اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

عقبگرد نفت برای سومین هفته

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در فوریه ۷۲ سنت یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۴۵.۳۳ دلار در هر بشکه بسته شد. وست تگزاس اینترمدیت روز پنج‌شنبه ۳.۵ درصد سقوط کرده و تا مرز ۴۴.۶۱ دلار عقب نشسته بود.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه چهار سنت یا کمتر از ۰.۱ درصد افزایش یافت و در ۵۲.۲۰ دلار در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج‌شنبه ۴.۲ درصد ریزش کرده و در ۵۲.۱۶ دلار در هر بشکه بسته شده بود.

برای کل هفته وست تگزاس اینترمدیت ۰.۶ درصد کاهش و نفت برنت سه درصد کاهش ثبت کرد. هر دو قیمت پایه که حدود ۴۰ درصد از اوجشان در اوایل اکتبر کاهش نشان می‌دهند برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده‌اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز جمعه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر، ۴۶ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت سه میلیون بشکه افزایش داشت، در حالی که ذخایر میعانات تغییر چندانی نداشت.

رابرت یاوگر، مدیر انرژی در شرکت “میزوهو سکیوریتیز” در مصاحبه با مارکت واچ گفت: آمار رسمی برخلاف گزارش موسسه امریکن پترولیوم بود که روز پنج‌شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در همین مدت ۶.۹ میلیون افزایش پیدا کرده که بیش از دو برابر حدود سه میلیون بشکه برآورد شده از سوی تحلیلگران بود. برداشت ۴۶ هزار بشکه کاملا اندک است، اما حداقل افزایش هفت میلیون بشکه‌ای گزارش شده از سوی موسسه امریکن پترولیوم نیست که با توجه به ماهیت ضعف بازار، فاجعه بار بود.

آمار موسسه امریکن پترولیوم براساس اطلاعاتی است که داوطلبانه به این موسسه ارائه می‌شود در حالی که آمار اداره اطلاعات انرژی از منابع وزارت انرژی استخراج شده است. این دو گزارش اغلب با یکدیگر متفاوت هستند و معامله‌گران روی آمار رسمی تاکید بیشتری دارند.

با این حال معامله‌گران از این‌که شاهد افت فصلی ذخایر نفت نبودند متعجب شدند. طارق زهیر از شرکت “تایچه کپیتال” در این باره گفت: ما از این‌که شاهد برداشت قابل توجه از ذخایر در این وقت از سال که معمولا به دلیل وضعیت مالیاتی فروش ذخایر را مشاهده می‌کنیم نبودیم متعجب شدیم.

در معاملات اخیر، قیمت نفت همگام با بازارهای سهام حرکت کرده و افت سه درصدی نفت آمریکا پیش از کریسمس با افزایش ۹ درصدی قیمت در روز چهارشنبه و سپس کاهش در روز پنج‌شنبه دنبال شد.

زهیر پیش‌بینی کرد که این روند تا زمانی عوامل عرضه و تقاضا در تولید نفت حل شوند ادامه پیدا خواهد کرد. وی گفت: ما احساس می‌کنیم که همگام شدن تجارت نفت با بازارهای سهام کوتاه‌مدت است، اما انتظار داریم تا زمانی که ذخایر عربستان سعودی در ژانویه کاهش پیدا نکند، نفت در پایین‌ترین حد خود معامله خواهد شد و میزان هرگونه کاهش تولید در حرکت قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.

در مجموع بازار نفت روند کاهشی داشته، زیرا سرمایه‌گذاران نگران هستند تلاش‌ها برای حذف مازاد عرضه در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران بی‌ثمر باشند.

براساس گزارش مارکت واچ، به نظر رسید معامله‌گران تا حدود زیادی گزارش شرکت بیکرهیوز که نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته دو حلقه افزایش یافته و به ۸۸۵ حلقه رسیده است را نادیده گرفتند. مجموع حفاری دکل‌های حفاری آمریکا شامل نفت و گاز طبیعی با سه حلقه افزایش به ۱۰۸۳ حلقه رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا