اخبارتاپخودرونفت و پتروشیمی

قیمت بنزین در سال آینده چقدر است؟

به گزارش صنعت کار، محمدباقر نوبخت که در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده بود، در سخنانی درباره اینکه آیا قرار است قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین افزایش یابد؟ گفت: الان ما در بودجه هیچ پیش‌بینی‌ای برای این کار نکردیم. یعنی یک ریال از این ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی که برای منابع‌مان دیدیم یا آن ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی که در تبصره ۱۴ برای هدفمندی یارانه‌ها دیدیم مرتبط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست. ولی این مطالبه‌ای است که یک عده برای اینکه جلوی قاچاق گرفته شود دارند. چون الان به طور متوسط قیمت هر لیتر بنزین حدود ۵۲ تا ۵۴ سنت است ولی ما در ۱۲ سنت عمل می‌کنیم.

مردم می‌گویند اگر قرار است با قیمت منطقه‌ای بنزین را قیمت‌گذاری کنید حقوق ما را هم با آن نسبت دهید که حرف درستی است و ما باید بپذیریم به همین علت آسان نیست که ما بخواهیم در این مورد تصمیم بگیریم.

وی افزود: اگر بخواهیم این ۵۲ سنت را قایل شویم چه براساس نرخ دلار ۴۲۰۰ چه براساس نرخ ارز نیمایی بین ۷ تا ۸ هزار تومان ما این مطالبه را از اقتصاددان‌ها داریم. مجوزش در قانون برنامه وجود دارد ولی ما الان در بودجه حتی یک ریال هم بابت ما به تفاوت‌ها ندیدیم. یارانه پنهان الان ۹۳۴ هزار میلیارد تومان است. یکی از بخش‌هایش هم همین است.

وی در پاسخ به مجری برنامه که گفت چطور ممکن است در چینین شرایطی که شما دنبال منابع جدید هستید؟ گفت: اگر شما اصرار دارید که ما قیمت بنزین را گران کنیم چشم!

نوبخت در پاسخ به اینکه چرا در لایحه بودجه حقوق و دستمزد ۲۰ درصد افزایش پیدا کند در حالی که تورم ۵۰ درصد افزایش داشته گفت: برای تورم نرخ تعیین نکنید. قیمت‌ها خود را تخلیه کردند قرار نیست سال آینده هم به مقدار امسال نسبت به سال گذشته، قیمت‌ها افزایش پیدا کند ما سعی کردیم کاهش قدرت خرید را کم کنیم. البته الان فشاری به سبد مصرف خانوارها آمده و ما باید به طرق مختلف آنها را جبران کنیم.

وی افزود: ما با ۱۴ میلیارد دلار قرار است با ارز ۴۲۰۰ تومان نیازهای معیشتی مردم را برای ۲۵ قلم کالا تامین کنیم. اگر این گونه حساب کنیم ما بیش از ۵۰ درصد داریم این را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه در لایحه چه اقداماتی برای کنترل تورم خواهید کرد؟ گفت: ما باید نظارت را بیشتر کنیم از همان سه مسیری که تورم در اقتصاد ما ظاهر می‌شود آن را کنترل می‌کنیم، یک بخش افزایش نقدینگی است. دولت بدهی‌هایش را به بانک‌ها بتواند پرداخت کند. بخشی دیگر فشار هزینه را از عوامل تولید کم می‌کنیم تا بتوانیم به صورت وام‌های بلاعوض یا ارزان‌قیمت به واحدهای تولیدی کمک می‌کنیم. ما سعی می‌کنیم انتظارات تورمی را مورد توجه قرار دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا