اخبارتاپنفت و پتروشیمی

دورنمای قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ بهبود یافت

به گزارش صنعت کار، نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران نفت نشان داد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت ۷۰ دلار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود که تقریبا یک سوم بالاتر از قیمت نهایی برنت در پنج شنبه گذشته است. بهای معاملات نفت در بازارهای لندن و نیویورک در سه ماهه پایان سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر تلاطم بازارهای سهام، ریزش پیدا کرده است.

با وجود برنامه اوپک و متحدانش برای محدودیت تولید در سال آینده به منظور جلوگیری از اشباع عرضه، قیمت نفت تا حدود زیادی تحت تاثیر دارایی‌های مالی و نگرانیهای پیرامون وضعیت اقتصاد جهانی قرار گرفته است.

مایکل کوهن، مدیر تحقیقات انرژی و کالا در بانک “بارکلیز” در این باره اظهار کرد: ممکن است شاهد بهبود قیمت نفت به دو شرط مهم باشیم. نخست این که کاهش صادرات اوپک به کاهش سطح ذخایر منتهی شود و دوم این که شاهد وخامت بیشتر شرایط اقتصادکلان نباشیم.

دورنمای تیره

ضعف اخیر دارایی‌های مالی ناشی از تیرگی دورنمای اقتصاد جهانی به دلیل ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین و تحکیم سیاست پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا بوده است.

در حالی که عقب نشینی قیمت نفت، مایه آسودگی خاطر مصرف کنندگان شده اما به ارزش سهام شرکتهایی مانند اکسون موبیل و BP و همچنین اقتصادهای تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی آسیب زده است.

با این حال اکثر مفسران انتظار ندارند بازار نفت در سال ۲۰۱۹ دچار رکود شود و پیش‌بینی ۲۴ تحلیلگر نفتی در نظرسنجی بلومبرگ این است که قیمت هر بشکه نفت برنت ۷۰ دلار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون حدود ۷۲ دلار بوده است.

میانگین قیمت مورد پیش‌بینی برای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶۱.۱۳ دلار است.

تعادل ظریف

مایکل تران، استراتژیست کالا در شرکت “آر بی سی کپیتال مارکتس” بر این باور است که از نظر عوامل عرضه و تقاضا، نفت به کف قیمت نزدیک شده است و عرضه و تقاضای جهانی در سال آینده به تعادل ظریفی خواهند رسید.

در صورت عدم افت شدید اقتصادی، تحلیلگران انتظار دارند مصرف جهانی نفت با روندی که سالهای اخیر وجود داشته است، همچنان رشد کند. و با وجود این که تردیدها نسبت به این که کاهش تولید اوپک برای جلوگیری از مازاد عرضه کافی خواهد بود به قوت خود باقی مانده است اما تحلیلگران مطمئن هستند که استراتژی این گروه نهایتا موفقیت آمیز خواهد بود. اوپک از ژانویه پیاده سازی محدودیتهای عرضه را آغاز خواهد کرد و عربستان سعودی متعهد شده است تولیدش را بیش از آنچه که رسما موافقت شده است، کاهش دهد.

رالی قدرتمند

برخی از تحلیلگران انتظار دارد قیمت نفت روند صعودی نیرومندی پیدا کند. خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی در این نظرسنجی متعلق به بانکهای مورگان استنلی و استاندارد چارترد بود که پیش‌بینی کردند قیمت نفت برنت به ۷۸ دلار صعود خواهد کرد.

اوپک به همراه شماری از تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه در اوایل دسامبر اعلام کردند میزان عرضه خود را مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد داد.

اما با موج زدن ابهام در فضای اقتصادی و سیاسی، برآوردهای مختلفی از قیمت نفت وجود دارد که بین بالاترین و پایینترین این برآوردها، دو دلار اختلاف وجود دارد. سیتی گروپ از همه بدبین‌تر ظاهر شده و انتظار دارد رشد تولید نفت شیل آمریکا، مانع از افزایش قیمت‌ها شود. اد مورس، مدیر تحقیقات کالای بانک سیتی میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال نو را ۵۹.۵۰ دلار پیش‌بینی کرده است که حدود ۶ دلار بالاتر از قیمت نهایی روز پنج شنبه بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا