اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

هوش مصنوعی به کمک صنعت نفت و گاز جهان می‌آید

به گزارش صنعت کار، به نقل از اویل پرایس، به نظر می رسد صنعت نفت و گاز علاقه‌مند باشد تمام انواع تکنولوژی دیجیتال را به کار گیرد، چون به شرکت ها کمک می کند هزینه هایشان را پایین‌تر بیاورند و کارایی را افزایش دهند. هوش مصنوعی خود را به عنوان پاسخی به تمام مشکلات جلوه داده است یا حداقل نسبت به شیوه های قدیمی پاسخ بهتری برای بسیاری مشکلات است و روز به روز تکامل پیدا می کند .
اول از همه باید بدانیم که اکثر افرادی که مشتاقانه در مورد هوش مصنوعی حرف می‌زنند، منظورشان دقیقا هوش مصنوعی به عنوان یک سیستم خودکار تصمیم‌گیری نیست. بیشتر الگوریتم‌های پیشگویانه و تحلیلی را مد نظر دارند و روندی را که در بسیاری فعالیت‌های صنعت مورد استفاده باشد: آموزش ماشینی .
فلوریان تالر موسس و رئیس اجرایی استارتاپ تکنولوژی نفت اویلیکس گفت رشد تصاعدی فعلی در اطلاعات نفتی از گیرنده ها و ماهواره ها بی سابقه است و هیچ نشانه ای از کند شدن ندارد .
او توضیح داد که این اطلاعات باید تمیز و با کیفیت باشند. وقتی کیفیت و اعتبار اطلاعات جمع آوری شده به اندازه کافی خوب بود می توان از آن برای ساخت یک برنامه جامع بر اساس آموزش ماشینی استفاده کرد که به طور موثری به عنوان یک تحلیل نفتی دیجیتال کاربرد دارد. این تنها یک کاربرد آموزش ماشینی است که به آن هوش مصنوعی می گویند .
برخی عقیده دارند 2019 سال پیشرفت هوش مصنوعی از تئوری تا عمل است.یکی از این متخصصان خوشبین جن رن، رئیس سازنده نرم افزار آتومیشن است.
رن گفت:« هوش مصنوعی از تئوری به عمل تبدیل می شود. مردم حالا باید قابلیت های هوش مصنوعی را بشناسند. پروژه‌های بسیاری اجرا خواهد شد . همه هوش مصنوعی را با مشکلاتی که حل می‌کند خواهند شناخت نه با اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند» .
هوش مصنوعی در زمینه هایی غیر از صنعت نیز کاربرد خواهد داشت. می‌تواند به تولیدکنندگان نفت و گاز کمک کنند ببینند تولید یک چاه نفت چه تغییراتی طی زمان خواهد داشت .
هرچه اطلاعات تاریخی بیشتری داشته باشیم پیش بینی ما از عملکرد آینده چاه نفت دقیقتر است، مخصوصاً با کمک الگوریتم ها. در حال حاضر این الگوریتم ها خیلی پیچیده هستند. فقط اطلاعات را به کامپیوتر می دهیم و بهترین پاسخ را دریافت می‌کنیم .
تخمین می زنند بازار هوش مصنوعی در نفت و گاز تا 2022 به 2.85 میلیارد دلار برسد که رشد سالانه ای معادل 12.66 درصد خواهد داشت. جای تعجب نیست که تکنولوژی چقدر سریع رشد می کند و چه دستاوردهایی در نفت و گاز خواهد داشت .
رن عقیده دارد در سال آینده مفهوم هوش مصنوعی با افزایش کاربرد آن و با افزایش اعتماد به این تکنولوژی روشن خواهد شد. البته کاربرد هوش مصنوعی خالی از ریسک نیست. امنیت سایبری در مسئله نفت و گاز هم به اندازه صنایع دیگر اهمیت دارد .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا