اخبارخودروویژه ها

ورود کمیسیون صنایع مجلس به موضوع افزایش قیمت تایر خودورهای سواری

به گزارش صنعت کار، سیده حمیده زرآبادی درباره افزایش قیمت تایر خودورهای سواری، گفت: عدم نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری ها، قیمت بسیاری ازکالاها را بدون توجه به الگوی خاص افزایش داد و این موضوع در مورد تایر خودورهای سواری نیز اتفاق افتاد.
نماینده مردم قزوین، آبیک، البرز مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه برای حل مشکل کامیونداران از خرداد ماه ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات تایر تخصیص پیدا کرد اما تولیدکنندگان داخلی برای تهیه مواد اولیه نتوانستند از این ارز استفاده کنند بنابراین قیمت تایر داخلی افزایش پیدا کرد و تولید با قیمت قبلی مقرون به صرفه نبود.
اگرچه برای حل مشکل کامیونداران از خرداد ماه ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات تایر  تخصیص پیدا کرد اما تولیدکنندگان داخلی برای تهیه مواد اولیه نتوانستند از این ارز استفاده کنند
وی با بیان اینکه نیاز تایر کشور 5 میلیون حلقه است، افزود: از این تعداد یک میلیون تایر با واردات و بخشی نیز از طریق تولید داخلی تامین و باقی نیز از مسیر قاچاق وارد کشور می‌شد که خوشبختانه با افزایش قیمت ارز، قاچاق این کالا کاهش پیدا کرد.
علت افزایش قیمت تایر خودرو سواری چه بود؟
عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه براساس سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت افزایش قیمت تایر خودروهای سواری اتفاق افتاد، اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی تایر برای تهیه مواد اولیه نتوانستند از ارز 4 هزار و 200 تومانی استفاده کنند و ناچار بودند علاوه بر تهیه مواد اولیه هزینه هایی نیز برای دستمزد پرداخت کنند بنابراین امکان رقابت با کالای وارداتی را نداشتند. سیاست گذاری مذکور باعث شد قیمت تایر خوردوهای سواری افزایش قیمت چشم‌گیری پیدا کند.
زرآبادی با اشاره به راهکارهای لازم برای کاهش قیمت تایر خودورهای سواری، خاطرنشان کرد: دولت با پیگیری راهکارهای موقتی در پی حل مشکلات است در حالیکه این راهکارها مُسکن هستند و پس از مدتی قیمت‌ها مجددا افزایش پیدا می‌کنند این در حالی است که باید با  راهکارهای دائمی قیمت‌ها را کاهش دهد.
شفاف سازی در چرخه تامین تایر از رانت جلوگیری می‌کند
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: شفاف سازی در چرخه تامین تایر یعنی مراحل تولید، واردات و توزیع از رانت جلوگیری می‌کند و دست دلالان را از این حوزه کوتاه می‌کند.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از تایر موردنیاز کشور از طریق قاچاق تامین می‌شد و خوشبختانه در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز این کانال غیرفعال شده و دولت باید از سایر کانال‌ها به دنبال حل این مشکلات باشد، تاکید کرد: عدم نظارت باعث افزایش قیمت مواد اولیه داخلی شد در نتیجه تولید کنندگان داخلی تایر نیز به دلیل این بی توجهی‌ها ناچار به افزایش قیمت شدند.
عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس همچنین تصریح کرد: افزایش قیمت تایر خودورهای سواری در کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن بررسی می‌شود.
منبع: خانه ملت
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا