطعه ساز در کشور موجود است و 800 هزار نفر در این کارخانه ها مشغول هستند، اظهار کرد: نوسانات ارزی از یک سو و بعد روانی از سوی دیگر باعث افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و… شد. در نهایت این روند باعث بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در کشور شد.
افزایش قیمت خودرو در پی نوسانات ارزی
وی علل موثر در افزایش قیمت خودرو را نوسانات ارزی و شرایط روانی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که یک میلیون نفر در صنایع قطعه‌سازی و خودورسازی مشغول هستند باید تمام توان خود را به کار ببندیم تا موانع موجود در مسیر توسعه را از سر راه برداریم.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در دنیا خودرو وسیله‌ای مصرفی است اما در کشور ما به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است و باید این رویه تغییر کند.
منبع: خانه ملت
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا