اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

آخرین وضعیت توسعه جایگاه‌های عرضه CNG‌ در ایران

به گزارش صنعت کار، سوخت CNG یا گازطبیعی فشرده (Compressed Natural Gas) سوختی است که عمدتاً به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود و نسبت به هر سه این نوع سوخت‌ها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

منابع عظیم گازطبیعی و شبکه گسترده گازرسانی در سراسر کشور در کنار مزیت‌های اقتصادی و زیست محیطی، مسئولان وقت کشور را در سال 1379 شمسی بر آن داشت تا CNG را به عنوان یک سوخت پاک برای گنجاندن در سبد سوخت مصرفی کشور انتخاب کنند. از اینرو فاز مطالعات روی سوخت CNG و نحوه ایجاد زیرساخت‌های توسعه آن از سال 1379 آغاز شد.

احداث جایگاه‌های عرضه سوخت CNG و ایجاد ناوگان خودروهای دوگانه سوز نتیجه این ارزیابی‌ها بود. از سال 1379 که مطالعات گنجاندن سوخت CNG در سبد سوخت کشور آغاز شد تا امروز تلاش‌های مستمری برای توسعه این صنعت به صورت کمی و کیفی در طول فعالیت 6 دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و در نتیجه آن، امروز 4 میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور تردد می کنند.

جایگاه‌های عرضه سوخت CNG که تا پایان سال 96 به 2 هزار و 413 جایگاه رسیده بود، با گذشت 9 ماه از سال 97 و بهره برداری از 36 جایگاه جدید عرضه سوخت CNG، اکنون به 2 هزار و 449 جایگاه رسیده است.

در حال حاضر، 2449 جایگاه عرضه سوخت CNG در نقاط مختلف کشور در مدار بهره برداری است و این تعداد جایگاه، کار سوخت‌رسانی به ناوگان 4 میلیونی خودروهای دوگانه سوز کشور را انجام می دهند.

همچنین احداث 128 جایگاه جدید عرضه سوخت CNG در نقاط مختلف کشور در دست اقدام است که با بهره برداری از آنها، تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت CNG ایران به 2 هزار و 577 جایگاه می‌رسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا