اخبارصنعت و معدنویژه ها

صنعت ایران بدون استراتژی به جایی نمی‌رسد

به گزارش صنعت کار، شب گذشته بیست و نهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و در جریان آن فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

بخش قابل توجهی از تحلیل‌ها و ارزیابی‌های این جلسه، تحت تاثیر جدیدترین آمارهایی قرار داشت که از سوی نهادهای داخلی و خارجی اقتصادی عرضه شده است.

بانک مرکزی اخیرا نرخ تورم را ارائه کرده که براساس آن  نرخ تورم ماهانه آبان را ۳.۵ درصد اعلام کرده است که نسبت به نرخ تورم ماهانه شهریور و مهر روند کاهشی دارد. در کنار آن سرعت افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه نیز کاهش یافته و نشان از کنترل نسبی شرایط در هفته‌های گذشته دارد.

در کنار آن اما جدیدترین تحلیل صندوق بین‌المللی‌ پول مدعی است در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اقتصاد ایران وارد رکود می‌شود و احتمالا رشد منفی به سراغ اقتصاد کشور خواهد آمد.

در چنین شرایطی بخش خصوصی معتقد است اقتصاد ایران باید قبل از هر چیز چاره‌ای برای عبور از این دوران پیدا کند و این مسئله جز با تدوین یک استراتژی دقیق و همه جانبه ممکن نخواهد بود.

البته آنچه از سوی نمایندگان اتاق اعلام شده با آنچه در سال‌های قبل تجربه آن وجود داشته، قدری متفاوت است. بخش خصوصی در کنار انتقاداتی که به نگاه اقتصاد توزیعی و نگاه عمودی دولت به اقتصاد دارد، معتقد است تا زمانی که افق مشخصی برای اقتصاد ایران در سال‌های پیشرو ترسیم نشود، نمی‌توان انتظار داشت بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها با پاسخی قطعی مواجه شود.

از این‌رو پیشنهاد نهایی اتاق، مشارکت بخش خصوصی در تدوین این برنامه است. برنامه‌ای که می‌تواند با استفاده از تجارب جهانی معضلات پیشین را نیز کنار بگذارد.

با قیمت‌گذاری، تولید رشد نمی‌کند

در این رابطه مهدی پورقاضی – رییس کمیسیون صنعت اتاق بازگانی تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت بالای تدوین استراتژی در تعیین مسیری مشخص برای آینده صنعت و تولید اظهار کرد: متاسفانه آنچه ما در طول ماه‌های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم این است که وزارت صمت عملا هیچ استراتژی برای توسعه صنعت کشور ندارد.

به گفته وی این وزارتخانه در طول این ماه‌ها وقت اصلی خود را صرف قیمت‌گذاری اقلام غذایی، تعزیرات حکومتی، پلمپ انبارها و امور روزمره کرده و جز این اقدامات عملا هیچ تصویری از آینده صنعت و تولید وجود ندارد.

پورقاضی با بیان اینکه دولت باید با همراهی بخش خصوصی نقشه راهی تدوین کند و خود از ورود به بازار بپرهیزد، اظهار کرد: اگر این نقشه راه به طور دقیق مشخص شود و فعالان بدانند که در کوتاه مدت و میان مدت چه مسیری پیشروی خود می‌بینند می‌توان انتظار داشت که صنعت راه خود را پیدا کند اما در غیر این صورت تا زمانی که دولت بخواهد قیمت‌گذاری کند، هرجا نیاز دید ورود کند و تصمیماتی برای بازار بگیرد، نمی‌توان انتظار داشت بسیاری از این هدف‌گذاری‌ها به نتیجه‌ای قابل قبول برسند. صنعت ما قطعا نیاز به یک طرح و نقشه مشخص خواهد داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا