اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

تعیین تکلیف هشت مخزن نفتی تا پایان سال

به گزارش صنعت کار، پیش‌بینی‌ها حاکی است که اگر اقدامات نگه‌داشت توان تولید در میادین نفتی صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور، تولید نفت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می‌کند. در این راستا، وزارت نفت در دولت دوازدهم بسته‌های مذکور را تعریف کرد که با اجرای آن‌ها میزان تولید را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.
بسته‌های نگه داشت و افزایش تولید چه مراحلی را طی کردند؟
این طرح که طرح “نگهداشت و افزایش میزان تولید نفت در چارچوب قراردادی EPD/EPC با تامین مالی” نام دارد، با نظر وزیر نفت و هماهنگی سایر بخش‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، توسط مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی تنظیم شد و پس از اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، به سازمان برنامه و بودجه ارسال و به تصویب شورای اقتصاد رسید.

جزییات اجرای بسته‌های نگه داشت و افزایش تولید

قرار است این بسته در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری، اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می‌شود.

در این راستا، اعلام شد که بسته مذکور در ابعاد کوچک و تا میزان ۱۰۰ میلیون دلار آماده می‌شود و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمک‌زدایی است. هم‌چنین تاکید شد اجرای بسته‌های مذکور در سطح شرکت‌های ایرانی است و همه شرکت‌های ایرانی می‌توانند این بسته‌ها را اجرا کنند. مدل آن ابتدا EPC بود اما بازار به این بسته‌ها علاقه‌مندی نشان داد و شرکت‌های ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آن‌ها می‌توانند تامین مالی کنند.

قرار است شرکت ملی نفت ایران در این راستا، ٣۴ بسته کاری با سرمایه‌گذاری تقریبی ٦ میلیارد دلار با تکیه بر توان مالی و اجرایی ایرانی، با هدف افزایش تولید نفت از چاه‌های ۲٩ میدان و مخزن نفتی را اجرایی می‌کند. افزایش تولید نفت به میزان حداکثر ٣٩٠ هزار بشکه در روز از چاه‌های ۲٩ میدان و مخزن نفتی دریایی و خشکی با سرمایه‌گذاری معادل تقریبی ٦ میلیارد دلار از اهداف این طرح است.

سرمایه مورد نیاز اجرای ٣۴ بسته سرمایه‌گذاری این طرح نیز از محل آورده پیمانکار و سایر منابع اعتباری ارزی و ریالی طی دو سال اجرا، تامین و بازپرداخت تعهدات آن از محل ۵٠ درصد افزایش تولید نفت میادین در سررسید مقرر انجام می‌شود.

بررسی اجرای بسته‌های نگه داشت و افزایش تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب

علی کاردر – مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت – در این باره به ایسنا گفته بود که هدف این بسته‌ها میادین کوچک نفتی هستند. در این راستا ۲۸ مخزن میادین نفت‌خیز جنوب یکی از اهداف بسته‌های مذکور بوده که ارزش تقریبی قراردادهای توسعه این ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد اعلام شده است. طبق آخرین اخبار شش مناقصه به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان نهایی شده است. شرکت اویک برنده مناقصه بسته میدان منصوری (آسماری) به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شده است و برندگان پنج مناقصه دیگر مجموعا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای مخزن‌های رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی نیز به ترتیب شرکت‌های اویک، ملی حفاری ایران، پتروگوهر فراساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس و حفاری دانا هستند.

بر این اساس، احمد محمدی – مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب – از پیگیری جدی برای نهایی‎کردن حداقل هشت بسته از بسته‎های طرح نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ مخزن این شرکت تا پایان امسال خبر داده است. به گفته وی و بر اساس اطلاعات سایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شش بسته نهایی شده است و شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تسریع تکمیل بسته‎ها و برگزاری مناقصات در قالب قراردادهای عملیات محور EPC ،EPD، به شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب تکلیف کرده تا به منظور افزایش اشتغال و پویایی بازار کار و کالا در کشور به‌ویژه استان خوزستان، حداقل هشت بسته را تا انتهای امسال نهایی و پیمانکاران را مشخص کند که در نیمه نخست سال ۹۸، حداقل ۱۴ پروژه کلان آغاز شود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

انتهای پیام

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا